Cyber Security Network of Competence Centres for Europe (tai lyhyesti CyberSec4Europe) keskittyy eurooppalaisen kyberturvallisuuden tutkimuksen, osaamisen ja kehityksen varmentamiseen. JAMKin tehtäväksi on asetettu muun muassa kahden kyberturvallisuusharjoituksen järjestäminen sekä harjoituksista kurssimuotoisen, kyberturvallisuuden opetukseen tarkoitetun aineiston luominen eurooppalaisiin korkeakouluihin.

JAMKin teknologiayksikön asiantuntija Aimo Pellinen pitää pääsyä osaksi yhtä suurinta eurooppalaista hankekokonaisuutta osoituksena siitä, että JAMK tunnetaan kansainvälisestikin merkittävänä kyberturvallisuuden osaajana.

– JAMK on järjestänyt kyberturvallisuusharjoituksia jo vuodesta 2013 lähtien, ja erityisesti luomamme kyberhyökkäysten simuloinnin mahdollistava keinointernet-ympäristö on saanut osakseen kansainvälistä huomiota. Olemme myös yksi kyberturvallisuustoimijoista muodostuvan ECSO:n (European Cyber Security Organization) perustajajäsenistä, Pellinen selventää.

Hanke kestää kolme ja puoli vuotta ja hankkeeseen osallistuu useita JAMKin kyberturvallisuuden asiantuntijoita. Työ aloitettiin helmikuun 2019 alussa.

Horisontti 2020 on kaikkiaan yli 80 miljardin euron tutkimusohjelma, joka keskittyy Eurooppaa lähivuosina koskettaviin haasteisiin, kyberturvallisuuden ollessa yksi tärkeimmistä – jonka merkitys kasvaa vuosi vuodelta.

Lue lisää CyberSec4Europe-hankkeesta