Pilottikoulutuksen tavoitteena on kehittää tiedolla johtamisen osaamista maatiloilla. Ensimmäinen koulutus, Tietoon perustuva päätöksenteko kauran viljelyssä, järjestettiin kasvukauden puitteissa toukokuusta syyskuuhun.
”Viljelijä tekee paljon päätöksiä vuodenkierron mukaan ja moni näistä päätöksistä perustuu kokemuksen tuomaan tuntumaan”, toteaa yksi pilottikoulutuksen suunnittelijoista, lehtori Juho Pirttiniemi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. ”Tämän päivän maataloudessa käytettävissä on kuitenkin myös paljon dataa, jonka avulla päätöksiä voi tarkentaa, ennakoida ja tehostaa.”
Digitaalinen kaksonen hyödyntää dataa
Koulutuksessa hyödynnetään digitaalista kaksosta, jolla erilaisia päätöksiä ja niiden vaikutuksia voi simuloida ja testata riskittömästi missä ja milloin vain. Digitaalinen kaksonen on Biotalouskampuksella sijaitsevan peltolohkon virtuaalinen mallinnus, jonka data on kerätty erilaisten peltolohkolle asennettujen, kasvuolosuhteita mittaavien sensoreiden ja sääaseman avulla. Se hyödyntää myös avointa dataa, kuten Ilmatieteenlaitoksen säätietoja ja Maanmittauslaitoksen paikkatietoja.
Pilottikoulutukseen osallistui kokeneita viljelijöitä, joille tavoitteellinen viljanviljely on arkipäivää. Nyt päätöksiä tehtiin kuitenkin täysin uudessa ympäristössä ja uudenlaisella tavalla oppivan yhteisön tuella.
”Olen mykistynyt, kuinka tietokone voi simuloida noin tarkasti millaista satoa on odotettavissa”, kommentoi pilottikoulutukseen osallistunut Korpitikka Oy:n viljelijä Petri Rahkonen. ”Koulutus avasi tuttuja asioita uudesta näkökulmasta, miten data auttaa päätöksenteossa kylvöstä puintiin saakka. Simulaatio herätti ajattelemaan erilaisia vaihtoehtoja ja niiden taloudellisiakin vaikutuksia. Olenkin pohtinut nyt esimerkiksi siemenmäärän lisäämistä kylvössä.”
Ammattilaisten ryhmässä toimiminen on antoisaa
Tavoitteena oli myös pilotoida, miten päätöksenteko onnistuu ryhmässä.
”Ja onnistuihan se, koska osallistujat paneutuivat aineistoihin ja keskustellen nostivat esille olennaisia asioita eri tietolähteistä ja samalla suhtautuivat niihin sopivan kriittisesti”, toteaa yksi koulutuksen suunnittelijoista, lehtori Ulla Heinonen.
”Kun kouluttaja kertoi visioita datan ja digitaalisen kaksosen käytöstä kasvinviljelyssä, arvelin itsekseni, että nyt lehtori taisi haukata aika ison kakun”, tuumii pilottikoulutukseen osallistunut viljelijä Jari Hurskainen.
”Mutta kun päästiin alkuun ja homma alkoi selkeytyä, ei se niin mahdottomalta tuntunutkaan. Vaikka olen vuosikymmeniä viljellyt, aina löytyi jotain uutta. Tällainen ammattilaisten ryhmässä toimiminen on kaikille antoisaa ja tietoja voi käyttää omalla tilalla.” Seuraavassa vaiheessa pilottikoulutus laajenee kansainväliseksi, ja täydentyy itsenäisesti suoritettavalla koulutuksella.