Toimintatapoja ja käytänteitä oppimisen tukemiseen

Millaisilla keinoilla ammatillisessa koulutuksessa voidaan tukea opiskelijoita yhdenvertaisesti ja edistää oppimisen saavutettavuutta? Tähän osioon on koottu esimerkkejä toimintatavoista ja käytänteistä, jotka auttavat opiskelijaa saamaan opiskeluihinsa tarvitsemaansa tukea, jotta hän voi hankkia osaamista, suorittaa tutkinnon ja työllistyä. 

Piirroskuvassa henkilö pohtii neljännen palapelipalan sijoittamista palapeliin.

Millaisia erityisen tuen käytäntöjä ammatilliset opettajat toteuttavat arjessa? Miten moniammatillinen yhteistyö voi käytännössä tuoda tukea oppimiseen ammatillisessa koulutuksessa? 

Tuen tarpeiden tunnistaminen ja tuen suunnittelu osana henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa (HOKS)

Erilaisten tukitoimien kartoittaminen oppimisen tukea tarvitsevan oppijan kohdalla tarkoittaa sitä, että selvitetään yhdessä opiskelijan kanssa, millaisia yksilöllisiä tukitoimia hän tarvitsee voidakseen osallistua, oppia ja edetä opinnoissaan omien kykyjensä mukaan. 

Tuen tarpeen ja tukitoimien kartoittaminen tehdään yhteistyössä opiskelijan, opettajien, erityisopettajan, opinto-ohjaajan, opiskeluhuollon ja tarvittaessa huoltajien kanssa. Tavoitteena on selvittää tuen tarpeita siten, että opiskelijan on mahdollista saada juuri itselleen sopivaa tukea opinnoissaan. 

Lue lisää ja tutustu toimintatapoihin!

Tuen tarpeen ja tukitoimien kartoittaminen on olennainen osa ammatillisen koulutuksen erityistä ja vaativaa erityistä tukea sekä HOKS-prosessia (henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma).

HOKSiin kirjataan lyhyesti kuvaus erityisen tuen tarpeesta ja sovitut pedagogiset tukitoimet sekä tarvittavat opetus- ja opiskelujärjestelyt.

Erityisen tuen tarve voi tulla esille jo opintojen alussa mutta se voi ilmetä myös myöhemmin opintojen aikana, jos opinnot eivät etene odotetusti tai muusta yksilöllisestä syystä. (ks. lisää esim. ePerusteet)

Vuorovaikutus, kohtaaminen ja osallisuus

Vuorovaikutus ja kohtaaminen ovat keskeisiä inkluusion rakentajia, sillä ne luovat ymmärrystä, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Avoin ja kunnioittava vuorovaikutus mahdollistaa erilaisten näkökulmien huomioimisen ja jokaisen yksilön arvostamisen. Inklusiivisuus syntyy siitä, että jokainen tuntee itsensä nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi. Aito kohtaaminen vahvistaa yhteisöllisyyttä ja vähentää ennakkoluuloja, millä on tärkeä merkitys monimuotoisen ja saavutettavan ympäristön edistämisessä. Rakenteellisten muutosten ja käytännön toimien lisäksi koulutuksen inklusiivisuutta lisäävät myös kulttuuriset ja asenteelliset muutokset sekä vuorovaikutus- ja kohtaamisosaaminen. 

Lue lisää vuorovaikutuksesta ja kohtaamisosaamisesta

Inkluusiota toteutetaan käytännön toimien ja sääntöjen lisäksi myös toimivalla ja aidolla vuorovaikutuksella, jonka avulla jokainen ihminen voi kokea itsensä arvostetuksi ja osaksi yhteisöä. Toimiva vuorovaikutus mahdollistaa erilaisten kokemusten ja näkökulmien jakamisen. 

Puheen ja sanallisen viestinnän lisäksi vuorovaikutus ja kohtaaminen ovat kuuntelemista, ymmärtämistä ja empatiaa. Kun pystymme avoimesti ja rehellisesti jakamaan ajatuksiamme ja tunteitamme ja sen avulla ymmärtämään toisiamme, vähentää se ennakkoluuloja, syrjintää ja väärinkäsityksiä, jotka usein estävät inkluusion toteutumista. Kohtaaminen tarkoittaa toisensa tasavertaisesti kohtaamista - toisten ihmisten näkemistä yksilöinä, ei vain rooliensa kautta tai kategorisesti.

Inkluusion toteuttaminen ei ole pelkästään rakenteellisten muutosten toteuttamista, vaan myös kulttuuristen asenteiden ja käytäntöjen muuttamista. Jos yhteisöjen jäsenet pystyvät vuorovaikuttamaan keskenään avoimesti ja kohtaamaan toisensa arvostavasti, syntyy tilaa inkluusiolle, jossa kaikki voivat tuntea itsensä osaksi yhteisöä. Tämä luo pohjan tasa-arvolle ja yhdenvertaisuudelle. 

Artikkeleita ja podcasteja vuorovaikutuksesta ja kohtaamisesta

Tutustu tarkemmin keinoihin, joilla voit edistää osallisuutta ja tukea kohtaamisia oppilaitoksessa. 

Pedagogiset toimintamallit

Selkeä ja saavutettava opetus tukee kaikkia. Silloin oppiminen on kaikille opiskelijoille ymmärrettävää, mielekästä ja esteetöntä. Pedagogiset toimintamallit ohjaavat sitä, miten opettaminen tapahtuu, millaisia rooleja opettajalla ja opiskelijalla on ja millä tavoin oppimista tuetaan käytännössä.  

Tutustu alla erilaisiin pedagogisiin toimintatapoihin, jotka tukevat jokaisen opiskelijan oppimista. 

Saavutettava opetus ja eriyttäminen

Selkeä ja saavutettava opetus tukee kaikkia. Silloin oppiminen on kaikille opiskelijoille ymmärrettävää, mielekästä ja esteetöntä. Selkeä ja saavutettava opetus huomioi moninaiset oppijat tarjoamalla opetusta, joka on hyvin jäsenneltyä, visuaalisesti selkeää ja kielellisesti ymmärrettävää. 

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että opetusmateriaaleihin ja -ympäristöihin pääsee helposti käsiksi, ja että ne tukevat opiskelijan yksilöllisiä tarpeita – olipa kyseessä lukivaikeus, aistivamma, hahmotusvaikeus tai muu oppimisen haaste. 

Selkeää ja saavutettavaa opetusta toteutetaan käyttämällä selkeää ja helposti ymmärrettävää kieltä, hyödyntämällä kuvia, kaavioita ja selkeää rakenteistusta. Oppituntien sisältö ja aikataulu kerrotaan etukäteen, ja keskeisiä asioita kerrataan eri tavoin. Opiskelijoille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia oppimiseen ja osaamisen osoittamiseen. Jokaisella  opiskelijalla on mahdollisuus osallistua opetukseen tasavertaisesti ja oppia omalla tavallaan. Oppimiseen keskittymistä tuetaan ja luodaan turvallinen oppimisympäristö. 

Selkeäkielisyys ja kielitietoisuus

Saavutettavaan opetukseen kuuluu selkeä ja ymmärrettävä kieli. 

Oppimisen tuki verkossa ja tekoäly erityisessä tuessa 

Tutustu keinoihin, joilla voit huomioida erityistä tukea tarvitsevan oppijan verkko-opetuksen suunnittelussa.

Pienryhmät

Pienryhmäopetus on tehokas tapa tukea erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita ammatillisessa koulutuksessa. Se tarjoaa yksilöllistä tukea ja luo turvallisen oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat kehittyä ja menestyä. 

Pienryhmissä opettajilla on mahdollisuus antaa enemmän henkilökohtaista huomiota jokaiselle opiskelijalle. Tämä auttaa tunnistamaan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja vastaamaan niihin tehokkaammin. Opetus voidaan mukauttaa opiskelijoiden taitotason ja oppimistyylien mukaan. Esimerkiksi eriytettyjä tehtäviä ja oppimateriaaleja, jotka tukevat opiskelijan oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. 

Pienryhmät tarjoavat turvallisen ja tukevan oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat tuntea olonsa mukavaksi ja rohkeaksi osallistua. Pienryhmäopetuksessa voidaan hyödyntää eri alojen asiantuntijoita, kuten erityisopettajia, kuraattoreita ja terveydenhoitajia. Opiskelijat saavat kattavaa tukea eri näkökulmista. Pienryhmät edistävät yhteisöllisyyttä ja vertaistukea. Opiskelijat voivat oppia toisiltaan ja jakaa kokemuksiaan, mikä voi lisätä motivaatiota ja sitoutumista opiskeluun.

Toimintamalleja pienryhmätoiminnasta ammatillisessa koulutuksessa: (lisätään pian tälle sivustolle)

Pajatoiminta

Ammatillisissa oppilaitoksissa pajatyöskentely (Pajatoiminta, PAJA) on yksi tapa tukea opiskelijoita, erityisesti niitä, jotka tarvitsevat lisäohjausta ja tukea opintojensa aikana. Pajatoiminta tarjoaa käytännönläheistä ja yksilöllistä tukea opiskelijoille, ja sen tavoitteena on kiinnittyä opintoihin, saada puuttuvia suorituksia tehdyksi, parantaa opiskelijoiden hyvinvointia, osaamista ja työllistymismahdollisuuksia. 
 

Alakohtaisia pedagogisia toimintamalleja 

Musiikki- ja kulttuuriala: Miten tunnistaa oppijan haasteet musiikin ammatillisessa koulutuksessa? - eSignals Pro  

Seuraavat materiaalit tulossa: 

  • Itseopiskelu opettaa oppimaan - materiaalia logistiikka-alan opiskelijoille - eSignals Pro  
  • ”Vägen till välmående” - en arbetsbok för yrkesstuderande - eSignals Pro  
  • Opiskelijat toivoivat, opettaja vastasi: syntyi omatoiminen liikunnan kurssi - eSignals Pro  
  • Oppimisen tuen kehittäminen sähköalan ammatillisessa koulutustiimissä - eSignals Pro
  • Voiko yhteiskuntatietoutta opettaa pelillisyyden keinoin? - eSignals Pro
  • Liikkuvia ratkaisuja Spesiassa ( Spesia diasarja) INKLU_Liikuttavia ratkaisuja Spesiassa - konsultoivan liikunnanopetuksen malli
  • Hiustenleikkauksen osituksen havainnollistaminen 

Artikkeli

Pedagoginen toimintamalli - ”Suurella sydämellä”

Keudan ajoneuvoalan tiimin pedagogisessa toimintamallissa korostuu yhteisöllinen ja turvallinen tila oppimiseen ja kokonaisen koulupäivän ja -viikon struktuuri sekä yhteisopettajuus.

Artikkeli

Toimivalla tiedonsiirrolla onnistuneeseen työelämässä oppimiseen!

Eikö opiskelija uskaltanut aloittaa työelämässä oppimista? Onko keskeytyneitä työelämässä oppimisia? Tuleeko väärinkäsityksiä, kun työpaikalla ei ole tiedetty opiskelijan haasteita?

Artikkeli

Pedagoginen toimintamalli: Tasomatematiikka

Erityisen tuen vastuuopettaja kertoo tasoryhmäopetuksesta ja sen kokemuksista Sataedun ajoneuvoalan, kone- ja tuotantotekniikan, rakennusalan, puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ja tekniikkastartin koulutuksissa.

Tuki työelämässä oppimisessa

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työelämäjakso onnistuu, kun tuki on suunnitelmallista ja yksilöllistä. 

Toimivalla tiedonsiirrolla onnistuneeseen työelämässä oppimiseen! 

Video: Osaamista koulutussopimuksella! – Vidalois opiskelee ravintola- ja catering-alaa (Keuda) 

Podcast: Työelämässä oppiminen ja erityinen tuki 
 

Uraohjaus ja työllistymisen tuki

Ohjauksen ja työllistymistä tukevia käytänteitä. 

Työnhakupaja vahvistaa maahanmuuttajien työnhakuosaamista (eSignals) 

Hyvinvointi

Kokoamme parhaillaan tähän liittyviä toimintamallien kuvauksia. 

Erityisen tuen prosessit, järjestäminen ja johtaminen 

Kokoamme parhaillaan tähän liittyviä toimintamallien kuvauksia. 

 

Palaa Ernesti-nettikirjaston etusivulle