uutinen 12.2.2024

Ammatilliset opettajakorkeakoulut etsivät ratkaisuja TKI-toiminnan ja opetuksen tehokkaampaan integroimiseen

Korkeakoulujen opetuksen ja TKI-toiminnan (TKIO) yhteistyön tilannekuvaan ja toteuttamiseen haetaan ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteisessä hankkeessa uusia laadukkaita ja tehokkaita ratkaisuja, joilla pyritään entistä parempaan työelämäläheiseen oppimiseen ja oppimisen ekosysteemien rakentumiseen.

Käsi pitelee lasipalloa, jonka läpi näkyy portaikko.

Tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) ja opetuksen ja oppimisen integraatio (TKIO) on edelleen ajankohtainen aihe korkeakouluissa. TKI-toiminnan kiinnittämisen ammattikorkeakouluissa sujuvaksi osaksi koulutusprosesseja, opetusta ja oppimista voi ajatella olevan ammattikorkeakouluille helppoa niiden luontevan työelämäläheisen toimintatavan takia. TKI:n ja opetuksen ja oppimisen integraatio voi kuitenkin näyttäytyä hyvinkin erilaiselle riippuen siitä, tarkastellaanko sitä opettajan, TKI-henkilöstön, opiskelijan vai työelämätoimijoiden näkökulmasta. Siihen vaikuttaa myös se, onko kiinnostus oppimisen tai osaamisen kehittymisessä, uusien tuote- tai palveluinnovaatioiden syntymisessä vai yhteiskunnallisen tai aluevaikutuksen vahvistamisessa. 

Jamk on mukana viiden ammattikorkeakoulun yhteishankkeessa, jossa keskitytään TKI-toiminnan ja opetuksen ja oppimisen integraatioon, sen solmukohtien ja sitä edistävien toimien tarkasteluun ja jakamiseen. Hanke käynnistyi Haaga-Helian ammattikorkeakoulun johdolla. Käytännössä hanketta toteuttavat ammatilliset opettajakorkeakoulut ja niiden muodostama tutkija- ja tutkimusverkosto.

TKIO-toiminta voi onnistuessaan hyödyttää niin opiskelijaa, jolle syntyy luontevia työelämäkontakteja ja avauksia potentiaalisiin työmahdollisuuksiin, kuin myös mukana olevia yrityksiä. Se vahvistaa opettajien verkostoja ja tietämystä työelämän ajankohtaisista ja tulevaisuuden haasteita sekä rakentaa alueelle vahvaa yhteistyössä toimivaa oppimisen ekosysteemiverkkoa.

TKI ja oppimisen integraation kehittäminen -hanke käynnistyi marraskuussa 2023 ja se jatkuu vuoden 2024 loppuun saakka. 
 

Lisätietoja:

Sirpa Laitinen-Väänänen

Johtava tutkija, Principal Researcher
Jatkokoulutukset, Further Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496