Ammatillisten tutkintojen rinnalle tarvitaan monipuolisia osaamisen kehittämisen tapoja ja ketterää opetustarjontaa, joiden avulla voidaan varmistaa, että osaaminen pysyy ajan tasalla. POKOT - Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena -hanke tukee tätä kehitystä konkreettisilla ratkaisuilla. Siinä luodaan ammatillisille oppilaitoksille ja opettajille uudenlaisia työkaluja ja toimintamalleja, joiden avulla koulutusta voidaan muotoilla pieniksi, ketterämmin hyödynnettäviksi, osaamiskokonaisuuksiksi.
Ammatillisilla opettajakorkeakouluilla on merkittävä rooli valtakunnallisena ammatillisen opettajuuden kehittäjänä ja ammatillisten opettajien jatkuvan oppimisen edistäjinä. Yhteisessä POKOT-hankkeessa ne kehittävät ammatillisen koulutuksen toimijoiden kyvykkyyttä tuottaa joustavia ja työelämälähtöisiä osaamisratkaisuja, jotka vastaavat ammatillisen koulutuksen työelämäverkostojen tarpeisiin. Hanke järjestää esimerkiksi työpajoja, joissa osallistujat kehittävät valmiuksiaan ja osaamistaan esimerkiksi ennakointitietoon perustuvista tulevaisuuden osaamistarpeista ja pienten osaamiskokonaisuuksien järjestämiseen vaadittavista pedagogisista lähtökohdista, menetelmistä ja työtavoista.
Hankkeessa rakennetaan myös mentorointimalleja ja digitaalisia itsearviointityökaluja, jotka tukevat opettajien ja koulutuksen järjestäjien osaamisen kehittämistä.
Euroopan unionin osarahoittama hanke toteutetaan 1.2.2025 – 31.12.2026. Sitä koordinoi Hämeen ammattikorkeakoulu, ja muina toteuttajina ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu.
Kohderyhminä ovat ammatillisten oppilaitosten opettajat, koulutustoiminnan kehittäjät ja johtajat, ammatillisen opettajankoulutuksen asiantuntijat sekä välillisinä kohderyhminä työelämän kumppanit ja jatkuvan oppimisen koulutuksiin osallistuvat aikuisopiskelijat.