artikkeli

Määrätietoisella laatu- ja brändityöllä kohti kansainvälistymistä

Teksti
Leena Pölkki, vanhempi asiantuntija, työskentelee FinFoodNet-hankkeessa

Jukolan Juusto on malliesimerkki siitä, miten usko laadukkaaseen suomalaiseen raaka-aineeseen, vankka käsityömäisen juustonvalmistuksen osaaminen ja määrätietoinen brändi- ja markkinointityö ovat johtaneet pienen juustolan kolkuttelemaan myös kansainvälisten toimijoiden ovia. 

Markku Liias tuotantotiloissa

Aamulypsyn maidosta premiumtuotteeksi 

Jukolan Juusto on vuonna 2013 perustettu yritys, joka valmistaa aitoa cheddaria tuoreesta aamulypsyn maidosta. Perheomisteinen juustola sijaitsee Leivonmäellä Keski-Suomessa, ja sen käyttämä maito tulee päivittäin vain muutaman kilometrin päästä juustolaosakkaan omalta tilalta. Yrityksen toiminta perustuu käsityönä tapahtuvaan perinteiseen juuston valmistukseen ja intohimoon cheddarjuustoihin. 

Monikäyttöisten premiumtason cheddareiden takana on kolmen ammattilaisen yhteensä yli 120 vuoden juustonvalmistuksen kokemus. Yhden juustokilon valmistukseen käytetään 10 litraa maitoa, ja tuotteita kypsytetään halutun lopputuloksen mukaan kolmesta kuukaudesta yli vuoteen. Perusraaka-ainelista on lyhyt, vain tuore aamulypsyn maito, suola, hapate ja annatto (luonnollinen väri). Monimuotoisuutta ja erilaisia makuelämyksiä tarjotaan maustamalla cheddareita muun muassa kuusenkerkällä, chilillä tai vaikkapa tervalla. Lopputuotteet ovat laktoosittomia, gluteenittomia ja homogenoimattomia. 

Tavoitteena maailman paras

Jukolan Juuston missiona on hyödyntää suomalaista puhdasta ja tuoretta maitoa parhaalla mahdollisella tavalla ekologisesti ja pienellä hiilijalanjäljellä, ja kertoa ainutlaatuisista tuotteistaan maailmanlaajuisesti. Missionsa mukaan se haluaa luoda ja tuottaa maailman parhainta cheddaria, ja tässä tavoitteessaan se on jo hyvin lähellä voitettuaan Aito Vintage Cheddarillaan hopeaa World Cheese Award- kilpailuissa Espanjassa 2022. Suomessa yrityksen cheddarit ovat niittäneet useita palkintoja ja kunniamainintoja kansallisissa juustokilpailuissa sekä Artesaaniruoka SM-kilpailuissa.

Suomessa Jukolan cheddareita on myynnissä valtakunnallisesti S- ja K-ryhmän kaupoissa. Syksystä 2025 juustot pääsivät myös Pirkka Parhaat-sarjaan. Kotimaan myynnin ohella yritys tähyää myös vientiin. Tässä merkittävä askel on paraikaa työn alla oleva sertifiointityö, joka on edellytys usean maan markkinoilla. Real Cheddar on rekisteröity EU:ssa. Tuotekehitystyön myötä markkinoille ollaan saattamassa myös uutta pakastekuivattua snack-tuotetta, joka on jo rekisteröity Suomessa. 

 

Palkitsemistilaisuus MM-hopeamitali

Vienti vaatii aktiivisuutta, suunnitelmallisuutta ja oikeita kontakteja

Vientiavauksia Jukolan Juusto on tehnyt muun muassa Superyacht Foodie-ohjelman myötä Monacoon. Ruotsissa tuotteita löytyy sikäläisen herkkutukun pisteistä. Lisäksi tuotteita menee Singaporeen ja Hongkongiin, joihin Jukolan Juuston yrittäjä Markku Liias kertoo vientitoimien olevan varsin helppoja. ”Kun yhteys näihin kohdemaihin on kontaktien kautta luotu, ja tuotenäytteet hintatietoineen lähetetty, niin tuote myy itse itsensä”, avaa Liias. Kulttuurierot pitää kuitenkin näissäkin huomioida, ja samat juustot myydäänkin eri kohdemaihin eri nimikkeillä. Esimerkiksi Terva Cheddar menee terva-nimikkeen sijaan umami-tarralla. Muista vientimaista Saksa kiinnostaa ja näytteitä on lähetetty, mutta eteneminen odottaa sertifioinnin valmistumista. Myös Luxemburgin ja Ranskan ovia on kolkuteltu, mutta jatkosta ei ole vielä tietoa. Tietyn kilpailuedun tarjoaa se, että perinteiselle cheddarin valmistajamaalle Englannille tuonti EU:n alueelle on haasteellisempaa sen erottua EU:sta. Uusimpia avauksia toivotaan tällä hetkellä syntyvän lentoyhtiöiden kanssa käytävistä neuvotteluista. 

Jukolan Juusto hakee uusia liiketoimintamahdollisuuksia sivuvirroista

Paraikaa Jukolan Juusto etsii yhdessä FinFoodNet-projektin ja yrityskiihdyttämö BioBoostersin kanssa uusia, korkeamman jalostusasteen ratkaisuja juustonvalmistuksen sivuvirtana syntyvän heran hyödyntämiseksi. Hera on ravintoarvoiltaan erinomainen raaka-aine, jota voidaan hyödyntää monipuolisesti esimerkiksi proteiinipitoisten elintarvikkeiden (kuten rahkojen, välipalapatukoiden ja juomien) valmistuksessa, proteiinijauheissa sekä kosmetiikka- ja lääketeollisuuden tuotteissa. Herasta voidaan myös valmistaa uusia juustotuotteita. 

Jukolan Juusto on keskittynyt erityisesti cheddarin tuotantoon, minkä vuoksi heran hyödyntäminen omassa toiminnassa ei tällä hetkellä kuulu juustolan suunnitelmiin. Hackathonin tavoitteena on löytää toimija tai tiimi, joka haluaa hyödyntää Jukolan Juuston heraa uusien tuotteiden tai ratkaisujen raaka-aineena. Yritys toivoo erityisesti roolia laadukkaan raaka-aineen tuottajana ja luotettavana yhteistyökumppanina.

Innovaatiokilpailu on avoin kaikille kiinnostuneille: yrityksille, tutkimuslaitoksille, koulutusorganisaatioille, opiskelijoille ja muille toimijoille. 

Lisätietoja hackathonista. 

Avoin haku hackathoniin: 18.11.–17.12. 

Hae mukaan hackathoniin

FinFoodNet – Suomalaiset Innokaupungit ja alueet vauhdittamassa ruokaratkaisujen vientiä -hankkeessa ovat innokaupungeista mukana Seinäjoki, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, Turku ja pääkaupunkiseutu. Hankkeessa rakennetaan alueiden välinen verkosto ”Finnish Food Cities and Regions”, joka tiivistää yhteistyötä ruoka-alalla kaupunkien, TKI-toimijoiden sekä yritysten välillä. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Innoverkosto-hankkeet edistävät vuoropuhelua yli maakuntarajojen sekä pyrkii toiminnallaan lisäämään yhteistyötä eri tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimijoiden sekä yritysten välille. 

Kirjoittaja & lisätiedot

Leena Pölkki

Vanhempi asiantuntija, Senior Advisor
LIKE TKI, School of business
Liiketoiminta, School of Business
+358504011894
FinFoodNet ja yhteistyökumppaneiden logot