Työelämäpedagogiikka

Ammatillisen oppimisen ydintä on laadukas yhteistyö oppilaitoksen ja työelämän välillä. Tutkimuksena se kohdistuu työelämäpedagogiikkaan, työssä oppimisen ohjaukseen ja oppilaitos-työelämäyhteistyöhön. 

Teknisen alan työpaikalla nainen ja kaksi miestä keskustelemassa

Jatkuvan oppimisen taito on kiihtyvästi muuttuvassa työelämässä elinehto. Se ylläpitää osaamista ja tukee työuralla kehittymistä. Työssä ja työpaikalla jatkuva oppiminen toteutuu kokemusta reflektoiden. Työssä oppiminen on myös kiinteä ja olennainen osa ammattikorkeakoulutusta ja ammatillista koulutusta. Työssä oppimista voi tapahtua myös muualla kuin työpaikoilla, erilaisissa simulatiivisissa oppimisympäristöissä ja verkossa. Se voi tapahtua ohjauksen tuella mutta myös ilman ohjausta. 

Tutkimme ja kehitämme työssä tapahtuvaa oppimista 

Työssä oppimisen, työelämäpedagogiikan tutkimuksessa tarkastellaan ratkaisuja, joilla tuetaan työssä, työn äärellä, työpaikalla tapahtuvaa oppimista yksikön, yhteisön ja oppilaitos-työelämäyhteistyön näkökulmasta. Tämä tarkoittaa työelämäpedagogisten ratkaisujen ja osaamisen kehittämistä tukevien oppimisympäristöjen myös simulaatio- ja verkkoympäristöjen tutkivaa kehittämistä. 

Jamkissa tutkimme korkeakoulu-työelämäyhteistyötä ja sen merkitystä oppijalle, työelämälle ja opettajalle; työelämäpedagogisia ratkaisuja ammattikorkeakoulussa muuan muassa TKI:n ja opetuksen integraatiota, opinnäytetyön roolia opiskelijan osaamisen ja työelämän kehittämisessä, digitaalisuuden hyödyntämistä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamisessa ja reflektio-osaamisen kehittämisen menetelmiä. 

Työelämäpedagoginen tutkimus on luonteeltaan käytäntölähtöistä, monimenetelmällistä, ratkaisuja etsivää ja monitieteistä.  Sitä tehdään yhdessä kehittäjien kanssa. 

Julkaisuja

Virolainen, M., Heikkinen. H.L.T. & Laitinen-Väänänen, S. (2024). The evolving role of the Finnish Universities of Applied Sciences in the regional innovation ecosystem. Journal of Vocational Education & Training 1-21. https://doi.org/10.1080/13636820.2024.2443905 

Laitinen-Väänänen, S., Parjanen, S., Hyypiä, M., Cattaneo, A. & de Jong, F. (2024). The Essential Factors in Higher Education – Industry Collaboration when Developing Video-Supported Collaborative Learning. Industry and Higher Education (Online first) https://doi.org/10.1177/09504222241299693 

Punna, M., Laiho, T., Laitinen-Väänänen, S., & Harmokivi-Saloranta, P. (2023). Implementation of an online group model for work-related well-being among sport instructors. European journal of public health, 33 (Supplement 1). https://doi.org/10.1093/eurpub/ckad133.252 

Tutkijat ja asiantuntijat

Sirpa Laitinen-Väänänen

Johtava tutkija, Principal Researcher
AOKK TKI&Palvelut, Professional Teacher Education, RDI and Services
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496

Karoliina Väisänen

Lehtori, Senior Lecturer
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358408656879

Tutkimusta ja tutkimuksellisia kehittämisprojekteja 

Uutinen

Ammatilliset opettajakorkeakoulut etsivät ratkaisuja TKI-toiminnan ja opetuksen tehokkaampaan integroimiseen

Korkeakoulujen opetuksen ja TKI-toiminnan yhteistyön tilannekuvaan ja toteuttamiseen haetaan tehokkaita ratkaisuja yhteisessä hankkeessa. Tavoitteena on entistä parempi työelämäläheinen oppiminen ja oppimisen ekosysteemien rakentuminen.

YHDESSÄ - Verkkovälitteiseksi yhteisöksi liikunnanohjaustyötä tekevät

Toteutusaika: 1.8.2022 - 31.12.2023

Yksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Rahoitusohjelma: Työsuojelurahasto

LIPPA-hanke

Laatua ICT-opintoihin työelämärajapinnasta. ESR-rahoitteisessa hankkeessa madallettiin koulutuksen ja työelämän välisiä raja-aitoja ICT-alalla ja sujuvoitettiin nuorten siirtymiä ammattikorkeakouluopinnoista työelämään.

Video-Supported education Alliance ViSuAL

Toteutusaika: 1.1.2018 - 31.12.2020

Yksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Rahoitusohjelma: Erasmus+ Key Action 2

eAMK - Oppimisen uusi ekosysteemi

Kaikkien ammattikorkeakoulujen yhteisen eAMK – Oppimisen uusi ekosysteemi -hankkeen (2017-2020) keskeisenä kehittämiskohteena oli ammattikorkeakoulujen välisen, verkossa tapahtuvan, ristiinopiskelun ja siihen liittyvän digipedagogiikan kehittäminen sekä työelämäläheisyyden vahvistaminen.  

Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa: Asiantuntijuus, toimijuus ja työelämätaidot

Toteutusaika: 1.2.2018 - 31.12.2020

Yksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Rahoitusohjelma: Opetus- ja kulttuuriministeriö (suora rahoitus)