artikkeli

Tarja Moilaselle elinikäinen oppiminen on ohjannut urapolkua

Teksti
Laura-Kaisa Kuisma
Kuva
Mari Varonen

Teknologiayksikön vanhempana asiantuntijana työskentelevä Tarja Moilanen on hyödyntänyt jatkuvaa oppimista ja tarttunut mahdollisuuksiin uransa kehittämisessä. Erilaiset muutokset uralla ovat syntyneet aina oppimisen kautta. 

Silmälasipäinen ja lyhyttukkainen nainen seisoo sisätiloissa parvella ja katsoo hymyillen kameraan.

Tarja Moilanen, vanhempi asiantuntija, teknologiayksikkö 

Yläasteella pohdin opinto-ohjaajan kanssa tulevaisuuttani. Sanoin, etten tiedä, mitä tekisin isona. Opo vastasi, ettei sitä tarvitsekaan tietää – ammatit muuttuvat ja suuntaa pystyy vaihtamaan. Tämä ajatus on jäänyt mieleeni ja ohjannut valintojani.

Olen kouluttautunut työurani aikana jatkuvasti. Se on minulle sisäänrakennettu tapa elää ja kehittyä. Viimeisimpänä suoritin koulutusteknologian maisteriopinnot, ja tällä hetkellä opiskelen kuvataiteen perusopintoja. Vaikka nykyiset opinnot eivät suoraan liity työhöni, ne kehittävät luovaa ajattelua ja ilmaisua uusilla tavoilla.

Projektityöstä pedagogiikkaan

Olen suorittanut graafisen alan tutkinnon ja työskentelin alalla kymmenen vuotta. Kiinnostus sähköiseen viestintään kasvoi, joten päätin laajentaa osaamistani ja aloitin mediatekniikan insinööriopinnot Jamkissa vuonna 2001. Opintojeni aikana sain töitä kansainvälisestä projektista assistenttina, ja siitä alkoi jo noin 20 vuotta kestänyt urani Jamkissa.  

Opintojeni päätyttyä sain paikan projektiassistenttina Jamkin hallintoyksikössä. Tämän jälkeen toimin noin kymmenen vuotta tutkimus- ja kehittämistoiminnan tukipalveluissa suunnittelijana. Työskennellessäni projektien parissa mietin, että projektit tähtäävät muutokseen – ja muutos syntyy oppimisesta. Täytyy oppia tekemään asioita toisin, jotta muutos on mahdollista. Tästä seurasi se, että halusin oppia enemmän oppimisesta.  

Opiskelin Jamkin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja sain pedagogisen pätevyyden vuonna 2015. Jatkoin sen jälkeen koulutusteknologian opintoihin Jyväskylän yliopistoon. Näiden opintojen alkaessa minulle tarjoutui työkierron myötä mahdollisuus aloittaa teknologiayksikössä verkkopedagogiikan suunnittelijana. Nykyinen työnimikkeeni on vanhempi asiantuntija. Työni keskiössä on kehittäminen ja digipedagogiikka. Parasta työssäni on se, että uusia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen tarjoutuu jatkuvasti.

Oikeassa paikassa, oikeaan aikaan

Jamkissa parasta ovat tietenkin ihmiset. Jamk on iso työyhteisö, minkä vuoksi täällä viihtyykin niin hyvin. Jamk tarjoaa monia mahdollisuuksia ja yhdessä tekeminen on voimavara – ratkaisuja voi löytyä yllättävistä paikoista ja ihmisistä.

Uusia ovia avautuu, kun niille antaa mahdollisuuden aueta. Kaikkea aiemmin oppimaansa voi hyödyntää yllättävissäkin paikoissa. Ovien sulkemistakaan ei kannata välttää – joskus juuri se luo tilaa uudelle kehittymiselle.  

Urani monet eri vaiheet ja opinnot saattavat vaikuttaa erilaisilta ja irrallisilta, mutta taaksepäin katsoessa näkee, kuinka kaikki liittyy lopulta yhteen. Oppiminen, työ ja koulutus ovat luoneet osaamisestani ainutlaatuisen kokonaisuuden.

Artikkeli

Kaisa Malinen tutkii erilaisia perheitä

Johtava tutkija Kaisa Malinen on tehnyt jo yli kymmenen vuotta töitä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Hänen tutkimuksensa liittyy erilaisiin perheisiin, viime aikoina erityisesti sosiaalialan näkökulmista.

Artikkeli

Henna Nyman on viiden näkökulman jamkilainen

Projektipäällikkö Henna Nyman huolehtii työssään siitä, että Jamkin hyvinvointiyksikön hankinnat sujuvat kaikkien pykälien mukaisesti. Työssä häntä kiehtovat työpäivien vaihtelevuus sekä uuden kehittäminen yhdessä innostavien työkavereiden kanssa.

Artikkeli

Opiskelijan kartturina toimiminen palkitsee opinto-ohjaaja Vesa Kuhasta

Opinto-ohjaajan tehtävä on yksi Jamkin tärkeitä opiskelijan ohjaus- ja neuvontapalveluja. Vesa Kuhaselle opon työ opiskelijoiden parissa antaa virtaa ja erilaisia näkökulmia. Työ uudistaa ja inspiroi päivittäin.