artikkeli

Pedagoginen toimintamalli - ”Suurella sydämellä”

Teksti
Hannu Seppänen, opinto-ohjaaja, Keuda

Keudan ajoneuvoalan tiimin pedagogisessa toimintamallissa korostuu yhteisöllinen ja turvallinen tila oppimiseen ja kokonaisen koulupäivän ja -viikon struktuuri sekä yhteisopettajuus. Toimintamallista on kirjoitettu tarkemmin kolumnissa, jonka linkin löydät tältä sivulta.  

Vasemmalta oikealle suuntautuvassa nuolikuviossa osat: yhteisten pelisääntöjen laatiminen, henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, opiskelupäivän aloitus yhdessä ja ohjaus tiiminä, myötätuntoinen ohjaus ja yhteisopettajuus. Kokonaisuuteen vaikuttavat yhteisöllinen ja turvallinen tila, oppimisen tuki ja erityinen tuki, selkeä struktuuri ja erityisopettajan ja ammattiohjaajan jalkautuminen työsaliin.

"Suurella sydämellä" -pedagoginen toimintamalli lähtee opiskelijaryhmän yhteisten pelisääntöjen laatimisesta. Tämä takaa turvallisen tilan oppimiseen. Lisäksi yhdessä sovitut pelisäännöt ja niistä keskusteleminen luo yhteisöllisyyttä. 

Vastuuopettaja laatii yhdessä opiskelijan kanssa henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman eli HOKSin. Opiskelijoille kerrotaan, että jokainen opiskelija etenee opinnoissaan omaan tahtiin, yksilöllisesti. Jokainen opiskelija saa tarvitsemansa tuen. 

Opiskelupäivän ja -viikon rakenne on selkeä ja se toistuu päivästä toiseen. Yhdessä ryhmä kokoontuu omaan luokkaan aamulla. Kokonainen ja strukturoitu koulupäivä tukee kaikkien opiskelijoiden oppimista. Työnjaossa voidaan huomioida opiskelijan opinnoissa eteneminen ja saada hänelle sopivan haastavia työtehtäviä työsalissa.  

Pedagoginen henkilöstö ohjaa ja tukee opiskelijaa tehtävänkuvasta käsin. He toimivat yhteisopettajuuden periaatteen mukaisesti eli esimerkiksi suunnittelevat yhdessä opetusta tai opettavat ryhmää samanaikaisesti. Koko opetus- ja ohjaustiimi tukee opiskelijaa myötätuntoisesti hänen opiskelupolullaan. Lisäksi erityisopettaja ja ammattiohjaaja jalkautuvat ajoneuvoalan osastolle opiskelijan oppimisen tueksi. Näin opiskelija saa parhaat valmiudet työelämässä oppimiseen ja työelämään. 

 

Suurella sydämellä -pedagoginen toimintamalli toteuttaa hyvin Keudan arvoja: välitämme, arvostamme ja uudistumme.

Lue lisää artikkelista

Kolumni Keudasta: Suurella sydämellä 

Teksti on osa Ernesti-nettikirjastoa, joka on koottu valtakunnallisessa INKLU-hankkeessa. 

Ernesti - Ammatillisen koulutuksen erityinen tuki ja inklusiivisuus

Sivusto kokoaa tietoa, välineitä ja hyviä käytäntöjä ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta ja inklusiivisesta koulutuksesta.