Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen (HyPe) 

HyPe-valmennus on auttanut ammatillisia oppilaitoksia kehittämään työhyvinvointia tutkimalla ja tukemalla yhteisöllisyyttä vahvistavia vuorovaikutustapoja verkkoympäristössä. 

Piirroskuviossa iso tietokoneen näyttö, jossa näkyy naishahmo ja puhekupla. Näytön vierellä kaksi pienempää ihmishahmoa, joista toisella kynä kädessä.

Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen -projektissa tutkittiin ja kehitettiin yhteisöllisyyttä vahvistavaa verkkoympäristössä tapahtuvaa vuorovaikutusta yhdessä 10 ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Tavoitteena oli tukea osallistujia tunnistamaan keinoja, jotka vahvistavat osallisuuden ja yhteisöllisyyden kautta hyvinvointia työyhteisössä. 

Projekti oli osa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun toteuttamaa Pedagoginen hyvinvointi (HyPe) – työhyvinvoinnin ja tuottavuuden risteyksessä -projektia.  

Toimintamme: 

Projektissa toteutettiin pilottina valmennusprosessi, johon kietoutui käytäntötutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin ammatillisten oppilaitosten toimijoiden näkemyksiä yhteisöllisyydestä, sen toteutumisesta ja kehittämisestä verkkoympäristössä osana hyvinvoivaa ja yhteisöllistä oppilaitosta.  

Tavoitteet

  • Tukea ja vahvistaa hyvinvointia ja yhteisöllistä oppilaitoskulttuuria verkkoympäristöissä toimittaessa.
  • Vahvistaa luottamukseen ja yhteistoimintaan perustuvaa verkkotyöskentelykulttuuria dialogisen työskentelytavan avulla.
  • Tukea ammatillisten oppilaitosten työ- ja toimintatapojen uudistamista tutkivalla-yhteiskehittämisellä.
  • Tukea oppilaitosten ja koulutustasojen välistä vertaiskeskustelua ja hyvien työkäytänteiden jakamista. 

Tulokset

Hankkeessa toteutetun ohjatun ryhmämuotoisen verkkovalmennusprosessin tuloksena osallistujien yhteinen ymmärrys siitä, mitä yhteisöllisyys tarkoittaa, kehittyi. Myös taito tukea ja rakentaa yhteisöllisyyttä tukevaa verkkotyöskentelya vahvistui. Yhteisöllisyyttä tukevat verkossa työskentelyn tavat tukevat työhyvinvointia ja vahvistavat yhteisöllisyyden tunnetta työpaikoilla. 

Lue lisää tutkimuksesta 

Tutustu myös:

Uutinen

Oppilaitosten hyvinvointi keskiössä Kamerat auki! -podcasteissa 

Vuorovaikutus verkossa - hyvinvointia oppilaitokseen -tutkimus- ja kehittämisprojekti toteutettiin 2022–2023. Ammatillisille oppilaitoksille toteutetun valmennuksen havainnot koottiin podcast-sarjaksi, joka on vapaasti kuunneltavissa.

Uutinen

Johtava tutkija Sirpa Laitinen-Väänänen: Verkossa syntyy kokemus vuorovaikutuksen rajoittuneisuudesta

Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu toteutti Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen (HyPe) -valmennus- ja tutkimuspilotin yhdessä 10 ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Sen ydinteemana oli yhteisöllisyyttä vahvistava verkkoympäristössä tapahtuva vuorovaikutus.

Kamerat auki -podcast

Podcast verkkovuorovaikutuksesta ja ammatillisesta yhteisöllisyydestä oppilaitosten työn ja johtamisen sekä tutkimuksen näkökulmasta. Se on Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen -kehittämis- ja tutkimusprojektin loppujulkaisu.

Tietoa projektista: 

Vuorovaikutus verkossa – hyvinvointia oppilaitokseen -projektia toteutetaan TYÖ2030-kehittämisohjelman turvin.  

Toteutusaika: 3.6.2022 – 31.3.2023 

Toteuttaja: Jamk ammatillinen opettajakorkeakoulu 

Ota yhteyttä:

Sirpa Laitinen-Väänänen

Johtava tutkija, Principal Researcher
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496