Vuosikertomus 2022

Vuotta 2022 leimasi paitsi kasvu, myös Venäjän sotatoimien aiheuttama kustannusten nousu ja yleisen turvallisuustilanteen muutos Euroopassa. Jamkin vahvuusaloista erityisesti kyberturvallisuuden kansallinen ja kansainvälinen merkitys kasvoi. Pandemiavuosien jälkeen Jamkin tutkimus- ja kehitystoiminta saavutti kaikkien aikojen ennätyksen. Korkeakoulumme otti myös ensiaskeleensa osana Eurooppa-yliopistoa, kun Jamk hyväksyttiin EUDRESin jäseneksi.

Kasvua ja kasvukipuja

Vuoden 2022 näkymänä oli talouden elpyminen pandemian jälkeen. Toimintojen ja talouden kasvu olikin ennätyksellistä, mutta Venäjän sotatoimien vuoksi yleiset kustannukset nousivat inflaation kiihtyessä ja kasvun hiipuessa, kirjoittaa Vesa Saarikoski.

Vuosi 2022 oli monien saavutusten vuosi

Viime ja kuluvaa vuotta tarkastellessa voi ylpeydellä sanoa, että Jamkilla on paljon annettavaa koko Keski-Suomelle, kirjoittaa Jamkin hallituksen puheenjohtaja Bella Forsgrén.

Jamk jäseneksi Eurooppa-yliopistoon

Jyväskylän ammattikorkeakoulu on kutsuntamenettelyssä otettu jäseneksi eurooppalaiseen E³UDRES² -korkeakouluverkostoon.

Ilmaisia opintomahdollisuuksia Ukrainan sotaa paenneille

Jamk tukee Ukrainan sotaa paenneita ilmaisilla avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla sekä vapautuksella lukuvuosimaksuista.

Artikkeli

Ammatillinen opettajankoulutus 60 vuotta Jyväskylässä

Ammatillinen opettajankoulutus sai alkunsa Jyväskylässä yli 60 vuotta sitten. Mitä kaikkea juhlavuoteen mahtuikaan?

Jamkille Vuoden tietoturvapalvelu -tunnustus

Tietoturva ry valitsi vuoden 2022 tietoturvapalveluksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun kehittämän kyberturvallisuuden harjoitusympäristön, jota on hyödynnetty vuodesta 2013 lähtien kansallisiin kyberturvallisuusharjoituksiin.

Palkittu kyberympäristö viedään Kanadaan

Kanadalainen Fanshawe College on valinnut Jamkin kyberharjoitusympäristön toimittajaksi. Jamk tulee muun muassa rakentamaan korkeakoululle kopion palkitusta RGCE-kyberharjoitusympäristöstään.

Jyväskylä vetovastuuseen Suomen kyberturvallisuuden koulutuksen kehittämisessä

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän ammattikorkeakoululle ja Jyväskylän yliopistolle yhteensä yli kolmen miljoonan euron rahoituksen kyberturvallisuuskoulutuksen kehittämiseen ja tarjonnan lisäämiseen.

74 M€

Liikevaihto
+13,1% edellisvuoteen verrattuna.

Tuloslaskelman tuotot

Jamkin tuloslaskelman tuottojen jakautuminen. Tiedot löytyvät myös erikseen ladattavasta toimintakertomuksesta tältä sivulta.

Tarkemmat talouden luvut löydät toimintakertomuksesta.

Lataa toimintakertomus (PDF)

Ennätysmäärä opiskelijoita
Tutkintokoulutuksessa, ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja erikoistumiskoulutuksessa.

enemmän hakemuksia englanninkielisiin koulutuksiin
Hakemusten määrä Jamkin englanninkielisiin koulutuksiin kasvoi hieman yli kaksinkertaiseksi vuoteen 2021 verrattuna. Kaikkiaan Jamkiin jätettiin yli 20 000 hakemusta.

36 755

opintopistettä avoimessa ammattikorkeakoulussa
Valtakunnallisessa vertailussa Jamkin avoin ammattikorkeakoulu oli viidenneksi suurin.

uutta alumnia
Jamkista valmistui 1022 AMK-tutkinto-opiskelijaa sekä 259 YAMK-tutkinto-opiskelijaa. Ammatillisen opettajakorkeakoulutuksen suorittaneita oli 399.

Uutinen

Englanninkielisten koulutusten suosio jatkaa kasvuaan

Englanninkielisten tutkinto-ohjelmien suosio Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on ollut huimassa kasvussa jo kolmatta vuotta peräkkäin. Suosituimmilla aloilla hakijoita on monikymmenkertaisesti aloituspaikkoihin nähden.

Jamkin avoin viidenneksi suurin vuonna 2022

Jamkin avoimessa tehtiin vuonna 2022 viidenneksi eniten opintosuorituksia ammattikorkeakouluja vertailtaessa. Tulos jäi hieman edellisvuodesta, mutta on kautta aikojen toiseksi paras opintopistemäärä.

Uutinen

Jamk neljänneksi suosituin ammattikorkeakoulu syksyn yhteishaussa

Jyväskylän ammattikorkeakoulu oli syksyn yhteishaussa vetovoimaltaan neljänneksi suosituin ammattikorkeakoulu. Erityisesti logistiikka ja juridiikkaan painottuva liiketalous kiinnostivat hakijoita.

Lukuvuosi käyntiin Back to Campus -festareilla

Lukuvuosi avattiin 1.9.2022 komeasti Back to Campus -festareilla. Tapahtuma kokosi Rajakadun kampuksen pihalle noin 1 600 opiskelijaa ja henkilöstön jäsentä juhlistamaan lukuvuoden avajaisia. Klikkaa kuvista kuvagalleriaan!

Tutkimus ja kehitys

21,7 M€

TKI-toiminnan kokonaisvolyymi
TKI-toiminnan volyymi ennätyslukemissa.

vaikuttavaa hanketta käynnissä
Uusia projekteja käynnistyi 74.

julkaisua
Tekstipohjaisia julkaisuja yhteensä 500. Tämän lisäksi 185 taiteellista julkaisua ja 79 audiovisuaalista julkaisua.

15,1M€

TKI-toiminnan ulkoinen rahoitus
Ulkoisen rahoituksen määrä kasvoi kaikkien aikojen ennätykseen.
TKI-toiminnan ulkoinen rahoitus vuonna 2022. Löydät luvut myös tältä sivulta ladattavasta toimintakertomuksesta.

Uutinen

Robotti tuli töihin -projektissa tuettiin onnistunutta robotiikan käyttöönottoa

Jyväskylän ammattikorkeakoulun toteuttamassa Robotti tuli töihin -projektissa (ESR) on reilun kolmen vuoden ajan keskitytty robotiikan käyttöönottoon keskisuomalaisissa pk-yrityksissä.

Uutinen

Merkittävä rahoitus kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulun kehittämiseen

Strategisen tutkimuksen neuvosto myönsi merkittävän rahoituksen lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia edistävälle tutkimusohjelmalle.

Uutinen

Merkittävä rahoitus digitaalisen kuntoutuksen kehittämiseen

Hankintaprojektin tavoitteena on vastata kuntoutuksen globaalisti kasvavaan tarpeeseen digitaalisen kuntoutuksen keinoin.

Uutinen

Löytyikö metsistä uusi ekologinen ratkaisu sorateiden pölynsidontaan?

YIT:lle haettiin innovaatiokilpailun avulla ekologista ratkaisua sorateiden pölynsidonnassa yleisesti käytettyjen suolojen tilalle. Toimiva vaihtoehto saattaakin kasvaa aivan sorateiden varsilla.

Tekstiilijätteet taipuvat rakennuslevyiksi

Jyväskylän ammattikorkeakoulun yrityskiihdyttämö BioPaavon hackathonissa haettiin hyödyntämistapoja tekstiilijätteelle. Kilpailun voittajaehdotus voisi ratkaista Euroopan tekstiilijäteongelman.

Jyväskylä vetovastuuseen Suomen kyberturvallisuuden koulutuksen kehittämisessä

Kestävä kehitys ja vastuullisuus

Olemme sitoutuneet ammattikorkeakoulujen yhteiseen tavoitteeseen hiilineutraaliudesta vuoteen 2030 mennessä toteuttamalla Arenen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelmaa.

Arene: Kestävä, vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu

Uutinen

Yhteisellä sitoumuksella kohti kestävää kehitystä

Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja koulutuskuntayhtymä Gradia ovat tehneet kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukset, joissa tehdään suunnitelmat toiminnasta aiheutuvien luontohaittojen vähentämiseksi.

Uutinen

Jamk allekirjoitti matkailualan globaalin ilmastojulistuksen

Jyväskylän ammattikorkeakoulu on liittynyt mukaan n. 500 matkailualan toimijan ilmastojulistukseen, jossa sitoudutaan hiilineutraaliuteen.

Jamk tavoittelee Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimeä

Jyväskylän ammattikorkeakoulu lähtee tavoittelemaan Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimeä. Opiskelijakunta JAMKO teki asiasta aloitteen, jonka Jamkin johtoryhmä vahvisti päätöksellään elokuussa 2022. Maailmalla on yli 200 Reilun kaupan korkeakoulua.

Henkilöstö

Minna-Maaria Hiekkataipale koulutuksesta vastaavaksi vararehtoriksi

Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallitus valitsi koulutuksesta vastaavaksi vararehtoriksi kauppatieteen tohtori Minna-Maaria Hiekkataipaleen kokouksessaan 19.12.2022. Tehtävää haki kaikkiaan 27 kelpoista hakijaa.

Jamkin teknologiayksikön johtajaksi Mika Karjalainen

Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksikön johtajaksi on valittu Mika Karjalainen. Valinta tehtiin Jamkin hallituksen kokouksessa 25.4.2022.

Uutinen

25-vuotias Jyväskylän ammattikorkeakoulu palkitsi henkilöstöään ja musiikin tulosalueen

Virallisen toimiluvan myöntämisestä laskien Jamk on tänä vuonna toiminut 25 vuotta. Juhlavuoteen liittyen ammattikorkeakoulu palkitsi henkilöstöään ansiomerkeillä sekä menestyneen työyhteisön Jamkin yhteisöpalkinnolla.

asiantuntijaa
Erityisesti TKI-henkilöstön määrä kasvoi.
Jamkin henkilöstömäärä on kasvanut vuoden 2018 henkilöstä 897 henkilöön vuonna 2022

Yhteistyö ja kumppanuudet

Teemme jatkuvasti yhteistyötä työelämän toimijoiden kanssa osaamisen kehittämiseksi. Yhteistyön ja kumppanuuksien voimin vastaamme myös osaajapulaan ja huolehdimme siitä, että meiltä valmistuvat opiskelijat löytävät urapolkunsa.

Uutinen

Jamk ja Telia syventävät yhteistyötä kumppanuussopimuksella – keskiössä kyberturvallisuus

Telia ja Jamk ovat sopineet keskinäisestä strategisesta kumppanuudesta ja yhteistyöstä liittyen tieto- ja viestintätekniikkaan, kyberturvallisuuteen ja monialaiseen osaamisen kehittämiseen.

Uutinen

Jamk ja Deloitte yhteistyöhön kyberturvallisuusosaamisen kehittämiseksi

Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Deloitte Oy ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta ja yhteistyöstä liittyen tieto- ja viestintätekniikkaan, kyberturvallisuuteen ja monialaiseen osaamisen kehittämiseen.

Uutinen

Säännöllinen vuoropuhelu Valmetin ja Jamkin välillä luo urapolkua tulevaisuuden ammattilaisille

Jamk ja Valmet ovat sopineet kolmevuotisesta yhteistyöstä pitkäjänteisen ja vuorovaikutteisen yhteistyön kehittämiseksi. Sopimus tuo systematiikkaa osaajien rekrytointiin, asiantuntijuuden kasvattamiseen sekä tarvelähtöiseen projektitoimintaan.

Uutinen

Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Istekki yhteistyöhön kyberturvallisuuden edistämisessä

Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Istekki Oy ovat solmineet kumppanuussopimuksen, jonka puitteissa tiivistetään yhteistyötä kyber- ja tietoturvallisuuden sekä osaamisen kehittämisen osa-alueilla.

Jamk ja Suomen Erillisverkot Oy solmivat viisivuotisen kumppanuussopimuksen

Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy ja Suomen Erillisverkot Oy vahvistavat laaja-alaista yhteistyötä liittyen tieto- ja viestintäteknologiaan, kyberturvallisuuteen ja monialaiseen osaamisen kehittämiseen sekä soveltavaan tutkimukseen.

Uutinen

Valtra ja Jamk syventävät yhteistyötä – opiskelijoille Valtran räätälöimiä mahdollisuuksia

Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja traktorivalmistaja Valtra syventävät yhteistyötään. Jatkossa Jamkin agrologiopiskelijoille on tarjolla Valtran oikeisiin tarpeisiin perustuvia mahdollisuuksia projektitöihin, työharjoitteluun ja opinnäytetöihin.