Opettajankoulutusfoorumi rahoittaa uudenlaista tutkimushanketta, jonka tavoitteena on kehittää pedagogista johtamisosaamista ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Hankkeessa kehitetään tutkimusperustainen pedagogisen johtamisen malli ja tutkitaan siihen pohjautuvaa koulutusinterventiota. Tavoitteena on vahvistaa tulevien ammatillisten opettajien johtamisosaamista ja tuoda uusia näkökulmia pedagogisen johtamisen tarkasteluun. Tätä osa-aluetta ei ole aiemmin tarjolla ammatillisessa opettajankoulutuksessa.
JOHTO+ – Toimijuutta edistävä pedagoginen johtamisosaaminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa -hanke on käynnistynyt Hämeen ammattikorkeakoulun (koordinaattori), Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Tampereen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä. Hanke toteutetaan 1.8.2025–31.12.2026.
Toimijuutta edistävä pedagogisen johtamisen malli
Ammatillisen koulutuksen toimijuutta edistävän pedagogisen johtamisen mallin kehittäminen perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja tilannekuvaa kartoittavaan kyselytutkimukseen ammatillisen koulutuksen johtajille ja esihenkilöille. Näkökulmina ammatillisen koulutuksen johtamiseen ovat esimerkiksi verkostojohtaminen, osaamisen johtaminen ja toimijuusjohtaminen.
Toimijuutta edistävä pedagogisen johtamisen mallin pohjalta toteutetaan kahdessa ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (HAMK, Jamk) ammatillisen opettajankoulutuksen opintojakso, jonka tavoitteena on lisätä osallistujien osaamista pedagogisesta johtamisesta ammatillisessa koulutuksessa sekä tarjota ratkaisuja ja menetelmiä niin itsensä johtamiseen kuin työyhteisöjen toimijuuden vahvistamiseen. Opintojakson vaikutuksia arvioidaan haastatteluilla, kyselyillä ja osallistujien tuottamia materiaaleja hyödyntäen.
Pedagoginen johtaminen on ammatillisen koulutuksen kontekstissa niukasti tutkittu, eikä siihen liity sellaista johtamiskoulutusta, joka kattaisi kokonaisvaltaisesti ammatillisen koulutuksen johtamisen erityispiirteet. Tutkimushanke syventää ymmärrystä ammatillisen koulutuksen johtamisesta ja luo uudenlaisia avauksia pedagogisen johtamisosaamisen vahvistamiseen ammatillisessa koulutuksessa ja opettajankoulutuksessa.
Tutkimuksen pohjalta tuotettava Toimijuutta edistävä pedagogisen johtamisen malli julkaistaan avoimesti, jolloin sitä voidaan käyttää oppilaitoksissa pedagogisen johtamisen itsearviointityökaluna. Myös koulutusinterventio voi jatkossa toimia mallina muille koulutuksille ja oppilaitoksille pedagogisen johtamisen systemaattisessa kehittämisessä. Sitä voidaan hyödyntää osana johtamisopintoja sekä ammatillisessa että yliopistollisessa opettajankoulutuksessa.
Aiheesta on uutisoinut 20.10.2025 myös Hämeen ammattikorkeakoulu.