jamk.fi
Mindfulness-koulutus | Artikkeli: 3 vinkkiä opettajan parempaan arkeen

Mindfulness: 3 vinkkiä opettajan parempaan arkeen

"Opettajan arjessa lukuisat työtehtävät seuraavat toinen toistaan luoden kiireen tunteen. Mindfulness kehittää tietoista hyväksyvää läsnäoloa, jonka avulla tahtia on helpompi hidastaa. Perimmäisenä tavoitteena on lisätä hyvinvointia ja avata silmät arjen tapahtumille uudella tavalla. Nappaa talteen vinkit ja testaa itse!"

Opettajan arki rakentuu opetuksen, ohjauksen ja palaverien mosaiikista. Lukuisat työtehtävät seuraavat toinen toistaan luoden kiireen tunteen, jonka myötä syntyy tarve rauhoittua ja hidastaa tahtia. Ajatukset hyppivät asiasta toiseen silloinkin, kun pitäisi keskittyä. Voimavaroja kuluttavat myös vaikeat ja käsittelemättä jääneet työtilanteet.

Kuulostaako tutulta? Mindfulness on viime aikoina paljon esillä ollut ajattelutapa, jolla on paljon annettavaa myös opetushenkilöstölle. Eri aistihavaintojen avulla mieltä pyritään treenaamaan, jotta ajatus pysyisi mukana kulloisessakin hetkessä.

– Mindfulness kehittää tietoista hyväksyvää läsnäoloa arjessa. Työkalujen avulla voi oppia kohtaamaan arjen uudestaan haluamallaan tavalla. Perimmäisenä tavoitteena on edistää ihmisten hyvinvointia, kertoo kouluttaja Sirpa Laitinen-Väänänen.

Mindfulnessin avulla voit harjoittaa taitoasi:

- nähdä, että mieli ei ole siellä, missä tahtoisit sen olevan,
- irrottaa mieli sieltä, missä et tahdo sen olevan,
- viedä mieli sinne, missä haluat sen olevan ja
- pitää mieli siellä, missä haluat sen pysyvän (Litovaara & Laanti 2013).

Testaa itse: 3 vinkkiä arkeenAurinkoinen tie - mindfulness 600p

Seuraavassa muutama mindfulnessin tarjoama vinkki, joita voit testata itse arjen keskellä.

1. Syö tietoinen lounas

Tee työlounaasta tietoisen rauhoittumisen hetki. Aloita lounas tarkastelemalla annostasi. Miltä se näyttää? Mitä värejä ruuassa on? Tuoksuttele ruuan aromeja. Mitä tuoksuja tunnistat? Maista rauhassa, nauttien joka suupalasta hitaasti. Miltä ruoka tuntuu suussa? Milloin tunnet eri maut? Pidä aitoa, läsnä olevaa uteliaisuuttasi yllä kiireettömästi.

2. Pysähdy arkeen

Aina ennen tulevaa opetusta, palaveria, kokousta pysähdy ja hengitä hetki. Rauhallisesti sisään ja pitkään ulos, kolme kertaa. Hengitä ensin itsellesi, sitten tälle hetkelle ja lopuksi tulevalle tilanteelle. Sano rauhassa itsellesi ”Nyt on näin”.

3. Pysähdy oppitunnin alkuun opiskelijoiden kanssa

Aloita oppitunti yhdessä ryhmän kanssa istahtaen, keskittyen tähän hetkeen vaikka viisi minuuttia.

Istu arvokkaasti. Keskitä katseesi yhteen kohtaan tai sulje silmäsi. Hengitä rauhassa. Suuntaa ajatuksesi siihen miltä kehotuntemuksia aistit, siihen miltä sinusta tuntuu nyt ja mitä ajatuksia mielessäsi liikkuu.

Anna ajatusten olla. Hyväksy ne. Sano mielessäsi ”Kappas vaan tuollainen ajatus”. Totea vain, älä pyri muuttamaan mitään. Voit ääneen sanoittaa edellä olevan myös ryhmällesi. Hengitä syvään sisään ja ulos ja virittäydy oppitunnin aloitukseen.

Tilaa koulutus tiimillesi

Tulevana lukuvuonna tarjoamme eri laajuisia mindfulness-koulutuksia, joilla haluamme auttaa opetushenkilöstöä saamaan otteen kiireisestä arjesta.

Järjestämme tilauksesta sekä lyhyitä tutustumispäiviä että pidempiä koulutuskokonaisuuksia, jotka sopivat erityisen hyvin pienemmille työporukoille ja tiimeille. Opettajien lisäksi kohderyhmäämme ovat myös kaikki mindfulnessista kiinnostuneet. Koulutuksiin liittyvää ajankohtaista tietoa päivitetään verkkosivuillemme.

Ota meihin yhteyttä

Haluaisitko tietää lisää täydennyskoulutuksistamme? Oletko kiinnostunut teemaan liittyvistä tilauskoulutuksistamme, jotka räätälöidään organisaatiosi ja alueesi tarpeisiin?

Yhteystietomme on tarkoitettu juuri sinun käyttöösi. Ota rohkeasti yhteyttä suoraan koulutussuunnittelijoihimme tai laita sähköpostia yhteiseen osoitteeseemme aokk(at)jamk.fi.

Laitinen-Väänänen Sirpa

Yliopettaja, Principal Lecturer
AOKK T&K, Research, Development & Innovations (RDI)
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408658496
Näytä lisää

Jaa

Takaisin