EduCluster Finland Oy:n vuoden 2015 tulos oli erinomainen. Yhtiön liikevaihto kasvoi liki kahdeksaan miljoonaan euroon.

Yhtiö teki 40 % edellisvuotta suuremman liikevaihdon ja 30 % edellisvuotta paremman tuloksen. Yhtiön tilauskanta on tällä hetkellä yli 18 milj. euroa.

EduCluster Finland Oy on yksi Suomen johtavista koulutuksen vientitoimijoista maailmalla. Yhtiön päämarkkina-alueet ovat Persianlahden alue, Itä-Aasia ja Etelä-Amerikka. ECF:lla on sivuliikkeet Qatarin Dohassa ja Yhdistyneiden Arabiemiraattien Abu Dhabissa sekä toimisto Kiinan Shanghaissa. Yrityksen asiakkaat ovat kiinnostuneita suomalaisen peruskoulun mallikouluista omissa maissaan, opettajien ja oppilaitosjohdon ammattitaidon nostosta ja maansa koulutusjärjestelmän täsmäkehittämisestä suomalaisin opein. Voimakkaasti kasvavana liiketoiminta-alueena on ammatillisen koulutuksen osaamisen vienti.

– Yrityksen omistajien, Jyväskylän yliopiston, JAMKin ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän, tahtotila perustamisesta lähtien on ollut suomalaisen koulutusosaamisen kaupallistaminen. Tulos osoittaa, että yritys etenee määrätietoisesti tässä suunnassa. Tuloksentekokyky tarkoittaa myös, että hallitus pystyy tänä vuonna esittämään yhtiökokoukselle aikaisempaa parempaa osingonjakoa, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Tarja Pietiläinen.

– Olemme saavuttaneet viiden vuoden aikana merkittävän jalansijan Persianlahden alueella. Keskeiset päänavaukset on tehty Kiinaan yhdessä suomalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa, toteaa yhtiön toimitusjohtaja Jan-Markus Holm.

EduClusterFinland luo uusia työllistymisen ja kansainvälisen asiantuntijuuden vahvistamisen mahdollisuuksia. Yhtiön kansainvälisten liiketoimintojen piirissä työskenteli vuonna 2015 kaikkiaan yli 150 henkilöä.

EduCluster Finland Oy:n pääomistaja on Jyväskylän yliopisto ja muut omistajat ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK sekä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä JAO.