Toimintatapoja ja käytänteitä oppimisen tukemiseen
Millaisilla keinoilla ammatillisessa koulutuksessa voidaan tukea opiskelijoita yhdenvertaisesti ja edistää oppimisen saavutettavuutta? Tähän osioon on koottu ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä toimintatapoja ja käytänteitä, jotka auttavat opiskelijaa saamaan opiskeluihinsa tarvitsemaansa tukea, jotta hän voi hankkia osaamista, suorittaa tutkinnon ja työllistyä.
Millaisia erityisen tuen käytäntöjä ammatilliset opettajat toteuttavat arjessa? Miten moniammatillinen yhteistyö voi käytännössä tuoda tukea oppimiseen ammatillisessa koulutuksessa?
Kiitos kärsivällisyydestäsi! Huomioithan, että sivusto muokkautuu vielä syksyllä 2025.
Tuen tarpeiden tunnistaminen ja tuen suunnittelu osana henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa (HOKS)
Erilaisten tukitoimien kartoittaminen oppimisen tukea tarvitsevan oppijan kohdalla tarkoittaa sitä, että selvitetään yhdessä opiskelijan kanssa, millaisia yksilöllisiä tukitoimia hän tarvitsee voidakseen osallistua, oppia ja edetä opinnoissaan omien kykyjensä mukaan.
Tuen tarpeen ja tukitoimien kartoittaminen tehdään yhteistyössä opiskelijan, opettajien, erityisopettajan, opinto-ohjaajan, opiskeluhuollon ja tarvittaessa huoltajien kanssa. Tavoitteena on selvittää tuen tarpeita siten, että opiskelijan on mahdollista saada juuri itselleen sopivaa tukea opinnoissaan.
Lue lisää ja tutustu toimintatapoihin!
Tuen tarpeen ja tukitoimien kartoittaminen on olennainen osa ammatillisen koulutuksen erityistä ja vaativaa erityistä tukea sekä HOKS-prosessia (henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma).
HOKSiin kirjataan lyhyesti kuvaus erityisen tuen tarpeesta ja sovitut pedagogiset tukitoimet sekä tarvittavat opetus- ja opiskelujärjestelyt.
Erityisen tuen tarve voi tulla esille jo opintojen alussa mutta se voi ilmetä myös myöhemmin opintojen aikana, jos opinnot eivät etene odotetusti tai muusta yksilöllisestä syystä. (ks. lisää esim. ePerusteet)
Vuorovaikutus ja kohtaaminen ovat keskeisiä inkluusion rakentajia, sillä ne luovat ymmärrystä, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Avoin ja kunnioittava vuorovaikutus mahdollistaa erilaisten näkökulmien huomioimisen ja jokaisen yksilön arvostamisen. Inklusiivisuus syntyy siitä, että jokainen tuntee itsensä nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi. Aito kohtaaminen vahvistaa yhteisöllisyyttä ja vähentää ennakkoluuloja, millä on tärkeä merkitys monimuotoisen ja saavutettavan ympäristön edistämisessä. Rakenteellisten muutosten ja käytännön toimien lisäksi koulutuksen inklusiivisuutta lisäävät myös kulttuuriset ja asenteelliset muutokset sekä vuorovaikutus- ja kohtaamisosaaminen.
Lue lisää vuorovaikutuksesta ja kohtaamisosaamisesta
Inkluusiota toteutetaan käytännön toimien ja sääntöjen lisäksi myös toimivalla ja aidolla vuorovaikutuksella, jonka avulla jokainen ihminen voi kokea itsensä arvostetuksi ja osaksi yhteisöä. Toimiva vuorovaikutus mahdollistaa erilaisten kokemusten ja näkökulmien jakamisen.
Puheen ja sanallisen viestinnän lisäksi vuorovaikutus ja kohtaaminen ovat kuuntelemista, ymmärtämistä ja empatiaa. Kun pystymme avoimesti ja rehellisesti jakamaan ajatuksiamme ja tunteitamme ja sen avulla ymmärtämään toisiamme, vähentää se ennakkoluuloja, syrjintää ja väärinkäsityksiä, jotka usein estävät inkluusion toteutumista. Kohtaaminen tarkoittaa toisensa tasavertaisesti kohtaamista - toisten ihmisten näkemistä yksilöinä, ei vain rooliensa kautta tai kategorisesti.
Inkluusion toteuttaminen ei ole pelkästään rakenteellisten muutosten toteuttamista, vaan myös kulttuuristen asenteiden ja käytäntöjen muuttamista. Jos yhteisöjen jäsenet pystyvät vuorovaikuttamaan keskenään avoimesti ja kohtaamaan toisensa arvostavasti, syntyy tilaa inkluusiolle, jossa kaikki voivat tuntea itsensä osaksi yhteisöä. Tämä luo pohjan tasa-arvolle ja yhdenvertaisuudelle.
Selkeä ja saavutettava opetus tukee kaikkia. Silloin oppiminen on kaikille opiskelijoille ymmärrettävää, mielekästä ja esteetöntä. Pedagogiset toimintamallit ohjaavat sitä, miten opettaminen tapahtuu, millaisia rooleja opettajalla ja opiskelijalla on ja millä tavoin oppimista tuetaan käytännössä.
Tutustu alla erilaisiin pedagogisiin toimintatapoihin, jotka tukevat jokaisen opiskelijan oppimista.
Saavutettava opetus ja eriyttäminen
Selkeä ja saavutettava opetus tukee kaikkia. Silloin oppiminen on kaikille opiskelijoille ymmärrettävää, mielekästä ja esteetöntä. Selkeä ja saavutettava opetus huomioi moninaiset oppijat tarjoamalla opetusta, joka on hyvin jäsenneltyä, visuaalisesti selkeää ja kielellisesti ymmärrettävää.
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että opetusmateriaaleihin ja -ympäristöihin pääsee helposti käsiksi, ja että ne tukevat opiskelijan yksilöllisiä tarpeita – olipa kyseessä lukivaikeus, aistivamma, hahmotusvaikeus tai muu oppimisen haaste.
Selkeää ja saavutettavaa opetusta toteutetaan käyttämällä selkeää ja helposti ymmärrettävää kieltä, hyödyntämällä kuvia, kaavioita ja selkeää rakenteistusta. Oppituntien sisältö ja aikataulu kerrotaan etukäteen, ja keskeisiä asioita kerrataan eri tavoin. Opiskelijoille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia oppimiseen ja osaamisen osoittamiseen. Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus osallistua opetukseen tasavertaisesti ja oppia omalla tavallaan. Oppimiseen keskittymistä tuetaan ja luodaan turvallinen oppimisympäristö.
Selkeäkielisyys ja kielitietoisuus
Saavutettavaan opetukseen kuuluu selkeä ja ymmärrettävä kieli.
Oppimisen tuki verkossa ja tekoäly erityisessä tuessa
Tutustu keinoihin, joilla voit huomioida erityistä tukea tarvitsevan oppijan verkko-opetuksen suunnittelussa tai hyödyntää generatiivista tekoälyä oppimisen apurina.
Pienryhmät
Pienryhmäopetus on tehokas tapa tukea erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita ammatillisessa koulutuksessa. Se tarjoaa yksilöllistä tukea ja luo turvallisen oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat kehittyä ja menestyä.
Pienryhmissä opettajilla on mahdollisuus antaa enemmän henkilökohtaista huomiota jokaiselle opiskelijalle. Tämä auttaa tunnistamaan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja vastaamaan niihin tehokkaammin. Opetus voidaan mukauttaa opiskelijoiden taitotason ja oppimistyylien mukaan. Esimerkiksi eriytettyjä tehtäviä ja oppimateriaaleja, jotka tukevat opiskelijan oppimista parhaalla mahdollisella tavalla.
Pienryhmät tarjoavat turvallisen ja tukevan oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat tuntea olonsa mukavaksi ja rohkeaksi osallistua. Pienryhmäopetuksessa voidaan hyödyntää eri alojen asiantuntijoita, kuten erityisopettajia, kuraattoreita ja terveydenhoitajia. Opiskelijat saavat kattavaa tukea eri näkökulmista. Pienryhmät edistävät yhteisöllisyyttä ja vertaistukea. Opiskelijat voivat oppia toisiltaan ja jakaa kokemuksiaan, mikä voi lisätä motivaatiota ja sitoutumista opiskeluun.
Toimintamalleja pienryhmätoiminnasta ammatillisessa koulutuksessa:
Pajatoiminta
Ammatillisissa oppilaitoksissa pajatyöskentely (Pajatoiminta, PAJA) on yksi tapa tukea opiskelijoita, erityisesti niitä, jotka tarvitsevat lisäohjausta ja tukea opintojensa aikana. Pajatoiminta tarjoaa käytännönläheistä ja yksilöllistä tukea opiskelijoille, ja sen tavoitteena on kiinnittyä opintoihin, saada puuttuvia suorituksia tehdyksi, parantaa opiskelijoiden hyvinvointia, osaamista ja työllistymismahdollisuuksia.
Alakohtaisia pedagogisia toimintamalleja
Musiikki- ja kulttuuriala: Miten tunnistaa oppijan haasteet musiikin ammatillisessa koulutuksessa? - eSignals Pro
Seuraavat materiaalit tulossa:
- Itseopiskelu opettaa oppimaan - materiaalia logistiikka-alan opiskelijoille - eSignals Pro
- ”Vägen till välmående” - en arbetsbok för yrkesstuderande - eSignals Pro
- Opiskelijat toivoivat, opettaja vastasi: syntyi omatoiminen liikunnan kurssi - eSignals Pro
- Oppimisen tuen kehittäminen sähköalan ammatillisessa koulutustiimissä - eSignals Pro
- Voiko yhteiskuntatietoutta opettaa pelillisyyden keinoin? - eSignals Pro
- Liikkuvia ratkaisuja Spesiassa ( Spesia diasarja) INKLU_Liikuttavia ratkaisuja Spesiassa - konsultoivan liikunnanopetuksen malli
- Hiustenleikkauksen osituksen havainnollistaminen
Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työelämäjakso onnistuu, kun tuki on suunnitelmallista ja yksilöllistä. Työssä oppimisessa tukeminen varmistaa oppimisen ja taitojen kehittymisen turvallisesti ja työympäristössä onnistumisen kokemusten saamisen.
Tuki räätälöidään opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan yhteistyössä oppilaitoksen, työpaikan ja mahdollisten tukipalveluiden kanssa.
Työelämäjaksot ja koulutussopimus
Koulutussopimus on ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto, jossa opiskelija hankkii osaamista työpaikalla ilman työsopimussuhdetta ja ilman palkkaa. Se on joustava tapa oppia ja kehittää ammatillisia taitoja käytännön työtehtävissä aidossa työympäristössä ja soveltaa teoriatietoa työelämässä. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työelämäjakso onnistuu, kun tuki on suunnitelmallista ja yksilöllistä.
Opiskelijan oppiminen perustuu henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (HOKS), ja tavoitteena on saavuttaa tutkinnon osiin liittyvää osaamista. Työpaikalla opiskelijalla on nimetty työpaikkaohjaaja, joka tukee ja ohjaa oppimisprosessia, ja arviointi tehdään yhteistyössä oppilaitoksen kanssa. Koulutussopimus voi kestää muutamasta päivästä useisiin kuukausiin riippuen opiskelijan tarpeista ja tutkinnon vaatimuksista. Oppilaitos vastaa sopimuksen laatimisesta, opiskelijan ohjauksesta sekä osaamisen arvioinnista.
Koulutussopimus sopii opiskelijoille, jotka haluavat oppia käytännön työssä ja kehittää ammatillisia taitojaan. Se on hyvä vaihtoehto niille, joille perinteinen luokkaopetus ei ole paras tapa oppia, sekä opiskelijoille, jotka tarvitsevat työelämäkokemusta ennen mahdollista oppisopimusta tai työpaikkaa.
Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tukeminen työelämäjaksoilla on tärkeää, jotta hän voi oppia ja kehittyä turvallisesti sekä saada onnistumisen kokemuksia työympäristössä. Tuki räätälöidään opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan yhteistyössä oppilaitoksen, työpaikan ja mahdollisten tukipalveluiden kanssa.
Keskeistä on huolellinen ennakkosuunnittelu, jossa kartoitetaan opiskelijan vahvuudet, haasteet ja tarvittavat tukitoimet. Työpaikkaohjaajan rooli on merkittävä – hänen tulee olla tietoinen opiskelijan erityistarpeista ja saada ohjeistusta oppilaitokselta tukemiseen.
Työympäristön muokkaaminen tarpeen mukaan voi helpottaa oppimista. Esimerkiksi työtehtävien pilkkominen pienempiin osiin, selkeät visuaaliset ohjeet tai ergonomiset apuvälineet voivat tehdä työskentelystä sujuvampaa. Työelämäjakson aikana oppilaitos voi tarjota lisätukea esimerkiksi ohjauskäynneillä tai tukihenkilön avulla. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työelämäjakso voi olla onnistunut ja kehittävä kokemus, kun tuki on suunnitelmallista, yksilöllistä ja työpaikan henkilöstö on sitoutunut opiskelijan oppimiseen.
Ohjauksen ja työllistymistä tukevia käytänteitä.
Työnhakupaja vahvistaa maahanmuuttajien työnhakuosaamista (eSignals)
Kohti mielekästä urapolkua - kolmen ohjauskerran malli erityisopiskelijalle
Opiskelijahyvinvointi tarkoittaa opiskelijan kokonaisvaltaista hyvinvointia, joka kattaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden sekä turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön. Hyvinvoiva opiskelija jaksaa opiskella, voi psyykkisesti hyvin, kokee kuuluvansa yhteisöön ja saa tarvittaessa tukea arjen ja opiskelun haasteisiin.
Lue tarkemmin opiskelijahyvinvoinnista ja tutustu toimintamalleihin
Hyvinvoinnin tukeminen on koko oppilaitosyhteisön yhteinen tehtävä. Opiskelijahyvinvointiin vaikuttavat merkittävästi oppilaitoksen toimintakulttuuri, opetusjärjestelyt, tukipalvelut ja ilmapiiri. Toimintakulttuuri tarkoittaa sitä, miten yhteisössä kohdataan opiskelijat: onko ilmapiiri kannustava, yhdenvertainen ja avoin? Saako opiskelija olla oma itsensä ja tulla kuulluksi? Arvostava kohtaaminen rakentaa luottamusta ja tukee opiskelijan itsetuntoa. Opetusjärjestelyt vaikuttavat siihen, kuinka sujuvaa ja saavutettavaa opiskelu on. Selkeä rakenne, joustavat opintopolut ja yksilölliset tukitoimet auttavat opiskelijaa pysymään mukana opinnoissa ja vähentävät kuormitusta. Tukipalvelut – kuten opiskeluhuolto, kuraattori- ja terveydenhuoltopalvelut, erityisopetus ja opinto-ohjaus – tarjoavat konkreettista apua silloin, kun opiskelijan hyvinvointi on koetuksella. Matala kynnys hakea apua on olennaista. Ilmapiiri ja yhteisöllisyys vaikuttavat siihen, kokeeko opiskelija kuuluvansa joukkoon. Hyvä yhteisöllisyys ehkäisee yksinäisyyttä ja vahvistaa opiskelijan tunnetta siitä, että hän on osa merkityksellistä yhteisöä.
Kun opiskelija kokee olevansa turvassa, hyväksytty ja tuettu, hänellä on enemmän voimavaroja keskittyä oppimiseen. Hyvinvointi onkin edellytys sille, että opiskelija voi saavuttaa tavoitteensa, kasvaa ammattilaiseksi ja rakentaa mielekästä tulevaisuutta.
Toimintamalleja ja hyödyllistä materiaalia:
Erityisen tuen järjestämisen käytäntöjä ja prosessikuvauksia
Lue artikkelit ja tutustu materiaaleihin:
Poimintoja toimintamalleista ja hyvistä käytänteistä
Artikkeli
Pedagoginen toimintamalli - ”Suurella sydämellä”
Artikkeli
Toimivalla tiedonsiirrolla onnistuneeseen työelämässä oppimiseen!
Artikkeli
Pedagoginen toimintamalli: Tasomatematiikka
Artikkeli
Pajatoiminnasta puhtia opiskeluun
Puhalletaan yhteen hiileen - erityisiä ratkaisuja ja oivalluksia VAAOssa
Artikkeli