artikkeli

Saavuttamaton auttava botti

Kuva
Pekka Mannermaa
Botti ojentavan kätensä maassa istuvaa ihmistä kohti

Aamun työmatkalla ylitän kaupungissa monta suojatietä. Jalankulkijoiden liikennevaloissa kuuluu tuttu nakutus, jonka tahti tihenee valon vaihtuessa vihreäksi. Matkalla kipaisen vielä hakemassa päivän lounaan lähikaupasta. Kaupan ovet avautuvat automaattisesti tieltäni ja pujahdan sisään. Edessä ovat portaat ja ramppi, jota pitkin harpon ylös.

Työpaikalle tultuani haluan ensin saada lounaan taukotilan jääkaappiin. Taukotila on viidennessä kerroksessa ja päätän tällä kertaa luistaa portaiden kiipeämisestä ja tilaan hissin alas. Hississä eri kerrokset on merkitty sekä numeroilla että pistekirjoituksella. Painaessani nappia mietin, oppisinkohan lukemaan pistekirjoitusta, jos tähän olisi joskus tarve?

Päivittäin erityisesti julkisissa tiloissa vastaan tulee useita apuvälineitä ja ratkaisuja, jotka helpottavat liikkumista, mutta joiden olemassaolon harvemmin pistää merkille. Vasta kun niitä itse tarvitsee ja ne puuttuvat, asiaan havahtuu. Eihän ilman näitä pääsisi minnekään! Jos on joskus liikkunut kainalosauvoilla, pyörätuolilla tai lastenrattaiden kanssa, voi ehkä muistaa turhautumisen portaisiin, painaviin oviin ja ahtaisiin tiloihin, joissa liikkuminen oli lähes mahdotonta. Moni kauppa, kahvila ja palvelu jäi kokematta, kun edes ovista ei mahtunut sisään. Ulkopuoliseksi jäämisen tunne sai aikaan tunteiden kirjon kiukusta suruun.

Vastaavasti verkkopalvelut voivat olla osalle käyttäjistä yhtä saavuttamattomissa. Toisissa ”ei pääse sisään edes etuovista” ja toisissa tuote jää sinne ”ylähyllylle”. Koska monet palvelut ovat siirtyneet verkkoon, on verkkosivujen saavutettavuus tärkeää. Onneksi yhä useammin sivustoilta myös löytyvät digitaaliset ”rampit” ja ”liukuovet”, jotka mahdollistavat palvelun käyttämisen meille kaikille huolimatta siitä näetkö, kuuletko tai pystytkö käyttämään hiirtä.

AIRE-projektissa tutkitaan, testataan ja pilotoidaan chatbottien hyödyntämistä kuntoutuksessa. Botin tavoite on auttaa kuntoutujaa, minkä vuoksi olisikin täysin nurinkurista kehittää bottia, jos saavutettavuuteen ei kiinnitettäisi huomiota. Miten botti voisi auttaa, jos käyttäjä ei näe botin vastauksia tai ei voi edes kirjoittaa kysymystään botille?

Käytännössä verkkosivujen saavutettavuutta voidaan parantaa hyvin yksinkertaisillakin asioilla. Näkyvin osa on usein sivuston värimaailma, tekstit ja painikkeiden koko. Värivalinnoilla viesti saadaan havaittavaksi, selkeydellä ymmärrettäväksi ja kokoasetuksilla käytettävämmäksi. Paljon apuvälineitä voi olla myös piilossa sivuston koodissa siten, ettei näiden olemassaoloa välttämättä huomaa, ellei niitä tarvitse. Muutamia tällaisia ovat ruudunlukijan ja näppäimistökäytön mahdollistavat sivuston suunnittelu ja koodi.

Ellet ole koskaan kokeillut ruudunlukijan käyttöä tai verkkosivuilla navigointia pelkällä näppäimistöllä, sen testaus on yksinkertaista. Ruudunlukijaa voi kokeilla asentamalla selaimeen lisäosan ja näppäimistökäyttöä Tab, Space- ja Enter-painikkeilla. Selaimiin löytyy myös paljon lisäosia, joilla voi testata miltä verkkosivu näyttäytyy vaikkapa värisokealle, luki- tai keskittymishäiriöiselle. Löydätkö etsimäsi tiedon, vai jäätkö ulkopuoliseksi?

Tarja Ajo

Asiantuntija, Specialist
IT-Instituutti, Institute of Information Technology
Teknologia, School of Technology
+358505712404