Projekti

Towards inclusive and practice-oriented teacher education

Lyhenne
TIPOTE
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.1.2024 - 31.8.2026
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
HEP (Higher Education Partnership Programme)
Projektin kuvaus

TIPOTE - kohti inklusiivista ja käytäntöläheistä opettajankoulutusta Mosambikissa


TIPOTE-projektin (2024-2026) päätavoitteena on vahvistaa inklusiivisen pedagogiikan osaamista ja sitä kautta parantaa opettajankoulutusten laatua kahdessa opettajankoulutusta tarjoavassa korkeakoulussa Mosambikissa. Maputon pedagoginen yliopisto (UP-Maputo) kouluttaa aineenopettajia pääkaupungissa ja ISET One World keskittyy luokanopettajien kouluttamiseen maaseutumaisessa toimintaympäristössä. Hankeessa inklusiivisen koulutuksen kysymyksiin etsitään käytännön ratkaisuja opettajankoulutusten, opettajankouluttajien sekä viime kädessä kouluissa toimivien opettajien käyttöön. Jamkista hankkeesta vastaa ammatillinen opettajakorkeakoulu. Lisäksi hankkeeseen osallistuu Suomesta Lapin yliopisto. Osapuolet ovat toimineet yhdessä jo aiemmassa yhteistyöhankkeessa (TEPATE 2020-2024).

TIPOTE-projektin perustana on laaja ymmärrys inklusiivisesta koulutuksesta. Taustalla on yleismaailmallisiin ihmisoikeuksiin kuuluva oikeus koulutukseen: kaikilla lapsilla ja nuorilla tulisi olla pääsy kouluun ja oppimiseen - riippumatta sukupolesta, vammasta, etnisestä taustasta, kielestä, syrjäisestä sijainnista, varallisuudesta tai mistä tahansa muusta ominaisuudesta tai tilanteesta. Mosambik on valtiona sitoutunut tähän periaatteeseen, mutta käytännössä tavoite ei toteudu. Hanke pyrkii edistämään tavoitteen saavuttamista tukemalla opettajankoulutuksen kehittämistä. Päämääränä on, että opettajat osaisivat tukea kaikkien oppilaiden oppimista kiinnittäen erityistä huomiota niihin, joilla on erilaisista syistä vaikeuksia oppia tai jotka ovat vaarassa syrjäytyä koulutuksesta. Inklusiivisia oppimisyhteisöjä rakentamalla halutaan varmistaa, että kaikki ovat tervetulleita oppimaan ja kaikkia kunnioitetaan yhdenvertaisina ja osallistuvina oppimisyhteisöjen jäseninä. 

Projekti koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä kokonaisuudesta. Ensimmäisellä tavoitealueella vahvistetaan UP-Maputon ja ISET One Worldin osaamista ja toimintakykyä inklusiivisen pedagogiikan kysymyksissä. Tämä tarkoittaa käytännössä hankkeen avainasiantuntijoina toimivien opettajankouluttajien kouluttamista (Training of Trainers), henkilöstövaihtoa sekä opintovierailuja Mosambikin lähialueille ja Suomeen. Myös oppilaitosten digitaalista toimintakykyä parannetaan hankkimalla niiden käyttöön digitaalista oppimista edistäviä laitteita ja ohjelmistoja, ohjeistamalla niiden käyttöön ja järjestämällä käytännön koulutusta digitaalisen pedagogiikan mahdollisuuksista inklusiivisen opetuksen edistämiseksi. 

Toisella tavoitealueella uutta osaamista viedään käytäntöön kehittämällä ja testaamalla uusia pedagogisia käytäntöjä, malleja ja menetelmiä inklusiivisen opetuksen tueksi erilaisissa mosambikilaisissa toimintaympäristöissä. Kehittämistyössä käytetään Living Lab -toimintamallia, jonka ideana on tuoda yhteen opettajankouluttajat, opettajaopiskelijat ja kouluissa jo toimivat opettajat oppilaineen. Monitoimijaisissa 'elävissä laboratorioissa' innovoidaan ja kehitetään uusia toimintatapoja, rakennetaan osallistavia oppimisyhteisöjä sekä pilotoidaan ja mallinnetaan erilaisia menetelmiä. Erityistä huomiota kiinnitetään LUMA-aineiden opetukseen. Tavoitteena on luoda luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden oppimiseen talouden ja ympäristön kannalta kestäviä uusia opetusmenetelmiä, jotka lisäävät myös oppilaiden ja heidän lähiyhteisönsä ymmärrystä niiden merkityksestä. Tavoitteena on vahvistaa oppimista ja lisätä moninaisten oppilaiden, esimerkiksi tyttöjen oppimismotivaatiota näitä aineita kohtaan.

Ensimmäinen ja toinen tavoitealue nivoutuvat toisiinsa läheisesti siten, että käytännön innovaatio- ja pilotointityö muodostaa keskeisen osan avainasiantuntijoiden oppimiprosessista ja tuo siihen konkreettisia sisältöjä kokemuksellisen ja kokeilevan oppimisen mukaisesti.

Hankkeen tärkeimmät tavoitteet:

1. Lisätä valittujen opettajankouluttajien ja hallintohenkilöstön osaamista oppijakeskeisestä inklusiivisesta pedagogiikasta.

2. Lisätä yhteistyökorkeakoulujen valmiuksia käyttää digitaalista pedagogiikkaa ja digitaalisia teknologioita opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksissa.

3. Innovoida, pilotoida ja jakaa käytännön pedagogisia ratkaisuja inklusiivisen opetuksen edistämiseksi. 

4. Luoda ja jakaa LUMA-opetuksen pedagogisia menetelmiä inklusiivisuuden ja oppimisen käytännönläheisyyden lisäämiseksi.


TIPOTE-projekti alkoi 1.1.2024 ja jatkuu 30.8.2026 asti. Projektia rahoittaa Ulkoasiainministeriö osana Higher Education Partnership (HEP) -ohjelmaa. 
 

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Hanna Laitinen, [email protected]

Muut Jamkin avainasiantuntijat: Irmeli Maunonen-Eskelinen, Kaija Peuna-Korpioja, Tuulia Kiilavuori, Jari Järvinen

Projektikoordinaattori: Heidi Valkonen

Uutinen

Jyväskylän ammattikorkeakoulu kehittää korkeakoulutusta Itä-Afrikassa ulkoministeriön rahoituksella

Jamkissa käynnistyy vuoden 2024 alussa kolme uutta kansainvälistä projektia, joihin on myönnetty rahoitus Suomen ulkoministeriön Higher Education Partnership -ohjelmasta (HEP).

Lisätietoja:

Hanna Laitinen

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504731896