Projektissa on JAMKin toimesta luotu automaattinen syöttöjärjestelmä tietokantaan, johon on lopulta tarkoituksena liittää Kroatian kaikki liikennemerkit. Jokainen liikennemerkki liitetään tietokantaan omalla, yksilöllisen sarjanumeron sisältävällä RFID-tagilla. RFID-tekniikka on tuttu esimerkiksi luottokorteista, joissa se mahdollistaa lähimaksun.

– Tässä käytetään samaa passiivista RFID-tekniikkaa kuin luottokorteissakin, mutta vahvistettuna. Liikennemerkkien metalli vahvistaa signaalia niin, että se on luettavissa jopa 30 metrin päästä, kertoo projektissa JAMKin osalta vetovastuussa ollut teknologian lehtori Mikko Keskinen.

Käytännössä tekniikka mahdollistaa sen, että esimerkiksi ohiajava auto sopivalla lähettimellä varustettuna saa luettua kaikki teiden varsille sijoitettujen liikennemerkkien tiedot. Tiedot lukemalla selviää esimerkiksi, mikä merkki on kyseessä, milloin se on asennettu ja milloin se tulisi vaihtaa uuteen. Järjestelmä huomaa myös puuttuvat liikennemerkit, sillä jokaisen liikennemerkin sijaintitieto on tietokannassa.

JAMK vastasi järjestelmän suunnittelusta ja projektin koordinoinnista. Itse laitteiston ja siihen liittyvän ohjelmiston toteuttamiseen JAMK tarvitsi jyväskyläläisen Aksulit Oy:n asiantuntemusta. Yritys on keskittynyt etätunnistamiseen liittyvien sovellusten kehittämiseen, mutta Kroatian projekti oli ensimmäinen laatuaan.

– Ei kyllä olisi itselle tullut tällainen sovellusalue mieleenkään, myöntää Aksulitin toimitusjohtaja Asko Puoliväli.

Yhteistyön myötä yritykselle syntyi ensimmäinen laajempi ulkomaantoimitus ja yhteistyö kroatialaisten toimijoiden kanssa. Aksulit toimitti Kroatiaan järjestelmän testaamiseen liittyvän lähetinkaluston ja muut laitteet, sekä tarpeeksi RFID-tageja n. 20 kilometrin matkalle. Jatkosta on jo puhuttu.

Aluksi teknologia palvelee tieliikenteen turvallisuutta siis lähinnä liikennemerkkien kunnossapidon ja hallinnan näkökulmasta, mutta samalla tekniikalla voidaan mahdollistaa tulevaisuudessa oikeat älytiet, joista hyötyvät kaikki tiellä liikkuvat.

– Kun auto on varustettu sopivalla lähettimellä, voisi esimerkiksi talvella ohittamaan lähtevä auto saada liikennemerkistä automaattisesti tiedon, että tässä ei saa ohittaa, koska se ei ole turvallista, Mikko Keskinen kertoo.

JAMK, Aksulit Oy ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia ovat yhteistyössä testanneet teknologiaa vuoden 2017 alusta lähtien Suomessa, myös vaativissa talviolosuhteissa. Testien perusteella järjestelmä olisi toteutettavissa myös kotimaassa.

Keskisen mukaan jo nyt on ollut alustavia puheita teknologian hyödyntämisestä myös Itävallassa ja Sveitsissä.