jamk.fi
Vastaanottovirkailija, restonomi Jani Stenman

Kaikki työkokemus on auttanut minua asiakaspalvelussa

"Minusta on hienoa, että voin vaikuttaa asiakkaan mielialaan, vaikkapa hymyilemällä. Siitä tulee itsellekin hyvä mieli."

 Vuonna 2014 viittä vaille valmis kemiantekniikan insinööri Tampereelta havahtui siihen, ettei haluakaan insinööriksi.

 -Olin jo pienenä puhunut vanhemmilleni, että haluan isona hotelliin töihin. Hainkin aikoinaan restonomikoulutukseen, mutta en tuolloin päässyt sisään ja aloitin insinööriopinnot. Kiinnostus matkailualalle ei kuitenkaan unohtunut, ja lopulta hain ja pääsin JAMKin restonomikoulutukseen vuonna 2014, kertoo Jani Stenman.

 Nyt kolmatta vuotta matkailua opiskeleva Jani teki opintoihin kuuluvan harjoittelunsa Hotelli Versossa ja työllistyi sinne vastaanottovirkailijaksi.

-Vahvuuteni on ihmisten kanssa toimiminen ja sitä haluan hyödyntää urallani. Nyt kun olen päässyt työskentelemään alalla, tämä tuntuu yhä vaan vahvemmin omalta jutulta, iloitsee Jani.

 Asiakaskohtaamiset innostavat ja motivoivat Jania.

 -Minusta on hienoa, että voin vaikuttaa asiakkaan mielialaan, vaikkapa hymyilemällä. Siitä tulee itsellekin hyvä mieli.

Lähtökohtaisesti lomalaiset ovat hyvällä tuulella, mutta toki myös hotellin asiakastyössä on haasteensa. 

-Meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Päivittäin pyrin hoitamaan jokaisen tilanteen parhaalla mahdollisella tavalla, ja toki se on joskus haastavaa. Vastaanotossa voi olla useita asiakkaita yhtä aikaa ja samalla vielä puhelin soi. Vaikka edessä olisi kiihtynyt espanjalaisryhmä, on tärkeää pysyä tilanteessa rauhallisena ja keskittyä hoitamaan yksi asia kerralla. Kiire ei ole tekosyy huonolle palvelulle, painottaa Jani.

 Asiakas pitää yksilöllisestä palvelusta ja siitä, että hänet muistetaan.

 -Se voi näkyä vaikka siinä, että muistamme mikä on asiakkaan lempihuone ja varamme hänelle juuri sen, hän tietää.

 Kaikenlaisesta työkokemuksesta on hyötyä

Ennen nykyistä työtään Jani on työskennellyt mm. tehtaissa ja kaupan kassalla.

-Kaikki työkokemus on auttanut minua kasvamaan asiakaspalveluun. Kun olin tehtaissa, jouduin - tai pääsin - kohtaamaan myös ei niin positiivisia työyhteisöjä. Kaupassa asiakkaat saattoivat olla stressaantuneita ja kiireisiä. Olisin kuitenkin nykyisessä työssäni huonompi ilman noita edeltäviä työpaikkojani. Niissä on oppinut tilannetajua, itsehillintää ja ihmisten käsittelykykyä, kuvaa Jani.

Pääsääntöisesti vastaanottovirkailijan työ on saapuvien ja lähtevien hotelliasiakkaiden palvelua, mutta Jani tarttuu myös muuhun työhön, mitä päivän aikana eteen sattuu.

 -Vastaanoton kupeessa on baari, jossa voin auttaa tarvittaessa. Ja jos jostain palaa lamppu, ei mielestäni ole järkevää soittaa huoltoyhtiötä paikalle, jos asian ehtii hoitaa itsekin, tuumaa Jani.

 Koska Verso on vielä uusi hotelli, Janin eteen tulee myös asioita, joista ei vielä ole sovittuja käytänteitä, ja silloin hän voi vaikuttaa siihen millaiseksi toiminnat muodostuvat.

 Jani valmistuu tämä vuoden aikana ja todennäköisesti tekee opinnäytetyönsä työpaikalleen Hotelli Versoon. Tulevaisuudessa hänet nähdään varmasti matkailualalla, mahdollisesti henkilöstöasioiden tai vaikkapa markkinoinnin parissa. 

teksti Paula Pasanen
kuva Almaz Ritanen

Lue lisää restonomikoulutuksesta

 

Takaisin