Tänä kesänä yritysten toimeksiantoina olivat mm. virtuaaliystävän rakentaminen sairaalaympäristöön lasten pelkoja lievittämään, sairaalan apuvälineiden käyttöasteen seuranta ITO-ratkaisuna sekä toistuvien työtehtävien automatisointi, eli ohjelmistorobotit.
– Virtuaalikaverin kohderyhmänä olivat noin 6-vuotiaat lapset. Sairaalaympäristö pelottaa lapsia ja virtuaalikaveri vie huomiota ympäristöstä, Mäkäläinen kertoo.
– Lapsi voi valita haluamansa hahmon karhun ja ketun väliltä ja sen kanssa voi pelata esimerkiksi kalastuspeliä tai keräillä marjoja. Lapsen tullessa tarpeeksi lähelle TV-ruutua, näyttö aktivoidaan lähetintä hyödyntäen. Samaa lähetintä käytetään myös pelien pelaamisessa.
Virtuaalikaveria rakentamassa oli myös ohjelmistotekniikan opiskelija Carita Tammelin.
– WIMMA labissa oli antoisinta on se, että pääsee oppimaan uutta turvallisessa ympäristössä. Oppiminen tapahtuu hyvin konkreettisesti, apua saa helposti ja virheitä saa tehdä.
Vaikka virtuaalikaverin tulevaisuus on vielä epävarma, jäi kokemuksesta hyvät muistot.
Jos kaikki menee hyvin, seuraava WIMMA Lab käynnistyy taas ensi kesänä.
TEKSTI PAULIINA HIETALAHTI KUVAT MIKKO VÄHÄNIITTY