Aila Paloniemi | JAMK Oy:n hallituksen pj | kansanedustaja

Ajatuksia JAMKin uudesta strategiasta: Teknologia mullistaa maailmaa

"Virtualisaatio, bio-, geeni- ja nanoteknologia muuttavat olennaisella tavalla yhteiskuntaa, taloutta ja elämisen tapoja. Myös käyttökulttuurit ja toimintamallit sekä oppiminen ja koulutus muuttuvat uuden teknologian mukana.   "

Siirrymme virtuaalisuuden myötä blogalisaatioon ja jakamistalouteen. Siinä asiakkaat osallistuvat itse sosiaalisen median avulla tuotesuunnitteluun, valmistamiseen ja rahoitukseen. Sosiaalisesta mediasta on tulossa tuotantorakenne. Myös pelit siirtyvät viihdeteollisuudesta johtamisen ja kokonaisuuden hallinnan välineiksi. Näin sanoo eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan pysyvä asiantuntija Olli Hietanen.

Esimerkiksi pakkaukset tulevat helpottamaan elämäämme hoitamalla asioita meidän puolestamme. Pakkaus tunnistaa, kuka sitä käyttää ja valmistaa käyttäjälleen esimerkiksi käyttöohjeita ja diagnooseja. Myös älykkään kodin design on virtuaalinen. Tapettien värit, valaistus, äänet ja tuoksut voidaan säädellä, huonekalut, lattia, jääkaappi, pakkaukset ja vaatteet kommunikoivat keskenään. Jääkaappi voi tehdä inventaarion ja kertoa lähikaupan tarjoukset. Perheenjäsenet voivat asua vaikka eri puolilla maailmaa mutta silti syödä päivällistä ”yhdessä” ruokailuhuoneen seinän kokoisten näyttöjen avulla. Materiaalitutka seinässä voi lukea sen, onko lääkityksesi kunnossa, sairastatko syöpää tai oletko onnellinen vai surullinen. Autot kulkevat ilman kuljettajaa, tehtaissa ei tarvita ihmisiä, sairaaloissa, palvelutaloissa, päiväkodeissa ja ravintoloissa työtä paiskivat palvelurobotit. Robotit ovat myös tekoälyä, ne tekevät jatkossa esimerkiksi valtaosan pörssikaupoista.

Mutta miten käy työpaikkojen uusien teknologioiden ja robottien maailmassa? Ihan samaa pelättiin 1700- luvulla kun höyrykone keksittiin. Uudet teknologiat ovat kuitenkin lisänneet hyvinvointia ja luoneet uutta työtä ja kasvua. Esimerkiksi Valmet Automotive eli Ugin autotehdas on Suomen robotisoituneimpia tehtaita. Silti se on yksi eniten uutta työvoimaa palkkaavista yrityksistä Varsinais-Suomessa. Meyerin telakka menestyy ja työllistää, kun se investoi uusimpaan teknologiaan ja niin edelleen.

Ei roboteista ole korvaamaan kokonaan ihmistä mutta se voi auttaa ihmistä tekemään sellaista, johon ennen ei pystytty. Esimerkiksi Ugin autotehtaassa robotit ovat autonasentajien työpareja ja silti asentajia tarvitaan koko ajan lisää. Kirurgit kykenevät nyt robottien avulla tekemään operaatioita, joista ennen voitiin vain haaveilla. Osa roboteista luo uutta työtä, osa vähentää, kuten monet teollisuusrobotit.

Seuraavat 20 vuotta muuttavat maailmaa perusteellisemmin kuin edelliset 200 vuotta, ennustavat tulevaisuudentutkijat. Puolet ihmiskunnan tieteellisistä julkaisuista on tehty kuluneiden 20 vuoden aikana. Jos kehitys jatkuu yhtä nopeana, tulevien kolmen vuosikymmenen aikana julkaistaan yhtä paljon tiedettä kuin tähän mennessä yhteensä!

Lisätty todellisuus on kohta edessämme. Muun muassa älylasien avulla voimme nähdä mitä tahansa missä tahansa. Vakuutusyhtiö voi myydä vakuutuksen sijasta henkilökohtaisen ”suojelusenkelin”, joka tietää ja hoitaa kaiken. Se pystyy estämään kodin vahingot ja havaitsemaan vuodot ja homeet. Kun ”enkeli” kokoaa kaikista antureista tiedot yhteen, se osaa laittaa oikeaan aikaan kahvikoneen päälle ja varata matkan etelään. Kun tähän saakka olemme pelkästään keränneet ja säilyttäneet tietoa, tullaan kohta käyttämään työkaluja, joilla kykenemme käyttämään tietoa. Esimerkiksi nanokokoisilla roboteilla pystytään korvaamaan ja jopa ohjaamaan soluja ja geenejä. Tietokoneet voivat olla nanorobotteja sisällämme ja ohjata kehoamme. Robotiikan ja ihmisen välinen raja himmenee.

Aila Paloniemi
kansanedustaja (kesk)