Opintojen alussa opiskeluhuolto käy esittäytymässä ja kertomassa tarjoamistaan palveluista opiskelijoille. Samalla erityisopettajat esittelevät Moodlessa suoritettavan Opiskeluhuollon verkkokurssin, jonka avulla opiskelijat voivat itsenäisesti tutustua opiskeluhuollon toimijoihin ja Opiskeluhuoltosuunnitelmaan sekä sen liitteisin. Kurssilla on selkeät ja tiivistetyt materiaalit, linkit Opiskeluhuollon suunnitelmiin ja jokaisen osion lopussa pieni monivalintatesti. Kurssi tulee suorittaa opintojen alussa ja ryhmien vastuuopettajat huolehtivat siitä, että kurssi tulee suoritettua. Jatkuvan haun kautta, myöhemmin aloittavat
opiskelijat, pääsevät kurssin avulla yhdenvertaisesti tutustumaan opiskeluhuollon toimijoihin, palveluihin sekä Opiskeluhuoltosuunnitelmaan liitteineen. Samalla opiskelijat ohjataan tutustumaan Opiskelijaintran sisältöihin.
Yleisen ja erityisen tuen kartoituslomake
Vastuuopettaja teettää ryhmänsä opiskelijoille Yleisen ja erityisen tuen kartoituslomakkeen. Lomakkeella voi antaa erityisopettajalle yhteydenottopyynnön, joten opettajat toimittavat erityisopettajalle lomakkeet käsiteltäviksi. Vastuuopettajat kartoittavat myös ensikertalaisessa HOKS-keskustelussa erityisen tuen tarvetta ja tarvittaessa kutsuvat erityisopettajan mukaan keskusteluun. Erityisopettaja kutsuu ohjauskeskusteluun erityisen tuen ja oppimisen tuen
kartoittamiseksi opiskelijat, joilla on mahdollisia tuen tarpeita.
Aikuisten kohdalla hakuvaiheessa on harvemmin tiedossa erityisen tuen tarpeet, mutta nuorten kohdalla siirtolomakkeissa voi olla mainittuna aikaisempia tukitoimia.
Ohjauksen tuen tai erityisen tuen suunnitelmat
Tarvittaessa laaditaan Erityisen tuen suunnitelma tai kevyempää tukea tarvitseville Ohjauksen ja tuen suunnitelma, joka toimii arjessa myös Ohjauksen ja tuen päiväkirjana. Ohjaus ja tuki on tärkeää tehdä näkyväksi ja kirjata opiskelijan HOKSille.
Erityisopettaja käy opiskelijoiden kanssa ohjauskeskusteluja tarpeen mukaan, noin viikon tai toisinaan vain kahden kuukauden välein. Keskusteluihin osallistuu tilanteen mukaan vastuuopettaja, ammatillinen opettaja tai yhteisten aineiden opettaja.
Luki- ja laskutaidon testit
Tukitoimien alkukartoitukseen kuuluvat myös Niilo Mäki -instituutin Digilukiseulat ja Laskutaidon testit, jotka teetetään opiskelijoille (aikuisille tarjolla vapaaehtoisesti ja kaikille oppivelvollisille ”pakollisena”) syyskuun aikana. Digilukiseulojen tulosten mukaan opiskelijoita kutsutaan myöhemmin syyslukukaudella lukemisen ja kirjoittamisen yksilötesteihin. Testien tulosten perusteella voidaan tarkentaa opiskelijoille suunnattuja tukitoimia.
Moniammatillinen ja -alainen yhteistyö opintojen alusta alkaen
Vahva panostus yleisen ja erityisen tuen kartoitukseen opintojen alkuvaiheessa auttaa opiskelijoita kiinnittymään opintoihin ja saamaan edistettyä opintojaan. Opintojen alussa erityisopettajat ja ammatilliset sekä yhteisten aineiden opettajat tekevät erityisen tiivistä yhteistyötä. Myös yhteistyö opiskeluhuollon toimijoiden välillä, ja opiskelijoiden jatkoohjaus oikeille toimijoille on merkittävässä roolissa. Tässä on apuna muun muassa se, että toimijoiden työhuoneiden sijainti on lähellä toisiaan.
Tarpeen mukaan opiskelijan tukemiseksi perustetaan monialainen asiantuntijaryhmä. Ammatillisten ja yhteisten aineiden opettajien erityisen tuen osaamisen kehittäminen on tärkeässä roolissa, esimerkiksi erityisopettajien laatiman Erilaiset oppijat ammatillisessa koulutuksessa -verkkokurssin ja Nepsynappikoulutuksen avulla.
Vahvuustreenien avulla vahvuudet ja voimavarat esille
Erityisopettaja toteuttaa ryhmille opintojen alussa vahvuustreenit, joissa opitaan tunnistamaan henkilökohtaisia vahvuuksia sekä voimavaroja ja jaetaan omia vahvuuksia koko ryhmälle.
Erityisopettaja on mukana opiskelijoiden arjessa ja on ammatillisen opettajan tukena opetuksessa. Opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista lisäämään on
tarjolla kolmen osaamispisteen yto-osa-alue verkkokurssina, jossa opiskelija pääsee asettamaan tavoitteitaan hyvinvoinnin lisäämiseksi sekä vahvistamaan
hyvinvointitaitojaan.
Yleisimpiä tukitoimia
- Kohtaamossa työskentely (Kohtaamo on avoinna maanantaista keskiviikkoon kello 9.00–15.00). Opiskelija voi tulla Kohtaamoon työskentelemään ohjatusti tai itsenäisesti ja saa erityisopettajilta ja ammatillisilta opettajilta ohjausta sekä tukea. Kohtaamo on havaittu erittäin tarpeelliseksi opiskelijoille, joilla on toiminnanohjauksen haasteita, erilaisia oppimisen haasteita tai muita tuen tarpeita.
- Yto-paja: yhteisten tutkinnon osien opettajat antavat keskiviikkoisin klo 14.00–16.00 opiskelijoille yksilöllistä tukea ja ohjausta.
- Yksilöllinen suunnitelma: aikataulutus, tutkinnon osien valinta ja toteutusjärjestys, oppimisympäristössä tutkinnon osien suorittaminen työpaikalla tapahtuvan oppimisen sijaan (vahva pyrkimys kuitenkin työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja näyttöjen tekemiseen).
- Materiaalit ja tehtävät paperiversiona
- Keskittymisen työkalut ja välineet (ammatilliset värityskirjat, esim. anatomian värityskirja, hypistelyvälineet, sovellukset yms.)
- Äänikirjojen hyödyntäminen, esim. Celianet.fi -palvelussa (erityisopettajat luovat tunnukset, opiskelijat voivat vinkata uusia kirjoja palveluun)
- Lukuliuskat, -viivaimet- ja kalvot
- Kevennetty opiskelu: esim. lähiopetuksella ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa yleinen ja toimiva kevennys on 4 pv/vk ja 6 h/pv
- Tenttien toteutus: pienryhmässä, yksin rauhallisessa tilassa, enemmän aikaa tentin tekemiseen, suullinen tentti jne.
- Erityisopettajan ja vastuuopettajan ohjauskeskustelut: lukujärjestyksen ja tehtävien ohjeistusten läpikäyntiä, aikataulutusta, erityisen tuen toteutumisen seuranta yms.
- Erilaiset opetusjärjestelyt: opintojen tai näyttöjen pilkkominen pienempiin osiin, videonäyttö, yksilölliset tehtävät, kuulokkeiden/äänenvaimentimien käyttö, sijainti luokassa jne.
- Tarvittaessa pidennetty opiskeluaika
Artikkeli on osa INKLU - Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeen kokoamaa Ernesti-nettikirjastoa.