Moniammatillinen yhteistyö

Moniammatillinen yhteistyö sisältää sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön moniammatillisen yhteistyön oppilaitoksen sisällä että monialaisen yhteistyö oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa. Sen avulla tuetaan kokonaisvaltaisesti opiskelijan oppimista, hyvinvointia ja urapolkua, edistetään henkilöstön osaamista ja hyvinvointia sekä kehitetään oppilaitoksen toimintaa, alueellista yhteistyötä ja eri organisaatioiden välistä yhteistyötä. 

Piirroskuvassa kaksi ihmistä pitelee neljää palapelin palaa.

Moniammatillinen ja -alainen yhteistyö

Moniammatillinen yhteistyö on eri ammattilaisten ja alojen asiantuntijoiden välistä yhteistyötä, jossa yhdistetään osaamista ja näkökulmia yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Moniammatillinen yhteistyö perustuu dialogiin ja vastavuoroisuuteen, jossa asiantuntijat tuovat oman osaamisensa yhteiseen käyttöön. Yhteistyöllä tuotetaan enemmän kuin yksin voisi saavuttaa. Kun moniammatillisen yhteistyön tavoitteena on yksittäisen opiskelijan tuki, on opiskelijan osallisuuden vahvistaminen yhteistyössä oleellisen tärkeää. 

Moniammatillista yhteistyötä tehdään sekä oppilaitoksen sisällä että oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa. Oppilaitoksen sisällä moniammatillinen yhteistyö on opettajien, ohjaajien, erityisopettajien, opinto-ohjaajien välistä yhteistyötä tiimeissä, työpareina, työryhmissä, osana opiskelijan hoks-prosessia. 

Moniammatillisesta yhteistyöstä oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa käytetään käsitettä monialainen yhteistyö korostamaan sitä, että kyseessä on useamman kuin yhden hallinnonalan välinen yhteistyö. Yleisimpiä ammatillisen koulutuksen yhteistyökumppaneita, verkostoja, ovat hyvinvointialueiden opiskeluhuollon työntekijät, kuntien Valpas-työntekijät, työpaikkojen edustajat, työllistymispalvelut, Ohjaamot ja hyvinvointialueiden kuntoutus-, sosiaali- ja sairaanhoidon palvelut.  

Lähteitä: Holmström 2025, Koskela 2013, Pukkila 2023, Opiskeluhuoltolaki, Laki ammatillisesta koulutuksesta, Opiskeluhuoltomääräys, Eskola ja Kurunsaari 2023. 

Hyviä käytäntöjä moniammatilliseen yhteistyöhön ammatillisessa koulutuksessa

Tälle sivulle on koottu esimerkkejä moniammatillisen yhteistyön hyvistä käytännöistä ja toimintatavoista. Kuvaukset on jäsennetty oppilaitoksen sisäiseen yhteistyöhön ja monialaiseen yhteistyöhön oppilaitoksen ulkopuolisten verkostojen kanssa. 

Esimerkeissä on kuvauksia opiskelijakohtaisesta moniammatillisesta yhteistyöstä osana HOKS-prosessia, osana opetuksen toteuttamista, yhteistyöstä huoltajien kanssa, moniammatillisista palavereista ja yhteistyöstä tiimeissä ja ryhmissä. Materiaalissa on esimerkkejä myös erityisopettajan erilaisista yhteistyö- ja konsultaatiomuodoista sekä yhteistyöstä opiskeluhuollon kanssa. Monialaista yhteistyötä kuvataan myös oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa kuten yleisten oppilaitosten ja ammatillisten erityisoppilaitosten yhteistyötä, yhteistyötä perusopetuksen ja työllistymispalveluiden kanssa nivelvaiheissa. 

Lisäksi sivulla on kuvauksia oppilaitoksen ja ohjaamojen välisestä yhteistyöstä Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -projektin kokemusten pohjalta.

Tämä osio on rakentumassa

Edellä näet muutaman poiminnan materiaaliin kootuista hyvistä käytänteistä. Sivua rakennetaan parhaillaan. 

Tietoa ja toimintamalleja on tulossa seuraavista teemoista: 

  • Moniammatillinen yhteistyö opiskelijan tukena
  • Konsultatiivinen erityisopettajuus
  • Moniammatillinen yhteistyö tiimeissä ja työryhmissä
  • Ammatinohjaaja osana moniammatillista tiimiä
  • Monialainen yhteistyö opiskelijaryhmässä
  • Yhteistyö huoltajan/ kodin kanssa
  • Yhteistyö ammatillisten erityisoppilaitosten kanssa
  • Alueelliset erityisen tuen verkostot
  • Ohjaamojen ja oppilaitosten välinen yhteistyö
  • Dialogisuus monialaisessa yhteistyössä 

Palaa Ernesti-nettikirjaston aloitussivulle

Tekijät: 

Seija Eskola, Jyväskylän ammattikorkeakoulu 

Irmeli Lignell, Hämeen ammattikorkeakoulu 

Marjo Liete, Hämeen ammattikorkeakoulu