YITHackathon
Tiesuolausta on käytetty Suomessa jo 1970-luvulta. Toukokuussa 2025 järjestetyssä YITHackathonissa YIT road oy etsi uusia, kestäviä ja kustannustehokkaita ratkaisuja liukkauden torjuntaan, korvaamaan perinteistä tiesuolausta (NaCl).

Tiesuolauksella on pitkät perinteet Suomessa ja sitä on käytetty jään sulatukseen 1970-luvulta lähtien. Se ei ole kuitenkaan paras mahdollinen ratkaisu ympäristön, tieliikenteen tai infrastruktuurin kannalta. Markkinoilta löytyy jo vaihtoehtoisia ratkaisuja, kuten kalium- tai natriumformiaatteja, mutta ne ovat huomattavasti kalliimpia tai sisältävät muita rajoitteita laajamittaista käyttöä ajatellen.
BioBoosters by Jamk -yrityskiihdyttämön järjestämän YITHackathonin kautta YIT etsi skaalautuvaa, taloudellisesti kannattavaa, ekologisesti kestävämpää sekä pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvaa ratkaisua liukkauden torjuntaan korvaamaan perinteistä tiesuolausta (NaCl). Kilpailun ensisijaisena tavoitteena oli löytää kemiallinen tai mekaaninen, ympäristöystävällinen ja taloudellisesti kannattava vaihtoehto perinteiselle tiesuolalle.
Haaste - perinteinen tiesuola vahingoittaa ympäristöa ja ajoneuvoja
Toimintojen ja laitteiden kehityksen myötä nykyiset kemialliset ratkaisut teiden suolaukseen ovat ensisijaisesti tarkoitettu estämään liukkauden muodostumista tien pinnalle sen sijaan, että ne torjuisivat jo olemassa olevaa liukkautta. Perinteinen tiesuola on haitallista monista syistä; se vahingoittaa ajoneuvoja, infrastruktuuria ja pahimmassa tapauksessa pohjavesiä. Joillakin herkillä alueilla tiesuola on korvattu kalium- tai natriumformiaateilla, mutta niiden käyttöä on rajoittanut noin kymmenkertainen kustannus perinteiseen tiesuolaan verrattuna. Lisäksi kalsiumkloridia, jota käytetään yleisesti pölynsidonnassa, hyödynnetään jonkin verran myös liukkauden torjunnassa valmiina ratkaisuna, mutta kloridin käyttö on ongelmallista. Myös Pohjois-Amerikasta löytyy ratkaisuja, jotka perustuvat kalsiummagnesiumasetaattiin (CMA). Tämä ainesosa toimii hyvin ilmailuympäristössä, mutta sen käyttö pohjoisilla teillä on hankalaa, sillä se houkuttelee eläimiä ja haisee epämiellyttävälle.
YIT etsii ensisijaisesti kemiallista ratkaisua, joka toimii pohjoisessa ympäristössä, on laajamittaisesti käytettävissä sekä taloudellisesti järkevä. Uusien ratkaisujen tarve on valtava. Pelkästään Suomessa on lähes 10 000 kilometriä teitä, joilla käytetään tiesuolaa jään sulatukseen (Liikenteen asiakaspalvelu 2025). Vuonna 2022 käytetyn tiesuolan arvioitu määrä oli 120 tuhatta tonnia (YLE 2022).
Jos sopivaa kemiallista ratkaisua ei löydy, hiekkaa ja soraa täydentävät/korvaavat mekaaniset ratkaisut, ovat tervetulleita kisaan. Mekaanisten ratkaisujen osalta YIT odottaa näkevänsä kiertotalousratkaisuja, jotka osaltaan säilyttävät luonnon monimuotoisuutta (soraharjut ja kalliomuodostelmat). Mekaanisella puolella on olemassa ratkaisuja, kuten masuunikuona tai puulastut, mutta mikään tunnistetuista ratkaisuista ei ole ollut turvallinen ajoneuvoille tai tarpeeksi skaalautuva.
Ratkaisu täytti odotuksemme ympäristöystävällisestä kiertotalouden tuotteesta, joka jatkojalostettuna voi olla myös taloudellisesti kestävä vaihtoehto esimerkiksi suolaliuokselle.
Timo Paavilainen, YIT Road oy

Kohti kestävämpää maanteiden liukkaudentorjuntaa YITHackathonissa


YIT road oy
YIT on Suomen johtava rakennus- ja kehitysyhtiö, jolla on yli 110 vuoden kokemus kestävistä elinympäristöistä. YIT:llä työskentelee yli neljä tuhatta ihmistä Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuonna 2023 YIT:n liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa, ja se tuli kolmesta liiketoimintasegmentistä: asuminen, infrastruktuuri ja toimitilat.
YIT:n Infra-segmentti keskittyy rautateiden, siltojen, tunneleiden, rakenteiden ja tilojen rakentamiseen vaativissa ympäristöissä. Segmentissä toimiva YIT Road on vastuussa teiden, katujen ja alueiden kunnossapidosta, joka on ympärivuotinen palvelu, joka varmistaa arkemme sujuvuuden. YIT Road tarjoaa täyden palvelun ratkaisuja teiden kunnossapitoon sekä tieverkostoihin ympäri Suomea – kuntien tarpeisiin soveltaen. YIT Roadin valikoimasta löytyy erilaisia toimintamalleja (esim. elinkaarimalli) ja palvelutasoja. YIT Roadin prioriteettina on, että teiden kunnossapidon taso vastaa asiakkaan sovittuja standardeja sekä ilmastovaatimuksia.
YIT Road tarjoaa asiakkailleen teknistä osaamista ja sujuvaa alihankintakulttuuria vuosikymmenten kokemuksella. Sen viimeistellyt ja kehittyneet toimintajärjestelmät ovat erityisen tärkeitä teiden kunnossapidon luotettavuuden ja kustannustehokkuuden kannalta. Tulevaisuudessa YIT Road keskittyy kestävän infrastruktuurin investointeihin, jotka tukevat koko yhteiskuntaa.
Lue lisää YIT:n verkkosivuilta.
Järjestäjä: Yrityskiihdyttämö BioBoosters
Hackahtonin järjestäjänä toimii Biotalouden yrityskiihdyttämö BioBoosters, joka toimii osana Jamkin ammattikorkeakoulua. Biotalouden yrityskiihdyttämö on toiminut vuodesta 2020 ja se on isännöinyt jo useita kansainvälisiä hackathoneja ja muita innovaatiotapahtumia, edistääkseen biotalouden alan kasvua ja kestävää kehitystä.
Yhteyshenkilö

Riikka Kumpulainen
Lisää BioBoosters Hackathoneja
Lunawood Innovaatiohaku – Parasta purusta
Lunawood kutsuu innovaattorit, yritykset ja kehittäjät mukaan etsimään uusia, kestäviä ratkaisuja lämpöpuupurun hyödyntämiseen. Tavoitteena on löytää esimerkiksi uusia tuotteita, materiaalia tai prosessien raaka-aineita. Hae 15.9.2025 mennessä!