jamk.fi

Vuonna 2014 JAMKissa tapahtui monenlaista kansainvälistymistä. Esimerkiksi Summer school toi Jyväskylään opiskelijoita ympäri maailmaa ja Day at work -päivä tutustutti ulkomaalaisia opiskelijoita suomalaiseen työelämään.

Kesäkoulu JAMKissa: Yli 100 opiskelijaa eri kulttuuritaustoin

Yli sata opiskelijaa ympäri maailmaa opiskeli JAMK Summer schoolissa kesällä 2014. Nuoret saapuivat Jyväskylään partnerioppilaitoksista mm. Usasta, Kanadasta, Argentiinasta ja Singaporesta.

Liiketoiminta -yksikön kymmenen opintopisteen kokonaisuus Creativity and Communication in Business tarjosi liiketalouden käytännön taitoja ja teoriaa. Ohjelmassa oli muun muassa latinalaiseen, venäläiseen ja pohjoismaalaiseen bisneskulttuuriin tutustumista.

Health Promotion Management oli suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Kesäkoulu toteutetettiin osana kaksoistutkinto-ohjelmaa yhdessä itävaltalaisen Carinthia University of Applied Sciencesin kanssa. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille tarkoitettu Physical Activity and Health promotion järjestettiin elokuussa.

Ammatillisen opettajakorkeakoulun Creativity, Learning and Quality of Life - työpajoissa keskityttiin muun muassa luovaan ajatteluun ja ongelmanratkaisuun, tanssin ja liikkeen suhteeseen oppimisessa sekä taiteen asemaan tietoisuuden kasvattajana. Vapaa-ajalla ohjelmassa oli mm. tarinateatteria.

Kesäkoulut tulevat myös tänä vuonna. Lue lisää.

Day at Work toi Chenin JAMKiin

Kansainvälinen taksvärkki – Day at Work -päivä järjestettiin Jyväskylässä lokakuussa Keski-Suomen Team Finland -verkoston toimesta. Tapahtuma oli ensimmäinen niin Jyväskylässä kuin koko Suomessa. Tapahtumaan osallistui 32 yritystä ja 41 ulkomaalaista, eri alojen opiskelijaa.  

Päivän aikana Keski-Suomen alueen yritykset sekä Jyväskylän yliopiston ja ammattikorkeakoulun ulkomaiset opiskelijat tutustuivat toisiinsa. Opiskelijat näkivät suomalaista työelämää ja vastaavasti yritykset minkälaista osaamista opiskelijat voivat tarjota heille. Työnantajien opiskelijoille päivän työstä maksamat palkkiot lahjoitettiin Taksvärkki-keräykseen, jossa tuettiin Sambian ja Kenian katulasten koulutusta ja turvallista arkea.

Opiskelijoiden työtehtävät yrityksissä olivat vaihtelevia. Päivään sisältyi tutustumista yritykseen ja sen toimintaan, jonka pohjalta opiskelijat tekivät mm. markkinointiselvityksiä. Yrityksen henkilöstö pääsi harjaannuttamaan kielitaitoaan keskustelemalla opiskelijan kanssa, samalla tutustuen opiskelijan edustamaan kulttuuriin sekä yrityksen toimialaan opiskelijan kotimaassa. Usean opiskelijan työtehtäviin kuului erilaisia käännöstehtäviä liittyen mm. sosiaaliseen mediaan ja markkinointi-materiaaleihin kuten web-sivuihin, esitteisiin ja yrityksen esittelymateriaaleihin.

Kiinalainen Chen Mengsi vietti päivän JAMKin markkinointipalveluissa. Hän antoi hyviä vinkkejä kansainväliseen opiskelijaviestintään liittyen ja analysoi mm. JAMKin nettisivuja. Chen opiskelee JAMKissa International Business-koulutusohjelmassa.

– Oli todella mielenkiintoista kuulla, kuinka esimerkiksi opiskeljaviestintää Kiinassa hoidetaan. Sosiaalisen median kanavat ovat myös aivan toiset kuin Suomessa, JAMKissa opiskelijaintraa hallinnoiva suunnittelija Marja-Kaarina Markkanen kertoo.