Kehitin lyhyen, kolmen kerran voimaannuttavan ohjausmallin, joka tarjoaa opiskelijalle positiivisen kokemuksen ja auttaa häntä uuden urapolun pohdinnassa. Tämä minäpystyvyyttä vahvistava ja positiiviseen pedagogiikkaan nojaava malli on erityisen tärkeä opiskelijoille, joiden motivaatio ja käsitys itsestä opiskelijana ovat kärsineet aiempien opiskeluhaasteiden vuoksi.
Ensimmäinen ohjauskerta: Opiskelijan kiinnostuksen kohteet
Ensimmäisellä ohjauskerralla opiskelijan kiinnostuksen kohteet kartoitetaan voimakehätyömenetelmän kiinnostukset-korttipakan avulla (Wenström, 2022). Ohjaaja käyttää korttipakkaa, jossa on erilaisia kiinnostuksen kohteita, kuten musiikki, digilaitteet ja ohjelmat, kasvatus ja ohjaus. Opiskelija laittaa kortit otsikoiden "kiinnostaa paljon", "kiinnostaa vähän" ja "ei kiinnosta" alle. Keskustelun aikana ohjaaja esittää tarkentavia kysymyksiä ja avaa hankalia käsitteitä. Lopuksi samankaltaiset kiinnostuksen kohteet ryhmitellään ja pohditaan, mitä ammattialoja niistä voisi nousta. Kiinnostuksen kohteet kirjataan A3-paperille ja aloja tarkastellaan tarkemmin Tulevaisuuspolun ammattialakortteja (pdf) hyödyntäen.
Opiskelija saa ensimmäisen ohjauskerran päätteeksi kotitehtävän tutustua yhteishakuoppaaseen ja keskustella kiinnostuksen kohteista kotona huoltajan kanssa.
Toinen ohjauskerta: Opiskelijan vahvuudet sekä toimintakyky arjessa ja opiskelussa
Toisella ohjauskerralla keskitytään opiskelijan vahvuuksiin ja toimintakykyyn arjessa sekä opiskelussa. Vahvuudet kartoitetaan joko VIA-luonteenvahvuustestillä (VIA institute of character, 2025) tai DIAKin Opin portailla -hankkeen selkokielisillä vahvuuskorteilla (Vahvuuskortit – Opin portailla), jotka sopivat hyvin myös nuorten kanssa työskentelyyn. Vahvuuskorttien avulla opiskelija tunnistaa ydinvahvuutensa. Vahvuudet kirjataan lomakkeelle, ja samalla keskustellaan, miten vahvuudet näkyvät arjessa, opiskelussa ja vapaa-aikana). Vahvuuksia verrataan myös ensimmäisellä ohjauskerralla esille nousseisiin kiinnostuksen kohteisiin.
Ohjauskerran lopuksi kartoitetaan opiskelijan toimintakyky Kuntoutussäätiön Ohjaten uralle -kartoituslomakkeen avulla. Lomake täytetään yhdessä keskustellen, ja sen avulla selkiytetään opiskelijan kokonaistilannetta. Lomakkeen täyttämisen jälkeen kirjataan A3-paperille hyvin sujuvat asiat ja toimintakyvyn haasteet. Näitä peilataan opiskelijan vahvuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Keskustellaan myös mahdollisista esille tulleista ristiriidoista esille nousseiden asioiden välillä (esim. kiinnostuksen kohteena asiakaspalvelutyö, mutta ohjaten uralle lomakkeessa kokenut työn muiden ihmisten kanssa vaikeaksi).
Lopuksi tarkastellaan yhteishaussa olevia aloja ja vedetään yhteen ohjauksessa esille nousseet asiat. Opiskelija saa kotitehtäväksi ottaa valokuvan vahvuuksistaan ja arjen sujuvista asioista sekä haasteista, ja keskustella niistä huoltajan kanssa. Lisäksi opiskelijan tulee pohtia alavaihtoehtoja kotona.
Kolmas ohjauskerta: Yhteishaun tekeminen
Kolmannella ohjauskerralla käydään läpi aiemmissa ohjauskerroissa esille tulleet asiat, jotka on kirjattu A3-papereille. Opiskelija kertoo, mihin alavalintoihin hän on päätynyt. Tarvittaessa tarkastellaan vielä Taitaja2025-tulevaisuuspolun ammattialakortteja. Jos opiskelijan suunnitelma on ristiriidassa aiemmilla ohjauskerroilla esille tulleiden vahvuuksien, kiinnostuksen kohteiden ja toimintakyvyn haasteiden kanssa, keskustellaan näistä tarkemmin. Tarvittaessa otetaan yhteyttä huoltajaan. Lopuksi ohjataan opiskelijaa yhteishaun tekemisessä.
Lähteet
Kuntoutussäätiö 2025. Ohjaten uralle! -kysely. Haettu 15.3.2025 osoitteesta https://julkaisut.kuntoutussaatio.fi/wp-content/uploads/Ohjaten-uralle-kysely.pdf
Opin portailla-hanke 2014-2020. Vahvuuskortit. Haettu 15.3.2025 osoitteesta https://opinportailla.diak.fi/vahvuuskortit/
Taitaja2025. Tulevaisuuspolkumateriaalit. Haettu 15.3.2025 osoitteesta https://taitaja2025.fi/wp-content/uploads/sites/19/2024/12/Tulevaisuuspolku-ammattialakortit-PDF.pdf
VIA institute of character (2025). VIA Character Strengths Survey & Character Reports. Haettu 15.3.2025 osoitteesta https://www.viacharacter.org/
Wenström, S. 2022. Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa. Santalahti-Kustannus.
Teksti on osa INKLU-hankkeen kokoamaa Ernesti-nettikirjastoa.