pääkirjoitus

Luovuutta. Kumppanuutta.

Teksti
Tiina Martelius-Louniala
Kuva
Mari Varonen
Tiina Martelius-Louniala

Keskustelu osaajapulasta ja työntekijöiden rekrytointivaikeudesta on kiihtynyt kahden viimeisen vuoden aikana herättäen huolta myös korkeakoulusektorilla. Yrittäjien kanssa käydyistä keskusteluista esiin nousee muun muassa huoli osaajien löytämisestä eläköityneiden tilalle, rekrytointi-ilmoituksen sisällöistä ja työnantajakuvan houkuttelevuudesta. 

Osaajapula on useissa yrityksissä ajankohtainen ja todellinen, haastaen yritysten kasvumahdollisuuden, myös Keski-Suomessa. Mitä edemmäs reuna-alueille menemme tai mitä tietovaltaisempaa osaamisvaje on, sitä vaikeampi yritysten on ollut osaajia rekrytoida. Edellä kuvatut ongelmat ovat saaneet useat yritykset tiedustelemaan mahdollisuutta oman työnantajakuvansa tunnetuksi tekemiseen opiskelijoidemme keskuudessa. 

Uudessa avainasiakkuusmallissamme haluamme taata yritysasiakkaillemme sekä -kumppaneillemme vuorovaikutteisen ja luotettavan yhteistyön, mukaan lukien näkymisen kampuksillamme esimerkiksi nimikkoluokkien, käytävänäkyvyyden ja infotelevision mainospaikkojen avulla. Asiakkuusmalliin kuuluu myös muita näkyvyyselementtejä sekä yhteistyötä. Nykyisille kumppaneillemme malli tarjoaa, heidän niin halutessaan, yhteistyön laajentumismahdollisuuden.

Taustalla on ajatus molemminpuolisesta hyödystä. Korkeakouluna meillä on halu ja velvollisuus toimia koko alueen sekä yritysten parhaaksi, oli kyse sitten työyhteisöjen osaamisen vahvistamisesta tai opiskelijoidemme työllistymisestä Keski-Suomeen. Tavoitteemme on tuottaa yrityksille hyötyä jatkuvan vuoropuhelun ja selkeän avainasiakkuusmallin avulla, joka mahdollistaa eri tasoisen yhteistyön solmimisen asiakkaan ja Jamkin välillä, aina infotelevision viestistä tai vierailijaluennosta laajaan vuosittain asiakasvastuullisen kanssa sovittavaan palvelukokonaisuuteen saakka. Otathan yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Tiina Martelius-Louniala
asiakkuuspäällikkö
[email protected]