artikkeli

Tasomatematiikka

Teksti
Erityisen tuen vastuuopettaja Sari Vieno, Sataedu

Sataedun ajoneuvoalan, kone- ja tuotantotekniikan, rakennusalan, puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ja tekniikkastartin koulutuksissa matematiikkaa opetetaan ensimmäisen opiskeluvuoden syksyllä tasoryhmissä. Erityisen tuen vastuuopettaja kuvaa, kuinka opetus etenee ja millaisia kokemuksia tasoryhmäopetuksesta on saatu.

Matematiikka ja matematiikan soveltaminen, pakollinen 4 osp tutkinnon osan osa-alue, opetetaan Sataedussa ajoneuvoalan, kone- ja tuotantotekniikan, rakennusalan, puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan sekä tekniikkastartin opiskelijoille tasoryhmissä. Matematiikka suoritetaan ensimmäisen vuoden syksyllä. 

Aloittaville opiskelijoille tehdään matematiikan lähtötasotesti (NMI). Tulosten, peruskoulun päättötodistuksen arvosanan ja tuen tarpeen perusteella opiskelijat jaetaan neljään eri ryhmään. Tasomatematiikan opettajat ja erityisestä tuesta vastaava opettaja jakavat opiskelijat tason mukaisiin ryhmiin. 

Matematiikkaa opetetaan tasoryhmässä tasojen mukaan, mutta jokaisessa tasoryhmässä opiskelija voi suorittaa ja tehdä kaiken tasoisia tehtäviä omien vahvuuksien mukaan sekä saavuttaa osaamisen mukaisen arvioinnin (tyydyttävä - kiitettävä). Tasoryhmää voi opetuksen edetessä vaihtaa, jos opiskelija kokee, että tasoryhmän opetus on liian haastavaa.  

Taso 1 -ryhmässä opetus etenee vähimmäistavoitteiden mukaan ja ryhmässä on kaksi opettajaa, joilla molemmilla on ammatillisen erityisopettajan pätevyys. Samanaikaisopetuksessa opiskelija huomataan yksilöllisesti ja opiskelija saa enemmän tukea sekä ohjausta. Taso 1 -ryhmän monella opiskelijalla on myös erityisen tuen tarve. Taso 2 -ryhmässä on opettajan lisäksi koulutusohjaaja mukana ryhmässä.

Palaute opiskelijoilta on ollut hyvää

Tasoryhmässä opiskelija kokee osaavansa sekä onnistuvansa samantasoisten opiskelijoiden kanssa. Opiskelija voi olla oma itsensä ja tunnilla häiriköintiä ei ole ollut, koska ei tarvitse enää esittää mitään. Useampi opiskelija on myös sanonut, että matematiikka on nyt kivaa ja joku jopa sanoi, että voisiko matematiikkaa olla enemmän. 

Palautteissa on tullut myös esille, että ”ensimmäistä kertaa minä opin ja ymmärrän”. Tämän lisäksi opiskelijat saavat matematiikan suoritettua, rästejä ei juurikaan enää jää. Poissaolot matematiikan tunneilta ovat myös vähentyneet, vaikka matematiikkaa on opetettu maanantaiaamuisin klo 8–12. 
 

Artikkeli on osa INKLU-hankkeen tuottamaa Ernesti-verkkokirjastoa. Tutustu Ernesti-sivustolla muihin oppimista tukeviin hyviin käytänteisiin ja toimintatapoihin. 

Ernesti - Ammatillisen koulutuksen erityinen tuki ja inklusiivisuus

Sivusto kokoaa tietoa, välineitä ja hyviä käytäntöjä ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta ja inklusiivisesta koulutuksesta.