jamk.fi

Kuluttaja kertoo arvostavansa suomalaista, mutta aina se ei näy käyttäytymisessä.

Vuonna 1966 perustettu Elonen on hyväkuntoinen viisikymppinen.

Alun perin Mäntästä kotoisin oleva yritys toimi aluksi muutaman neliön tiloissa, mutta nykyään pääleipomo Jämsässä kattaa jo liki 10 000 neliötä. Toimintaa on Jämsän lisäksi Jyväskylässä, Orivedellä, Tampereella, Lahdessa ja Seinäjoella, ja henkilökuntaa lähes 200.

– Tämä on ollut yhtä muutosta! Kymmenisen vuotta sitten aloitimme pizzan valmistuksen ja muutama vuosi sen jälkeen käynnistimme vielä uuden kakkulinjan, kuvaa henkilöstöpäällikkö Tuire Elonen.

– Teemme Jämsässä esimerkiksi kaikki Atrian pizzat. Joka päivä kaksi rekkakuormaa pizzaa lähtee täältä Nurmoon, noin 300 000 pizzaa viikossa. Lisäksi meillä on sopimuksia useiden muiden isojen toimijoiden kanssa, kuten Valio ja Fazer, kertoo henkilöstöpäällikkö Elonen.

KONDITORIATUOTTEITA LÄHTEE Jämsästä ympäri Suomen: Hangosta Ivaloon. Suomen eniten myyty kakku, kinuskikreemikakku, valmistetaan Elosen leipomossa.

Muutoksessa pärjääminen vaatii tiloihin ja tuotantoon panostamisen lisäksi myös oikeaa asennetta. Asiakkaan kuuntelusta on tullut tärkeämpää ja tulevaisuuden ennustamisesta haastavampaa. Elosella kehittämistyötä ei lokeroida erilliselle kehittämisosastolle, vaan se kuuluu kaikille.

Elonen toteutti viime keväänä mittavan asiakaskuuntelukampanjan, jossa asiakkaan ääntä kuunneltiin isolla korvalla. Lähes jokainen Elosen työntekijä osallistui haastattelemalla yhtä kuluttajaa. Asiakaskeskusteluissa esiin nousivat niin mielikuvat, toimipisteet, palvelu kuin yksittäiset tuotteet. Kootut ideat ja palautteet käsiteltiin yhdessä.

– Tämä oli hieno osoitus siitä, miten Elosen henkilöstö tekee asioita yhdessä ja välittää asiakkaasta, iloitsee Elonen.

Niin leipurilla, kondiittorilla kuin vaikkapa laatupäälliköllä oli suora kontakti asiakkaaseen ja tätä kautta myös mahdollisuus saada palautetta omasta työstään.

PAKASTEIDEN JA puolivalmisteiden kulutus on kasvanut viime vuosina.

– Myymälöissä on tarjolla paljon tuontipakasteita, mutta me tuomme kuluttajille myös suomalaisia pakastevaihtoehtoja, muistuttaa Elonen.

– On niin helppo napata lämmin leipä mukaan kauppareissulta kiinnittämättä huomiota siihen, onko leipä oikeasti leivottu paikan päällä vai onko kyseessä ulkomainen pakasteleipä, joka myymälässä paistetaan. Paistopisteissä paistetun leivän erottaa paikalla leivotusta viimeistään seuraavana päivänä. Leivottu leipä säilyy kauemmin tuoreena, tietää Elonen.

Elosella leivotaan suomalaisesta viljasta. Suomalaisen kestosuosikki on ruis, mutta kauran merkitys on kasvanut.

– Ohra on seuraava nouseva vilja ruokaleivissä, ennustaa Elonen.

Tuire Elonen ei pidä luomuleimaa kovin merkityksellisenä kuluttajan kannalta.

– Suomalainen vilja on niin puhdasta, että luomuleipä on tuotteena melko turha. Suomalainen viljely on tarkkaan säädeltyä, ja suomalaiset ovat tarkkoja sääntöjen noudattamisessa. Jos kuluttaja valitsee kotimaisesta viljasta valmistetun tuotteen, niin se on turvallista ruokaa, vaikkei olisikaan luomua.

LEIPÄTIEDOTUS RY:N julkaiseman tilaston mukaan terveysbuumista huolimatta suomalaisten kahvileivän kulutus kasvoi vuonna 2015. Suomalaiset söivät pullaa ja konditoriatuotteita viime vuonna noin kahdeksan kiloa henkeä kohden. Myös Elonen on havainnut, että laman aikana makeiden leivonnaisten myynti kasvaa.

– Tiukkoina aikoina haetaan pienempiä ja halvempia keinoja palkita itseään arjessa, selittää Elonen ilmiötä.

Suomenmestarikakku Omenaunelmaa koristelemassa kondiittori Katri Mäkinen

MAKEIDEN LEIVONNAISTEN suuntana on sokerin ja rasvan vähentäminen. Asiakkaat toivovat raikkaita makuja.

– Teemme Valion hillotehtaan kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta hillon sokeripitoisuutta voitaisiin alentaa. Sokeri on kuitenkin tärkeä aines säilyvyyden ja maun takia.

– Ja vaikka puhutaan sokerin ja rasvan vähentämisestä, kyllä ihmiset edelleen herkutteluhetkinään kaipaavat makeaa, jatkaa Elonen. 

Minun valintani

Henkilöstöpäällikkö Tuire Elonen: Raparperipulla

Tuotekehittäjä, kondiittori Katri Mäkinen: Premium-mustaherukkaleivos

Laatupäällikkö Sanna Kinnunen: Runerbergin torttu

JAMK on ollut mukana Elosen kehittämisprosessissa yhdessä Humapin kanssa.

Katri Mäkinen, tuotekehittäjä, kondiittori:

– Asiakaskohtaamisissa saimme vahvistusta niille ajatuksille, mitä meillä oli. Joitain vanhoja, jo valmistuksesta pois olleita tuotteita kaivattiin, ja esim. Topaz-viinerin olemmekin ottaneet nyt uudelleen valikoimaan. Suomalaisuuden arvostus nousi esiin.

Sanna Kinnunen, laatupäällikkö:

– Tämä asiakaskuuntelu yllätti minut positiivisesti. Asiakkaat olivat innostuneita jakamaan kokemuksiaan, ja syntyi pitkiä ja lennokkaita keskusteluja. En usko, että nämä ihmiset olisivat täyttäneet raksiruutuun-lomakkeita, mutta tällä menetelmällä saimme todella asioita esiin.

TEKSTI PAULA PASANEN, KUVAT HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN