Uudistuvan oppimisen tutkimus
Tutkimme uudistuvaan ammatilliseen oppimiseen kiinnittyviä ajassa olevia ilmiöitä monimenetelmällisesti ja käytäntöläheisesti kehittäen yhdessä verkostojemme kanssa. Pyrimme vahvistamaan ammatillista ja ammattikorkeakoulutusta, joka ei vain reagoi muutoksiin, vaan myös ennakoi ja muovaa tulevaisuutta.
Uudistuvan oppimisen -tutkimusalueella tutkimus kohdistuu laajasti ammatillisessa ja ammattikorkeakoulutuksessa sekä työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen, ohjaamiseen ja opettajuuteen. Tutkimme ja kehitämme pedagogisia ratkaisuja, oppimisympäristöjä ja osaamista. Tuotamme tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehittämiseen oppilaitosten lisäksi yrityksille ja työpaikoille.
Uudistuvan oppimisen tutkimus on luonteeltaan soveltavaa, monimenetelmällistä ja käytäntöläheistä; tutkivaa kehittämistä ja kehittävää tutkimusta. Tulosten sovellettavuus ja levittäminen monipuolisia kanavia hyödyntäen tiedon käyttäjille ja hyödyntäjille on olennaista. Teemme tutkimusta kiinteässä yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja työelämäverkostojen kanssa.
Ammatillisen opettajan osaaminen
Digitaalinen transformaatio koulutuksessa
Työelämäpedagogiikka
Elinikäisen ohjauksen tutkimus
Ajankohtaista tutkimuksessa
Julkaisut:
Burns, E., Laitinen-Väänänen, S. & Michelsson, R. (2025). Exploring a sense of community in multi-location work in VET context. International Journal of Vocational Education and Training 30(1), 28–40. https://iveta.global/wp-content/uploads/2025/07/IJVET-30.1-Layout1-Summer-2025-Final-1.pdf
Aksovaara, S., Haapala, H. & Silvennoinen, M. 2025. Exploring Reflective Data-Driven Decision-Making Through Simulation Pedagogy and Digital Environments. In Ravesteijn, P., & Jung, J. (2025, June 18). Research for Impact in Digital Innovation: Proceedings of the 3rd RIDI Workshop in conjunction with 38th Bled eConference Bled (SI), June 8, 2025. Reesarch for Impact in Digital Innovation (RIDI), Bled, Slovenia. https://doi.org/10.5281/zenodo.15691349
Silvennoinen, M., Aksovaara, S. & Alanko-Turunen, M. (2025). Students’ usage of GenAI in universities of applied sciences: Experiences and development needs for guidance and support. In A. Pucihar, M. Kljajić Borštnar, S. Blatnik, M. Marolt, R. W. H. Bons, K. Smit, & M. Glowatz (Eds.), 38th Bled eConference: Empowering Transformation: Shaping Digital Futures for All: Conference Proceedings (pp. 467–482). University of Maribor Press. https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2025.29
Michelsson, R., Savonmäki, P., Laitinen-Väänänen, S. & Helander, J. (2025). Tulevaisuuteen suuntaavaa uraohjausta etsimässä: opinto-ohjaajaopiskelijoiden ajatuksia ohjauksesta ja tulevaisuudesta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 27(2), 52–70. https://doi.org/10.54329/akakk.162788
Ojala, A-L., Sipola, T. & Saharinen, K. (2025). Cybersecurity awareness and hygiene development in Finnish vocational education: staff perceptions, training gaps and diverse learning pathways. Information and Computer Security. https://doi.org/10.1108/ICS-12-2024-0311
Uutinen
Uusi tutkimushanke tuo johtamisosaamisen osaksi opettajankoulutusta
JOHTO+ -tutkimushankkeessa kehitetään toimijuutta edistävä pedagogisen johtamisen malli ammatilliseen koulutukseen ja tutkitaan siihen pohjautuvaa johtamisosaamisen koulutusta ammatillisessa opettajankoulutuksessa.
Uutinen
Tutkimus: Vuorovaikutus- ja dialogitaidoilla on merkitystä monialaisen yhteistyön ja ohjauksen kehittämisessä
Monialainen yhteistyö on vahvistunut luontaiseksi osaksi työn tekemistä eri aloilla. Vuorovaikutuksen ja dialogitaitojen yhteyttä monialaisen yhteistyön kehittämiseen on tutkittu Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -projektissa.
Uutinen
Monipaikkaisessa ja digitaalisessa työssä vaaditaan yhteisöllisyyden tunteen rakentamista
Tutkimushankkeessa selvitettiin yhdessä ammatillisten oppilaitosten toimijoiden kanssa, miten yhteisöllisyyden tunne kehittyy monipaikkaisissa työympäristöissä ja miten sitä voidaan tukea, kun työskentely ja vuorovaikutus ovat pääosin verkossa.
Sivunumerointi
KEXRI Pähkimö: Ihmisläheinen XR - oppimisen ja hyvinvoinnin näkökulmia
Elämyksellisyys, yhteinen kokemus ja läsnäolo ovat XR-teknologioiden vahvuuksia ja samalla merkityksellisiä oppimiselle ja hyvinvoinnille. Mutta osaammeko hyödyntää niitä oikein? Mitä on ihmisläheinen XR?
Artikkeli
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkimusverkosto
Sirpa Laitinen-Väänänen
Minna Silvennoinen
Eila Burns
Sirpa Laitinen-Väänänen 0000-0002-9048-4314
Minna Silvennoinen 0000-0002-8388-3405
Eila Burns 0000-0001-5433-643X
Siru Lehto
Kaisa Räty
Pasi Savonmäki
Piia Kolho
Susanna Kanninen
Tutkimusluvalla haetaan lupaa lähestyä Jamk organisaatiota, sen henkilökuntaa ja opiskelijoita tutkimukseen liittyen.
Jamkissa toimii eettinen toimikunta, joka ohjaa ohjeen soveltamista ja tukee hyvän tieteellisen käytännön mukaista toimintaa. Se toimii myös ihmistieteiden eettisenä toimikuntana ja antaa tarvittaessa ennakkoarviointilausuntoja.
Jamkissa uudistuvan oppimisen tutkimusta tehdään verkostoissa ja niiden kanssa. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen kanssa käynnistynyt ammattikasvatukseen ja työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimukseen kiinnittyvä yhteistyö luo laajan tutkija- ja osaajaverkoston.
Verkostoja ja yhteistyötä:
- Eurooppa-yliopisto E³UDRES²
- Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkijaverkosto
- Ottu ry, Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura
- Korkeakouluopettajuuden tutkimus ja kehittämisverkoston ( KOPTUKE)
- Jamkin Eettinen toimikunta
- Society for Simulation in Europe (SESAM) Scientific committee
- Arene ry:n tukiälyryhmä
- EAPRIL –verkosto
- EAPRILin "Workplace learning and HRD” ryhmä
- Scientific Council, EUDRES
- Nordic Testbed network (NTN)
- Educational Research Association (EERA)
- European Research Network on Vocational Education and Training (VETNET)