Jamkin ammatillisen opettajakorkeakoulun tutkimushankkeessa selvitettiin yhdessä ammatillisten oppilaitosten toimijoiden kanssa yhteisöllisyyttä digitaalisissa työympäristöissä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten yhteisöllisyyden tunne kehittyy monipaikkaisissa työympäristöissä ja miten sitä voidaan tukea sekä mitkä tekijät puolestaan heikentävät sitä, kun työskentely ja vuorovaikutus ovat pääosin verkossa.
Tutkimus toteutettiin vuosina 2023–2024. Aineisto sisälsi 11 verkossa käytyä ryhmäkeskustelua, joihin osallistui yhteensä 53 henkilöä yhdeksästä ammatillisesta oppilaitoksesta.
Osallisuus ja kuulluksi tuleminen vahvistavat tunnetta yhteisöllisyydestä
Yhteisöllisyyden tunteen katsotaan tukevan terveyttä, hyvinvointia ja oppimista, minkä takia siihen panostaminen on tärkeää. Erityisesti sellaisten keinojen tunnistaminen, jotka tukevat ammatillista yhteisöllistä vuorovaikutusta verkossa, on merkityksellistä.
Yhteisöllisyyden tunnetta vahvistavat osallisuuden kokemus, tunne kuulumisesta ryhmään, sitoutuminen, kokemus kuulluksi tulemisesta ja myönteiset vuorovaikutussuhteet. Ne syntyvät kohtaamisissa, jotka verkossa ovat erilaisia mutta myös toisaalta samanlaisia kuin kasvotusten.
Yhteisöllisyyden tunne kaipaa reunaehtoja
Ryhmäkeskusteluissa yhteisöllisyyden kokemus monipaikkaisessa työssä rakentui kolmen näkökulman kautta. Niistä ensimmäinen on se, että verkkovuorovaikutusta peilataan tuttuihin kasvokkaisiin kohtaamisiin. Osallistujat etsivät tuttuja viitepisteitä aiemmista kokemuksista ja pohtivat, miten niiden lämpö ja läsnäolo voitaisiin tuoda myös digitaalisiin ympäristöihin.
Toisena tutkimus toi esille osallistumisen tapojen vaihtelun: toiset osallistuvat aktiivisesti äänellään keskusteluun, kun taas osa seuraa hiljaisemmin sivusta. Tämä mahdollistaa tilanteesta vetäytymisen silloin, kun olo ei ole turvallinen – verkossa se on usein helpompaa kuin kasvokkain.
Kolmas näkökulma työyhteisössä koettavaan yhteisöllisyyteen ovat yhteisöllisyyden tunteen reunaehdot. Luottamus, jaetut pelisäännöt ja tunne siitä, että jokainen kuuluu joukkoon, vaikuttavat olevan keskeisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat yhteisöllisyyden tunteen rakentumisen verkossa.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että tutkitut työyhteisöt ovat liminaalitilassa eli siirtymässä aiemmasta tavasta tehdä työtä uuteen tapaan. Samalla he joutuvat pohtimaan, mitä uusi työkäytäntö heillä tarkoittaa ja miten vuorovaikutus toimii monipaikkaisesti. Tilanne luo epävarmuutta, kun samanaikaisesti tunnistetaan uuden toimintatavan hyviä puolia, kaivataan vanhaa ja etsitään yhteisiä pelisääntöjä toiminnan tueksi.
Tutkijat Sirpa Laitinen-Väänänen, Eila Burns ja Riikka Michelsson kannustavat monipaikkaisia työyhteisöjä keskustelemaan yhteisöllisyydestä ja pohtimaan mitä yhteisöllisyys kullekin tarkoittaa, miten sitä työyhteisössä luodaan ja ylläpidetään. Näytetään myös tarvittavan yhteistä sopimista ja aktiivista kehittämistyötä yhteisöllisyyden tunteen vahvistamiseksi.
Tutkimus julkaistiin englanniksi (Exploring a sense of community in multi-location work in VET context) kansainvälisessä International journal of vocational education and training -julkaisusssa. Tutkimus toteutettiin Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen -valmennuspilotissa, joka kuului valtakunnalliseen Pedagoginen hyvinvointi (HyPe) – työhyvinvoinnin ja tuottavuuden risteyksessä -projektiin. Projektia rahoitti TYÖ-2030-ohjelma.