Projekti
Valmentava mentorointi ja työn varjostaminen – yhdessä oppien uusia näkyjä työn arkeen


Pohjana Hyvinvoiva Jamk
Hanke kytkeytyy vahvasti Jamkin Ratkaiseva yhteisö -strategiaan (2025–2028). Hankkeessa rakennetaan yhdessä oppivaa kulttuuria, joka parantaa yhteisöllisyyttä, työhyvinvointia, työntekijäkokemusta ja osaamisen jakamista. Taustalla on Hyvinvoiva Jamk -yhteisö, jossa osaamista johdetaan, työntekijät ovat innostuneita ja motivoituneita sekä voivat hyvin.
Hanke kestää vuoden 2025, ja sitä rahoittaa Keva.

Mentorointituumailuja-podcast
Mentorointituumailuja-podcastissa Jyväskylän ammattikorkeakoulun lehtori Ari Hyyryläisen johdolla ihmetellään, pohditaan ja jutellaan mentoroinnista, mentoroinnin kummallisuuksista, sen todellisuuksista ja jopa ihmeellisyyksistä. Jaksoissa vierailee eri alojen ja mentoroinnin näkökulmien asiantuntijoita.
Podcastin jaksot on julkaistu Jamkin ammatillisen opettajakorkeakoulun Create Joy in Learning -podcast-alustalla Soundcloudissa.
Jakso 1: Valmentavan mentoroinnin monet mahdollisuudet
Sarjan ensimmäisessä jaksossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun lehtori Ari Hyyryläinen ja kasvatustieteiden maisteri, työnohjaaja, coach ja tietokirjailija Päivi Kupias keskustelevat mentoroinnista, sen eri vaiheista ja merkityksestä nykypäivän työelämässä.
Kokeneena työnohjaajana ja valmentajana Kupias jakaa näkemyksiään mentoroinnin kehityksestä mestari-kisälli-perinteestä nykyaikaiseen valmentavaan mentorointiin. Keskustelussa käsitellään myös mentoroinnin roolia perehdyttämisessä ja sen merkitystä sekä mentorille että aktorille. Jakso tarjoaa syvällistä pohdintaa ja käytännön vinkkejä kaikille mentoroinnista kiinnostuneille.
Jakso 2: Mentoroinnin merkitys työyhteisössä
Sarjan toisessa jaksossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun lehtori Ari Hyyryläinen ja henkilöstöpäällikkö Annukka Akselin keskustelevat mentoroinnista ja sen merkityksestä työelämässä. Jaksossa pohditaan erityisesti Jyväskylän ammattikorkeakoulun käynnistynyttä mentorointiohjelmaa, sen tavoitteita ja haasteita. Keskustelussa käsitellään myös työelämän muutoksia, henkilöstön kehittämistä ja yhteisöllisyyden lisäämistä organisaatiossa.
Jakso 3: Mentorointi organisaatiokulttuurin kehittäjänä
Sarjan kolmannessa jaksossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun lehtori Ari Hyyryläinen ja kehittämisasiantuntija Kirsikka Soikkeli ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksesta (KEHA) keskustelevat mentoroinnin merkityksestä organisaatiokulttuurin kehittämisessä KEHAn kokemuksien kautta.
KEHA-keskus on ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskus, jossa työskentelee noin 800 henkilöä ympäri Suomea. KEHAssa mentorointiohjelmaa on kehitetty vuodesta 2015 lähtien, jolloin valmentava mentorointi otettiin siellä käyttöön. Takana onkin siis kymmenen vuoden kokemus mentoroinnista. Ytimenä on ollut mentoroinnin perustuminen dialogiin ja tasavertaiseen oppimiseen. Keskustelussa nousee esiin, että mentorointi on auttanut KEHAn esihenkilöitä viemään kysymisen ja kuuntelemisen tapaa omaan arkeensa, mikä on parantanut valmentavaa johtamista.
Mentorointiohjelma on laajentunut kattamaan eri virastoja ja organisaatioita, mikä on lisännyt näkökulmien moninaisuutta ja oppimista. Keskustelussa painotetaan mentoroinnin merkitystä organisaatiokulttuurin kehittämisessä ja yksilöiden ammatillisessa kasvussa.
Jakso 4: Mentorointi osana akateemista uraa
Tässä sarjan neljännessä Mentorointi osana akateemista uraa -jaksossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun lehtori Ari Hyyryläinen ja Jyväskylän yliopiston akatemiatutkija Simon Walker pohtivat mentoroinnin merkitystä akateemisessa yhteisössä, erityisesti urakehityksen ja henkilökohtaisen kasvun näkökulmasta.
Mentoroinnilla on suuri merkitys tutkijan verkostoitumisessa ja ammatillisten suhteiden rakentamisessa, mikä voi avata uusia mahdollisuuksia ja edistää uraa. Keskustelijat pohtivat myös sitä, miten mentorointi voi tukea akateemista tutkimusta ja edistää innovaatioita. Keskustelussa todetaan, että mentorointi on keskeinen tekijä akateemisen uran menestyksessä, ja sen vaikutukset voivat olla pitkäkestoisia ja syvällisiä.
Jakso 5: Mentoroinnin juuret ja nykypäivä
Tässä Mentoroinnin juuret ja nykypäivä -jaksossa Ari Hyyryläisen kanssa keskustelee Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen professori Hannu Heikkinen, joka tutkii erityisesti koulutuksen ja työelämän suhdetta. Hän on tutkinut mentorointia erityisesti opettajien ammatillisen kehittymisen näkökulmasta ja huomannut, että mentorointi on yleispätevä ilmiö, joka soveltuu monille eri aloille.
Keskustelussa käydään läpi mentoroinnin historiaa ja juuria antiikin Kreikasta lähtien. Suomessa mentorointi on kehittynyt perinteisestä hiljaisen tiedon siirtämisestä kohti vertaismentorointia, jossa myös uudet työntekijät voivat opettaa kokeneempi. Kansainvälisesti mentorointi nähdään usein työvoiman rekrytoinnin ja opetusalan vetovoiman näkökulmasta. Keskustelussa korostetaan mentoroinnin vastavuoroista oppimista, jossa molemmat osapuolet tuovat oman osaamisensa yhteiseen pöytään.
Jaksossa keskitytään myös mentoroinnin teoreettiseen puoleen keskustelemalla muun muassa kolmesta näkökulmasta, joiden kautta mentorointia voi lähestyä: kvalifikaatio, sosialisaatio ja subjektifikaatio.
Kysy lisää mentorointihankkeestamme

Ari Hyyryläinen

Annukka Akselin
