Jyväskylän ammattikorkeakoulu osallistui vuonna 2017 ensimmäistä kertaa maailmannäyttelyyn.

Tilaisuudessa kävi vieraita kesä-syyskuussa yhteensä 3,8 miljoonaa ja tapahtuman kokonaispinta-ala oli 25 hehtaaria. Suomen paviljongissa oli mukana 72 yritystä, korkeakoulua ja oppilaitosta. Historian ensimmäiseen Keski-Aasiassa toteutettavaan Expoon osallistui 112 maata ja 18 kansainvälistä järjestöä. Suomi oli mukana ainoana Pohjoismaista.

– Koulutus oli yksi Suomen paviljongin näyttelyn pääteemoista. Suomea pidetään Kazakstanissa sekä koulutuksen että terveydenhuollon mallimaana, tapahtumaa JAMKin päässä organisoinut koulutusviennin asiantuntija Heikki Pusa kertoo.

JAMK on toiminut aktiivisesti Kazakstanissa vuodesta 2012 lähtien yhteistyössä yhteistyökonsortio Kazakhstani Finnish Education and Innovation Groupin eli KFEIG:n kanssa. Konsortion jäseniä ovat JAMKin lisäksi Hämeen ja Lahden ammattikorkeakoulut sekä Tampereen aikuiskoulutuskeskus.

Paviljonki sisälsi neljä eriteemaista minirakennusta: Pure Energy, Smart City, Clean Water ja Excellent Education. Konsortio sai käyttöönsä seinämän Excellent Education -rakennuksesta teemalla ammatillinen koulutus.  Suomen Paviljongissa työskenteli JAMKin, HAMKin ja LAMKin venäjänkielentaitoisia, tehtävään koulutettuja opiskeljoita.

– Konkreettiset tulokset, kuten uudet koulutusvientikaupat, tullaan näkemään vasta vähän myöhemmin. Osaamisemme huomattiin ja sitä ihasteltiin, Pusa pohtii.

Lue laaja juttu maailmannäyttelystä JAMKin asiakaslehdestä

Hoitotyön master-koulutusta Kazakstanissa

Hoitotyön Master-tutkintokoulutus käynnistyi syyskuussa 2017 Kazakstanin Almatyssa kazakstanilaisten opettajien johdolla.  Koulutusta tarjotaan yhteistyössä Kazakh Medical University of Continuing Education (KazMUCE) kanssa. Master of Health Care -opintoihin on valittu 20 kazakstanilaista opiskelijaa, jotka saavat tutkinnon sekä KazMUCEsta että JAMKista.

Kaksivuotinen koulutus toteutetaan JAMKin, Lahden ammattikorkeakoulun ja KazMUCEn opettajien yhteistyönä. Suurin osa opinnoista toteutuu verkko-opintoina ja lähiopetuksena Kazakstanissa.