asiakastarina

Jytaksin kyydissä

Teksti
Oskari Villanen
Kuva
Tero Takalo-Eskola

Jytaksi on Jamkin pitkäaikainen yhteistyökumppani, joka on hyödyntänyt yhteistyötä erityisesti markkinoinnissa ja brändäyksessä. 

Severi Allonen Jytaksin toimiston ovella

Taksiala on kulkenut viimeiset vuodet isojen mullistusten pyörteissä. Alaa koskevan sääntelyn purkaminen vuonna 2018 löi alkutahdit muutokselle ja koko maailmaa ravistellut koronapandemia jatkoi pakan sekoittamista vuonna 2020.

Jyväskylän aluetaksi – Jytaksi on onnistunut luovimaan muuttuvassa toimintaympäristössä kuitenkin tilanteeseen nähden hyvin. Jytaksi on Jamkin pitkäaikainen kumppani, jonka kanssa on toteutettu lukuisia kehitysprojekteja vuosien varrella. Hieman yllättäen voidaan jopa sanoa, että Jamk on ollut luomassa Jytaksin brändiä.

– Toteutimme Jyväskylän aluetaksin bränditutkimuksen yhdessä Jamkin kanssa vuonna 2015, jonka tuloksista kävi ilmi, että Jyväskylän aluetaksin silloinen lyhenne JAT ei tuonut kenellekään mieleen taksitoimintaa. Tämän tutkimuksen seurauksena aloitimme uudelleenbrändäyksen ja nimeksi muotoutui Jytaksi, joka ei jätä arvailujen varaa, Jytaksin markkinointipäällikkö Severi Allonen kertoo.

Jamk tukena muutoksessa

Jamk-Jytaksi-yhteistyön ytimessä ovat kehitysprojektit. Kehitysprojekteja on toteutettu esimerkiksi asiakastutkimuksen, markkinoinnin kehittämisen, brändäyksen käynnistämisen ja taksiyrittäjien liiketoimintaosaamisen saroilla.  

– Erityisesti markkinoinnin ja brändin kehittämiseen olemme saaneet valtavasti työkaluja Jamk-yhteistyön kautta. Olemme saaneet kerättyä esimerkiksi arvokasta tietoa taksiyrittäjien kokemuksista ja näkemyksistä, kuinka Jytaksi voisi brändinä toimia ja näkyä entistä paremmin. Muita merkittäviä yhteistyönmalleja ovat olleet organisaatiomme henkilöstölle tarjottu tietoturvakoulutus sekä Robotti tuli töihin -hankkeen puitteissa kehitteillä olevat automatisaation mallit, Allonen avaa.

Muuttuva toimintaympäristö luo taksialalle omat haasteensa, mutta optimismia ja positiivisuutta on Jytaksilla vaalittu.   – Haasteita tulee eteen aina, mutta olemme kuitenkin luottavaisia, että ihmisten tarve käyttää taksia ei koskaan tule poistumaan, Allonen päättää.