Terveydenhuoltojärjestelmiin kohdistuu huomattavia paineita lähes kaikkialla maailmassa. Ikääntyneiden määrä kasvaa johtaen terveydenhuollon työvoiman vähenemiseen. Terveydenhuollossa on viime vuosina pyritty siirtymään pelkkien sairauksien hoidon sijaan korostamaan myös entistä enemmän toimintakyvyn ylläpitoa ja ihmiskeskeistä hoitoa.
Eräs käyttökelpoinen strategia tähän haasteeseen vastaamiseksi ja potilaiden hyvinvoinnin sekä elämänlaadun parantamiseksi on edistää ammattienvälistä yhteistyötä. Tätä strategiaa lähdettiin edistämään Jamkin Hyvinvointiyksikön INPRO - Interprofessionalism in action -hankkeessa, joka oli vuoden 2023 lopussa päättynyt kolmivuotinen Erasmus+ rahoitteinen hanke.
Ammattienväliset pätevyydet, oppimisinterventiot ja käytännön harjoittelu
INPRO-hankkeen englanninkielinen materiaali on julkaistu hankkeen kotisivulla https://www.inproproject.eu/. Suomenkielistä materiaalia on myös Jamkin INPRO-sivuilla https://www.jamk.fi/fi/projekti/inpro-interprofessionalism-in-action.
”Materiaali liittyy neljään eri teemaan, joita ovat ammattien väliset pätevyydet (kompetenssit), ammattienvälisen yhteistyön ja ICF:n opetus sekä ammattienvälinen harjoittelu. Ne soveltuvat käytettäväksi sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten opetuksessa että käytännön työelämän ammattilaisille julkisella ja yksityisellä sektorilla,” INPRO-projektin projektipäällikkö Jaana Paltamaa kertoo.
Esimerkkejä materiaaleista:
INPRO ammattienväliset pätevyydet (INPRO CF, Competence Framework)
WHO:n ICF malli ja asiakaslähtöinen ammattienvälinen yhteistyö (WHO:n toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus, ICF)
Ammattienväliset oppimisinterventiot (IPE, Interprofessional Education)
Opiskelijajohtoiset oppimisosastot (SR-IPLW, student-run interprofessional learning ward)
- Hollannin Revalidatie Friesland laati ohjeen opiskelijajohtoiseen oppimisosastoon
- Sitä sovellettiin Suomessa laatimalla ammattienvälisen harjoittelun malli, jossa kuvataan aikataulu, opiskelijoiden, opettajien ja kentän kouluttajien tehtävät, vastuut ja toimeksiannot ammattikorkeakoulun ja avoterapiapalveluntuottajan välillä (suomeksi ja englanniksi)
Materiaaleja käytetään laajasti kansainvälisten partnereiden toimesta. Suomessa niitä on jo käytössä Jamkissa Hyvinvointiyksikössä Kuntoutusinstituutin ja terveysalan opetuksessa sekä Coronarian kuntoutus- ja terapiapalveluissa.
”Haluamme laajentaa ja kehittää niiden käyttöä opetuksessa ja työelämässä. Lisäksi etsimme mahdollisuuksia niiden hyödyntämiseen tulevissa hankkeissa; esimerkiksi miten soveltaa niitä ammattienvälisessä yhteistyössä sosiaali- ja terveyshuollossa tai miten kehittää ammattienvälistä harjoittelua tai oppilasvetoista osastotoimintaa,” Paltamaa kuvaa.
Lue lisää INPRO-projektista ja tutustu projektissa tuotettuihin materiaaleihin osoitteessa: www.inproproject.eu