Projekti
Move Your Mind
Rahoitusohjelma
Projektityyppi
Vahvuusala
Toteutusaika
28.2.2022 - 27.8.2024
Yksikkö
Rahoitusohjelma
Erasmus+ Key Action 2
Projektin kotisivu
Projektin kotisivu 2
Projektin kuvaus
Move Your Mind -hankkeen viitekehyksenä toimii ludodidaktiikka (Ludodidactics), joka perustuu ihmisten oppimiskäyttäytymisen ja oppimiskokemuksen suunnitteluun ja ohjaukseen.
Hanke keskittyy haavoittuvassa asemassa olevien nuorten ja nuorten aikuisten oppimismotivaation lisäämiseen sekä sosiaalisen osallisuuden lisäämisen mahdollisuuksiin. Hankkeessa tutkitaan taidekasvatuksen teoreettisia viitekehyksiä sekä kokemuksellisten oppimiskokemusten merkityksiä oppimisprosesseissa. Hankkeen pedagoginen ja didaktinen viitekehys haastaa pohtimaan myös oppimisen saavutettavuuteen ja oppijan osallisuuteen liittyviä kysymyksiä.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun lisäksi partnereina ovat
- HKU (Alankomaat)
- TIRANTES (Alankomaat)
- WEENER XL (Alankomaat)
- FLORESHUYS (Alankomaat)
- VUC STORSTRØM (Tanska)
- FONDAZIONE GUIDO D'AREZZO (Italia)
- AIEM (Italia)
- BAMM/MOOSS (Belgia) ja
- SVEB ( Sveitsi)
Move Your Mind -hanke toteutetaan 2022-2024.
Move your mind -hanke Facebookissa: https://www.facebook.com/your.MOVEYOURMIND
Projektin tulokset
Move Your Mind -hankkeessa on tuotettu kaksi suomenkielistä artikkelia: 'Pelillisyyttä oppimistilanteiden suunnitteluun', joka on julkaistu Elinikäisen ohjauksen verkkolehdessä ja 'Ludodidaktiikkaa ekososiaalisen sivistyksen periaatteiden opettamiseen', joka on julkaistu Opekorkeassa tapahtuu-blogissa.
Hankkeessa on tarkasteltu eri organisaatioiden oppimisteorioita ja niiden suhdetta ludodidaktiseen toimintapaan sekä uudenlaisen pedagogisen ajattelun ja
toiminnan muotoiluun. Hankkeessa on tarkasteltu myös kriittisesti oppimiseen ja opettamiseen liittyvää diskurssia suhteessa palvelumuotoiluun ja pohdittu millaista on hyvä opetus. Oppimisteoriat ovat olleet keskiössä myös Jamkin lehtoreiden Jari Karttusen ja Seija Koskelan hankkeessa tekemässä kartoituksessa ja kyselyssä hankkeen partnereille.
toiminnan muotoiluun. Hankkeessa on tarkasteltu myös kriittisesti oppimiseen ja opettamiseen liittyvää diskurssia suhteessa palvelumuotoiluun ja pohdittu millaista on hyvä opetus. Oppimisteoriat ovat olleet keskiössä myös Jamkin lehtoreiden Jari Karttusen ja Seija Koskelan hankkeessa tekemässä kartoituksessa ja kyselyssä hankkeen partnereille.
Hankkeessa on tuotettu erilaisia mallinnuksia ja toteutustapoja ludodidaktiikan käyttämiseen korkeakouluopetuksessa sekä materiaalipaketti hankkeen internet-sivuille. Jamkin opetushenkilöstöstä on koulutettu kaksi henkilöä pelillisyyden käyttöön ja soveltamiseen opetuksessa ja oppimisessa. Tästä koulutuksesta on syntynyt mallinnus ekososiaalisen sivistyksen opettamiseksi korkeakoulussa. Mallinnusta jatkokehitetään ja iteroidaan hankkeen ajan.
Artikkelit:
Lisätietoja:
Jari Karttunen
Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358406688656