artikkeli

Toimivalla tiedonsiirrolla onnistuneeseen työelämässä oppimiseen!

Teksti
Sari Kotila ja Leenamaria Pääkkönen, Oulun Palvelualan Opisto

Eikö opiskelija uskaltanut aloittaa työelämässä oppimista? Onko keskeytyneitä työelämässä oppimisia? Tuleeko väärinkäsityksiä, kun työpaikalla ei ole tiedetty opiskelijan haasteita? Eikö opiskelijan osaamisen tavoitteet ole täyttyneet? Siinä muutamia esimerkkejä siitä, kun tieto opiskelijan tuen tarpeista ei ole saavuttanut työpaikkaohjaajaa.

Jotta työelämässä oppiminen onnistuisi ja opiskelija saavuttaisi osaamisen tavoitteensa, on tärkeää, että työpaikkaohjaajalla on tieto opiskelijan tuen tarpeista jo työelämässä oppimisen ensimmäisenä päivänä. Kun työpaikkaohjaaja tietää opiskelijan haasteet ja tuen tarpeet, hänen on helpompi ymmärtää opiskelijan käyttäytymistä esim. sosiaalisten tilanteiden pelko tai uusien tilanteiden jännittäminen ja tietää, millaista tukea opiskelija tarvitsee. 

On tärkeää, että opiskelija saa itse kertoa omat haasteensa ja toiveensa työpaikalle, hän on paras asiantuntija siinä. Tämä myös helpottaa opiskelijaa aloittamaan työpaikalla oppimisen, kun hän on jo etukäteen sanoittanut omat haasteensa ja toiveensa.

Tiedonsiirtolomake työelämässä oppimisen työpaikalle 

Oppilaitoksemme opettajille tuli työelämästä palautetta, että heitä auttaisi opiskelijan ohjaamisessa merkittävästi, jos he saisivat opiskelijan haasteista ja tuen tarpeesta tietoa ennen jakson alkamista tai työelämässä oppimisen ensimmäisenä päivänä. Palautteen innoittamina kehitimme tiedonsiirtolomakkeen, jossa opiskelija voi itse kertoa omista haasteistaan ja tuen tarpeistaan. Lomake on laadittu selkokieliseksi, jotta se on käytettävissä kaikille opiskelijoille.  

Opiskelija täyttää lomakkeen ennen jakson alkamista, tarvittaessa opettaja auttaa häntä sanoittamaan haasteita ja tuen tarpeita. Lomakkeella on myös kohta, johon opettaja kirjoittaa oman arvionsa opiskelijan haasteista ja tuen tarpeista. Opiskelija näyttää lomakkeen ensimmäisenä työelämässä oppimisen päivänä työpaikkaohjaajalle. Tarvittaessa opettaja on mukana lomakkeen läpikäynnissä. Lomake jää opiskelijalle seuraavia työelämässä oppisen jaksoja varten.

Palautetta tiedonsiirtolomakkeesta 

Tiedonsiirtolomake on saanut hyvää palautetta työelämältä, mm. väärinymmärryksiä on voitu ehkäistä, kun on etukäteen tiedetty opiskelijan haasteet ja on ollut helpompi ymmärtää opiskelijaa, millaista tukea hän tarvitsee ja sen myötä on ollut helpompi ohjata häntä.
Opiskelijat ovat pääosin mielellään täyttäneet lomakkeen ja olleet helpottuneita, kun tieto on valmiiksi kirjoitettu lomakkeelle. Heidän mielestään on ollut helpompi kertoa haasteet ja toiveet lomaketta hyödyntäen ja aloittaa sen turvin työelämässä oppiminen.
Opettajan näkökulmasta tämä on helpottanut tiedonsiirtoa, koska ei ole tarvinnut enää miettiä, mitä tietoa saa siirtää ja mitä ei, koska opiskelija itse täyttää pääosin lomakkeen ja opettaja arvio tuen tarpeesta kirjoitetaan opiskelijan läsnä ollessa. Opiskelija ja alaikäisen huoltaja hyväksyvät lomakkeen tietojen siirtämisen omalla allekirjoituksellaan.

Lisätietoja:

Ammatillinen erityisopettaja Sari Kotila, Oulun Palvelualan Opisto
Ammatillinen erityisopettaja Leenamaria Pääkkönen, Oulun Palvelualan Opisto 

Artikkeli on osa INKLU-hankkeen kokoamaa Ernesti-nettikirjastoa: 

Ernesti - Ammatillisen koulutuksen erityinen tuki ja inklusiivisuus

Sivusto kokoaa tietoa, välineitä ja hyviä käytäntöjä ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta ja inklusiivisesta koulutuksesta.