uutinen 21.9.2023

E-urheilun valmennusmenetelmiä tutkitaan hyvinvointi huomioiden

Jyväskylän ammattikorkeakoulu toteuttaa syksyn 2023 aikana tutkimuksen, jonka tavoitteena on selvittää etä- ja lähivalmennuksen eroja 15–20-vuotiaiden, tavoitteellisesti harjoittelevien Counter-Strike-pelaajien kehittymisessä. Tutkimuksessa huomioidaan myös fyysisen aktiivisuuden, riittävän unen ja ravinnon vaikutus e-urheilijan suorituskykyyn.

E-urheilututkimuksen banneri

Elektroniseen urheiluun tarkoitettujen harjoittelutilojen määrä on kasvussa, mutta tavoitteellisesti pelaavien lähivalmennuksen hyötyihin liittyvää tutkimustietoa ei ole saatavilla tai se on vielä varsin puutteellista. Perinteisten urheilulajien osalta on osoitettu, että valvottu lähiharjoittelu kehittää valmennettavaa enemmän, kuin omatoiminen (etä)harjoittelu. Myös yksittäisten pelaajien tai tiimien suorituskyvyn kehittymiseen liittyvää tutkimusdataa tarvitaan lisää, jotta alaan liittyvä kehitystyö mahdollistuu.

Tutkimukseen rekrytoidaan aktiivisesti Counter-Strikeä pelaavia henkilöitä, jotka pyritään tavoittamaan ENCE Akatemian sekä muiden yhteistyökumppaneiden kautta. Counter-Strike on taktinen, joukkuepohjainen ammuntapeli, joka on yksi maailman pelatuimmista e-urheilun kilpapeleistä. Kuten monissa muissakin joukkuepeleissä, tiimin sisäisten roolien tekninen ja taktinen yhteistyö sekä strategian suunnittelu joukkueena mahdollistavat tehokkaan ja tuloksellisen pelaamisen.

Kaksi kuukautta kestävän harjoitusjakson aikana tullaan seuraamaan sekä yksittäisten pelaajien henkilökohtaisten pelitaitojen että yhteistyössä pelaavan joukkueen suorituskyvyn kehittymistä. Tutkimukseen osallistuva lähivalmennusryhmä harjoittelee Jyväskylän ammattikorkeakoulun pääkampuksella sijaitsevassa, e-urheiluun ja valmennustoiminnan harjoittamiseen suunnitellussa GamePit Pro -pelitilassa valmentajan ollessa fyysisesti paikalla. Etävalmennusryhmä harjoittelee vastaavasti saman valmentajan johdolla etäyhteyden välityksellä, jolloin joukkueen tavoitteellinen harjoittelu tapahtuu esimerkiksi kotikoneilta käsin.

Harjoitusjaksolla mukaillaan kansainvälisesti menestyneiden e-urheilujoukkueiden (mm. ENCE Akatemia) valmennusmetodiikkaa. Tutkimuksessa kerätään myös dataa pelaajien hyvinvoinnista harjoitusjakson aikana.

”Kokonaisvaltainen hyvinvointi mahdollistaa tehokkaan tavoitteellisen harjoittelun, joten on tärkeää, että pelaaja tiedostaa ja ottaa huomioon myös pelin ulkopuolella vaikuttavat tekijät”, kertoo tutkimuksen valmennusosuuksista vastaava tutkija Perttu Leppä.

Tutkimuksessa mukana olevan ENCE Akatemian ohjelmajohtaja Eemeli Ikonen jatkaa: "ENCE Akatemialle on ensiarvoisen tärkeää olla mukana kehittämässä suomalaisen e-urheilun valmennuskulttuuria ja sen toimintamalleja, joten oli luontaista lähteä osalliseksi tähän ajankohtaiseen ja tarpeelliseen tutkimukseen."

Tutkimuksen etä- ja lähivalmennusryhmiin rekrytoidaan 15–20-vuotiaita, vähintään 12 kk kokemuksen omaavia Counter-Striken aktiivipelaajia. Lisätiedot tutkimuksesta sekä ilmoittautumislomake löytyvät osoitteesta https://www.jamk.fi/e-urheiluvalmennuksen-tutkimus. Ilmoittautuminen on avoinna 8.10.2023 saakka.

Tutkimusryhmä

Tuomas Rauhansalo

Vanhempi asiantuntija, Senior Advisor
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358505975473

Heikki Peltonen

Tuntiopettaja, Lecturer
Global Competence, Global Competence
Liiketoiminta, School of Business
+358504786555

Hanna Hauvala

Projektipäällikkö, Project Manager
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358405769174

Perttu Leppä

Tutkija, Researcher
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504098338