Uudistuvan oppimisen tutkimus
Tutkimme uudistuvaan ammatilliseen oppimiseen kiinnittyviä ajassa olevia ilmiöitä monimenetelmällisesti ja käytäntöläheisesti kehittäen yhdessä verkostojemme kanssa. Pyrimme vahvistamaan ammatillista ja ammattikorkeakoulutusta, joka ei vain reagoi muutoksiin, vaan myös ennakoi ja muovaa tulevaisuutta.
Uudistuvan oppimisen -tutkimusalueella tutkimus kohdistuu laajasti ammatillisessa ja ammattikorkeakoulutuksessa sekä työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen, ohjaamiseen ja opettajuuteen. Tutkimme ja kehitämme pedagogisia ratkaisuja, oppimisympäristöjä ja osaamista. Tuotamme tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehittämiseen oppilaitosten lisäksi yrityksille ja työpaikoille.
Uudistuvan oppimisen tutkimus on luonteeltaan soveltavaa, monimenetelmällistä ja käytäntöläheistä; tutkivaa kehittämistä ja kehittävää tutkimusta. Tulosten sovellettavuus ja levittäminen monipuolisia kanavia hyödyntäen tiedon käyttäjille ja hyödyntäjille on olennaista. Teemme tutkimusta kiinteässä yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja työelämäverkostojen kanssa.
Ammatillisen opettajan osaaminen
Digitaalinen transformaatio koulutuksessa
Työelämäpedagogiikka
Elinikäisen ohjauksen tutkimus
Jamkin vanhempi tutkija EAPRIL-järjestön hallitukseen
Ammatillisen opettajakorkeakoulun vanhempi tutkija Eila Burns on valittu kansainvälisen EAPRIL-järjestön hallitukseen. Hänellä on pitkä kokemus tutkivalla otteella toteutetusta ammatillisesta opettajankoulutuksesta erityisesti kansainvälissä konteksteissa. EAPRIL-järjestössä Eila Burns on toiminut pitkään ja ollut mm. perustamassa järjestöön ryhmää ”Diversity and Equality in Different Contexts”.
Hallitustyö jatkaa Jamkin kiinteää yhteistyötä järjestön kanssa. EAPRIL, The European Association for Practitioner Research on Improving Learning, tuo monialaisesti yhteen tutkijoita ja käytännön toimijoita, joita kiinnostaa oppimisen, opettamisen ja ammatillisen kehittymisen tutkiva kehittäminen.
Julkaisut:
Burns, E., Laitinen-Väänänen, S. & Michelsson, R. (2025). Exploring a sense of community in multi-location work in VET context. International Journal of Vocational Education and Training 30(1), 28–40. https://iveta.global/wp-content/uploads/2025/07/IJVET-30.1-Layout1-Summer-2025-Final-1.pdf
Aksovaara, S., Haapala, H. & Silvennoinen, M. 2025. Exploring Reflective Data-Driven Decision-Making Through Simulation Pedagogy and Digital Environments. In Ravesteijn, P., & Jung, J. (2025, June 18). Research for Impact in Digital Innovation: Proceedings of the 3rd RIDI Workshop in conjunction with 38th Bled eConference Bled (SI), June 8, 2025. Reesarch for Impact in Digital Innovation (RIDI), Bled, Slovenia. https://doi.org/10.5281/zenodo.15691349
Silvennoinen, M., Aksovaara, S. & Alanko-Turunen, M. (2025). Students’ usage of GenAI in universities of applied sciences: Experiences and development needs for guidance and support. In A. Pucihar, M. Kljajić Borštnar, S. Blatnik, M. Marolt, R. W. H. Bons, K. Smit, & M. Glowatz (Eds.), 38th Bled eConference: Empowering Transformation: Shaping Digital Futures for All: Conference Proceedings (pp. 467–482). University of Maribor Press. https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2025.29
Michelsson, R., Savonmäki, P., Laitinen-Väänänen, S. & Helander, J. (2025). Tulevaisuuteen suuntaavaa uraohjausta etsimässä: opinto-ohjaajaopiskelijoiden ajatuksia ohjauksesta ja tulevaisuudesta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 27(2), 52–70. https://doi.org/10.54329/akakk.162788
Ojala, A-L., Sipola, T. & Saharinen, K. (2025). Cybersecurity awareness and hygiene development in Finnish vocational education: staff perceptions, training gaps and diverse learning pathways. Information and Computer Security. https://doi.org/10.1108/ICS-12-2024-0311
Uutinen
Uusi tutkimushanke tuo johtamisosaamisen osaksi opettajankoulutusta
JOHTO+ -tutkimushankkeessa kehitetään toimijuutta edistävä pedagogisen johtamisen malli ammatilliseen koulutukseen ja tutkitaan siihen pohjautuvaa johtamisosaamisen koulutusta ammatillisessa opettajankoulutuksessa.
Uutinen
Tutkimus: Vuorovaikutus- ja dialogitaidoilla on merkitystä monialaisen yhteistyön ja ohjauksen kehittämisessä
Monialainen yhteistyö on vahvistunut luontaiseksi osaksi työn tekemistä eri aloilla. Vuorovaikutuksen ja dialogitaitojen yhteyttä monialaisen yhteistyön kehittämiseen on tutkittu Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -projektissa.
Uutinen
Monipaikkaisessa ja digitaalisessa työssä vaaditaan yhteisöllisyyden tunteen rakentamista
Tutkimushankkeessa selvitettiin yhdessä ammatillisten oppilaitosten toimijoiden kanssa, miten yhteisöllisyyden tunne kehittyy monipaikkaisissa työympäristöissä ja miten sitä voidaan tukea, kun työskentely ja vuorovaikutus ovat pääosin verkossa.
Sivunumerointi
Webinaari: Vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat yleisissä amiksissa 12.1.2026
Miten opinnot saadaan onnistumaan? Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee myös paljon ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. Uudenlainen toimintakulttuuri, pedagogiset ratkaisut ja monialainen yhteistyö varmistavat yhdenvertaisen tuen.
Hakuinfo ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen ja opinto-ohjaajankoulutukseen 13.1.
Opettaja, onko seuraava askel urallasi ohjauksen tai erityisen tuen asiantuntijuus? Tule mukaan hakuinfoon, josta saat vinkkejä hakemiseen ja kuulet ammatillisen erityisopettajan- ja opinto-ohjaajankoulutuksesta.
Artikkeli
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkimusverkosto
Sirpa Laitinen-Väänänen
Minna Silvennoinen
Eila Burns
Sirpa Laitinen-Väänänen 0000-0002-9048-4314
Minna Silvennoinen 0000-0002-8388-3405
Eila Burns 0000-0001-5433-643X
Siru Lehto
Kaisa Räty
Pasi Savonmäki
Piia Kolho
Susanna Kanninen
Tutkimusluvalla haetaan lupaa lähestyä Jamk organisaatiota, sen henkilökuntaa ja opiskelijoita tutkimukseen liittyen.
Jamkissa toimii eettinen toimikunta, joka ohjaa ohjeen soveltamista ja tukee hyvän tieteellisen käytännön mukaista toimintaa. Se toimii myös ihmistieteiden eettisenä toimikuntana ja antaa tarvittaessa ennakkoarviointilausuntoja.
Jamkissa uudistuvan oppimisen tutkimusta tehdään verkostoissa ja niiden kanssa. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen kanssa käynnistynyt ammattikasvatukseen ja työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimukseen kiinnittyvä yhteistyö luo laajan tutkija- ja osaajaverkoston.
Verkostoja ja yhteistyötä:
- Eurooppa-yliopisto E³UDRES²
- Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkijaverkosto
- Ottu ry, Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura
- Korkeakouluopettajuuden tutkimus ja kehittämisverkoston ( KOPTUKE)
- Jamkin Eettinen toimikunta
- Society for Simulation in Europe (SESAM) Scientific committee
- Arene ry:n tukiälyryhmä
- EAPRIL –verkosto
- EAPRILin "Workplace learning and HRD” ryhmä
- Scientific Council, EUDRES
- Nordic Testbed network (NTN)
- Educational Research Association (EERA)
- European Research Network on Vocational Education and Training (VETNET)