toggle mainmenu toggle search
Sinuhe Wallinheimo, Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallituksen puheenjohtaja

Vahvalta pohjalta kohti kunnianhimoisempia tavoitteita

Sinuhe Wallinheimo

"Tärkein kilpailuvalttimme on tähän asti ollut ajan hermolla eläminen ja tekemisen laatuun panostaminen. Näin pitää olla myös jatkossa. "

Kulunut vuosi on ollut Jyväskylän ammattikorkeakoululle vahva. Eteenpäin on menty monella sektorilla.

Tutkimus- ja kehitystoiminnan määrä on ollut suurempaa kuin koskaan. Esimerkiksi avointen AMK-opintojen osalta kasvua on ollut niin määrällisesti kuin alueellisesti. Valtakunnallisesti JAMK oli avointen AMKien joukossa viidenneksi suurin Kaakkois-Suomen sekä pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen jälkeen. Samalla avoimia korkeakouluopintoja on käynnistetty Äänekosken ohella Keuruulla ja tulevana syksynä toiminta laajenee Jämsään.

Myös talouden puolelta kuuluu hyviä uutisia. Ulkoisen rahoituksen määrä lähentelee JAMKin historian huippulukemia. Ja mikä parasta vetovoimaisuusluvulla mitattuna JAMK oli Suomen kolmanneksi suosituin ammattikorkeakoulu juuri päättyneeseen yhteishakuun osallistuneiden opiskelijoiden keskuudessa. Myös JAMK:n kiinnostus kansainvälisten opiskelijoiden keskuudessa on suurta. Iso kiitos näistä saavutuksista kuuluu jokaiselle jamkilaiselle.

Hyvät tulokset luovat vahvan pohjan JAMKin kehittämiselle. Se helpottaa muun muassa meidän asemaamme, kun tehdään päätöksiä AMK:lle annettavasta rahoituksesta uuden rahoituskehyksen puitteissa. Hyvien suoritusten ansiosta JAMK on tässä voittajien puolella. Myös vuonna 2020 toivottavasti tapahtuva indeksijäädytysten poisto helpottaa JAMK:n taloudellista tilannetta entisestään.

Toisaalta tärkein kilpailuvalttimme on tähän asti ollut ajan hermolla eläminen ja tekemisen laatuun panostaminen. Näin pitää olla myös jatkossa. Osaamisella ja erinomaisuudella pärjäämme kyllä kiihtyvässä kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailussa.

Tilausta myös laadukkaalle JAMKille on. Yksi isoimmista politiikan keskustelunaiheista on työn murros ja siihen liittyvä suomalaisen osaamisen jatkuvasti paheneva osaamisvaje. Teknologian kehityksen myötä jokaisen meistä osaaminen ja kyvyt vaativat entistä tiuhempaa päivitystä. Tämän jatkuvan koulutuksen mallin rakentamisessa JAMK voi näyttää hyvää esimerkkiä niin Keski-Suomelle kuin koko muulle maalle. Osaamista meillä tästä jo on.