jamk.fi

Uusia digisanoja ilmestyy keskusteluun jatkuvasti – pysytkö jargonin perässä Minisanastomme selittää kymmenen ajankohtaista sanaa.

Avatar

Virtuaalinen versiosi, hassu alter ego, valeasu tai unelmaminä – luo Avatar! Avatar on virtuaalinen hahmo, joka edustaa käyttäjäänsä digimaailmassa. Esimerkiksi virtuaalisissa peleissä hahmon ominaisuuksia voi muokata vapaasti, eikä se välttämättä muistuta ulkoisesti käyttäjäänsä.

CTR

Mikä on sun CTR? Lyhenteellä tarkoitetaan napsautussuhdetta (click-through-rate), eli sitä, kuinka moni on klikannut esimerkiksi mainosbanneria. Napsautussuhde lasketaan prosentteina, eli jos mainoksesi on näytetty 1000 kertaa ja sitä on klikattu 10 kertaa, on CTR 1 % (10/1000 x 100).

Gate

Tunteet esiin gatella! Englanninkielestä lainattu gate-sana viittaa potentiaaliseen skandaaliin, kun joku asia, organisaatio tai henkilö kuohuttaa tunteita. Vastareaktiot nousevat esiin sosiaalisessa mediassa. #somegate

ESN

Digitaalista vuorovaikutusta on tietysti myös organisaatioiden sisällä. Enterprise Social Network
-sanoista tuleva lyhenne viittaa sosiaaliseen intrane-t­iin ja sisäisiin yhteisöpalveluihin (esim. Yammer), joissa henkilökunta voi vuorovaikuttaa toistensa kanssa.

Konversio

Kaiken keskiössä on konversio, ainakin digitaaliselle markkinoijalle. Konversiolla tarkoitetaan omalla verkkosivustolla olevaa tavoitetta, kuten kävijän ostotapahtuma tai yhteydenottopyyntö.

Periscope

Periscope on suoratoistopalvelu, jossa käyttäjä voi lähettää reaaliaikaista videokuvaa älypuhelimellaan. Tätä kutsutaan myös livestriimaukseksi, livecastingiksi sekä skuuppaukseksi. Viime aikoina Periscopessa on nähty esimerkiksi suomalaisten yritysten lähetyksiä liittyen rekrytointeihin sekä erilaisiin tapahtumiin. Blab on toinen vastaava sovellus.

Snäppi

Snäppi, eli Snapchat, on erityisesti nuorten suosima sosiaalisen median palvelu älypuhelimelle. Snäppi voi tarkoittaa myös palvelussa lähetettävää yksittäistä kuvaa tai videota. Sisältöä voi jakaa joko kaikille tai valitsemilleen seuraajille. Erityistä on se, että sisältö on kertakäyttöistä ja näkyy palvelussa maksimissaan 24 tuntia.

Trolli

Varo trollia! Digimaailman keskusteluissa esiintyy silloin trollausta, kun joku käyttäjä haluaa tahallaan ärsyttää tai häiriköidä muita kommenteillaan. Nykyaikaisessa infosodassa trollit levittävät propagandaa.

Vlogi

Ensin tulivat tekstimuotoiset blogit, mutta nyt digimaailmaa valtaavat vlogit, eli videoblogit. Videoiden tekijää ja päähenkilöä kutsutaan vloggaajaksi tai Youtube-ympäristössä myös tubettajaksi. Suosituimmilla vlogeilla on tuhansittain erityisesti nuoria seuraajia, joilla perinteisen television katselu jää vähemmälle.

Yhteisömanageri

Arvaa kuka? Yhteisömanageri-titteli on tupsahtanut hyvin jämäkästi digityön kentälle. Yhteisömanageri on organisaatiossa tietenkin se henkilö, jonka työtä on organisaation ulkoisen ja/tai sisäisen yhteisön ylläpitäminen erityisesti sosiaalisessa mediassa. Yhteisö voi muodostua myös esimerkiksi yhdistyksen tai mielenkiinnon kohteen ympärille.

Teksti: Sonja Rahkonen, Kuva: iStock
Jutun teossa on hyödynnetty seuraavia sivustoja: www.mediataitokoulu.fi, wikipedia.org ja urbaanisanakirja.org.