Jyväskylän ammattikorkeakoulu järjesti kesällä ensimmäistä kertaa e-urheiluvalmennuksen kesäkoulun peruskoulun 3.-9. luokkalaisille lapsille ja nuorille. Kesäkoulussa pelattiin suosittuja Overwatch ja Fortnite-verkkopelejä valmennuksen kera.

Kesäkoululaisia valmensivat suomalaisen InCoach:n valmentajat Leevi Vaikkola ja Patrick Falck.

Valmennuksessa keskityttiin mm. pelaajien analysointiin, joukkuetyöskentelyyn, päätöksentekoon ja johtamiseen, sekä tietenkin pelaajien väliseen dynamiikkaan ja kommunikaatioon.

Voit katsoa videon myös täältä »

Kuhina pelialan ympärillä jatkuu: JAMK ryhtyy rakentamaan Keski-Suomeen e-urheilun keskusta

Syksyllä 2019 JAMK ryhtyi rakentamaan Keski-Suomeen e-urheiluvalmennuksen ja -toiminnan keskusta, jonka ympärille luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Keskus suunniteltiin osaksi vuonna 2020 avattua Digi & Game Centeriä.

E-urheilun keskus rakentuu osana JAMKin E-urheilulla yhteisöllisyyttä ja liiketoimintaa (eLämää) –hanketta, jota toteutetaan yhdessä Jyväskylän yliopiston, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja koulutuskuntayhtymä Gradian kanssa.

Hankkeessa on tarkoitus kehittää laajasti e-urheiluyhteisöä, uutta osaamista, joukkue- ja seuratoimintaa, koulutus- ja urheilijapolkuja sekä alan liiketoimintaa esimerkiksi uusien e-urheilutapahtumien myötä. Konkreettisesti tämä näkyy kilpapelaamiseen soveltuvana tilana ja laitteistona.

Hankkeen myötä JAMKin pääkampukselle avattiin 12-paikkainen Game Pit -pelikonesali, joka myöhemmin laajentui myös tammikuussa 2020 Jyväskylän Matarankadulle avattuun Digi & Game Centeriin.

Hankkeen taustalla on JAMKin vuonna 2018 toteuttama esiselvitys, jossa e-urheilun liiketoimintamahdollisuuksia kartoitettiin. Hankkeen aikaiset toimenpiteet jakautuvat neljään osaan sen tavoitteiden mukaisesti:

  • Ammattimaisen e-urheilutoiminnan pilotointi ja koulutus- ja urheilijapolkujen rakentaminen
  • E-urheiluyhteisön ja sen toimintojen rakentaminen ja kehittäminen. Yhteisön rakentumisen kautta Keski-Suomeen syntyy e-urheilutoiminnan kasvualusta alan ja uuden osaamisen kehittymiselle
  • E-urheilutapahtumatuotannon ja osaamisen kehittäminen ja kasvattaminen Keski-Suomessa
  • Uuden tiedon tuottaminen e-urheilutoiminnasta: kokonaisuuksien ja niiden vaikutukset Keski-Suomen alueen pelaajiin, yhteisöön ja liiketoimintaan

Hankkeella pyritään selvittämään myös e-urheiluun liittyvän liiketoiminnan rakentumisen mahdollisuuksia Keski-Suomessa. Hankkeen kautta myös vanhemmille sekä seuratoimijoille luodaan työkaluja pelikasvatukseen.

Lue lisää:

Game Pit

Game Pit Pro