opiskelijatarina

Ulla löysi opinto-ohjaajaopinnoista välineitä yhdenvertaiseen ohjaukseen

Teksti
Leena Suomi
Kuva
Veeti Väänänen

Kansainvälisten opiskelijoiden ohjaajana työskentelevä Ulla Niittyinperä sai Jamkin ja Jyväskylän yliopiston yhteisestä opinto-ohjaajankoulutuksesta uusia oivalluksia tasa-arvosta, kielitietoisuudesta ja kuuntelemisen taidosta. Videolla Ullaa haastattelee Jamkin lehtori Riikka Michelsson.

Ulla Niittyinperä, opinto-ohjaajankoulutus

Ulla toimii Turun ammattikorkeakoulussa kansainvälisten opiskelijoiden opinto-ohjaajana. Aiemmin hän on toiminut viittomakielen tulkkina ja yli 20 vuotta tulkkien opettajana toisessa ammattikorkeakoulussa. Jamkin ja Jyväskylän yliopiston yhteiset opinto-ohjaajaopinnot ovat tuoneet hänen työhönsä uusia näkökulmia ja käytännön välineitä erityisesti moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden kysymyksiin.

Kieli luo yhteisen ymmärryksen

Yhdenvertaisen ohjauksen ytimessä Ulla näkee yhteisen kielen ja käsitteistön merkityksen. Kun ohjaajalla on riittävä ymmärrys sukupuolisensitiivisyydestä, kielitietoisuudesta ja moninaisuuden eri ulottuvuuksista, on helpompi käydä luottamuksellisia ja kunnioittavia keskusteluja opiskelijoiden kanssa.

Ullan mukaan ohjaajan ei tarvitse tietää kaikkea valmiiksi – tärkeintä on avoimuus ja halu oppia. Tämä välittää ohjattavalle viestin, että hänen kokemuksensa ja näkökulmansa otetaan vakavasti.

Kuuleminen rakentaa tasa-arvoa

Opintojen aikana Ulla on syventänyt ymmärrystään dialogitaidoista. Kuunteleminen ei ole vain hiljaa olemista, vaan toisen todellisuuden kuulemista ja siihen asettumista. Kansainvälisten opiskelijoiden ohjauksessa tämä tarkoittaa erilaisten taustojen, kulttuurien ja tarinoiden huomioimista.

Kuuleminen auttaa myös tunnistamaan laajempia ilmiöitä, kuten opiskelijoiden toistuvia kokemuksia viivästyneistä oleskeluluvista tai vaikeuksista työllistymisessä. Niihin reagoiminen on osa ohjauksen yhdenvertaisuustyötä.

”Yhdenvertaisuus alkaa kuuntelemisesta – siitä, että haluaa todella ymmärtää toisen kokemuksen.”

Kielitietoisuus ja moninaisuuden kohtaaminen

Ulla kertoo, että opinnot ovat vahvistaneet hänen kielitietoista työotettaan. Hän kiinnittää nyt enemmän huomiota siihen, millä kielellä viestitään, miten eri kieliversiot toteutetaan ja miten varmistetaan, että tieto on kaikkien saavutettavissa.

Myös moninaisuuden kohtaamisesta on tullut entistä tietoisempaa: opiskelijoita ei määritellä taustan perusteella, vaan jokainen kohdataan yksilönä ja omana itsenään.

Verkko-opinnot toivat joustoa

Verkossa toteutettu Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen ohjaus -opintojakso sopi hyvin työn oheen ja tarjosi mahdollisuuden opiskella omaan tahtiin. Ulla pitää erityisen onnistuneena opinto-ohjaajankoulutuksen rakennetta, jossa yhdistyvät lähi- ja etäjaksot.

Opinnot ovat olleet hänen mukaansa intensiivisiä mutta palkitsevia, ja valmistuminen häämöttää jo lähellä. Koulutus on avannut hänelle täysin uuden näkökulman ohjaustyöhön ja vahvistanut ammatillista identiteettiä.

Katso Ullan koko haastattelu alta