Jyväskylän ammattikorkeakoulu on vetovoimainen ja kansainvälinen korkeakoulu. Yksiköitämme ovat ammatillinen opettajakorkeakoulu, hyvinvointiyksikkö, liiketoimintayksikkö sekä teknologiayksikkö. Toimipisteemme sijaitsevat eri puolilla Jyväskylää ja Saarijärven Tarvaalassa.

Tarjoamme korkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta, ammatillista opettajakoulutusta, avoimia ammattikorkeakouluopintoja ja täydennyskoulutusta. Asemamme on vahva Jyväskylän seudun ja Keski-Suomen kehittäjien joukossa. JAMKilla on kiinteät suhteet alueen yrityksiin ja yhteisöihin. Työelämä vaikuttaa koulutuksen suuntaamiseen ja opetussuunnitelmien sisältöihin.

Rehtori Jussi Halttunen

Jussi Halttunen, rehtori

"Tavoitteenamme on olla kansainvälisesti tunnustettu oppimisen uudistaja ja kilpailukyvyn kehittäjä."

Lue lisää
 

Perustehtävämme

  • Työelämän vaatimuksiin perustuva korkeakouluopetus.
  • Ammattikorkeakouluopetusta palveleva ja työelämää ja aluekehitystä tukeva soveltava tutkimus- ja kehitystyö.
  • Aikuiskoulutus työelämäosaamisen ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi.

JAMKin strategia

Visio 2020

JAMK on kansainvälisesti tunnustettu oppimisen uudistaja ja kilpailukyvyn kehittäjä.

Missio

Osaaminen kilpailukyvyksi.

Arvot

Korkeakouluyhteisön toiminta perustuu vastuuseen, luottamukseen ja luovuuteen.

Strategia 2020 - 2030

JAMKin vahvuusalat

JAMK on määritellyt strategiaansa kuusi vahvuusalaa: biotalous, monialainen kuntoutus, sovellettu kyberturvallisuus, automaatio ja robotiikka, matkailu sekä uudistuva oppiminen. Vahvuusalat ovat kasvavia ja kansallisella sekä osin kansainvälisellä tasolla tunnettuja. Jokaisella vahvuusalalla on merkittävä koulutustehtävä, fokusoitu TKI-toiminta ja ammattimainen palvelutoiminta. Vahvuusalat ovat yhteensopivia myös Jyväskylän kaupungin kasvusopimuksen ja Keski-Suomen maakuntastrategian kanssa.

 
 

Laatu

Meille tärkeää on toiminnan ja tulosten erinomainen laatu. Laadunhallinnalla pidämme huolta koulutuksen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan sekä myytävien palveluiden korkeakoulutasoisesta laadusta. JAMK on saanut tunnustusta laadustaan sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Karvi auditoitu      Diploma Supplement Label 2013 - 2016

Avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet

JAMK on sitoutunut noudattamaan avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita. TKI-toiminnassa ne on kirjattu JAMKin strategiaan, TKI-toiminnan periaatteisiin ja laatukäsikirjaan. Julkisin varoin tuotettu tutkittu ja ammatillinen tieto kuuluu yhteiskunnan, yksilöiden ja yritysten käyttöön.  JAMKissa tehtävä tutkimus sekä oppiminen nojaa eettiseen osaamiseen, perustuu ammatillisen ja tutkitun tiedon hyödyntämiseen sekä hyvään tieteellisten käytänteiden tuntemiseen.

 

JAMK lukuina

8500
käytännönläheistä opiskelijaa

JAMKista valmistuu vuosittain yli 1 500 opiskelijaa 8 eri alan ammattilaiseksi. Jopa 80 % valmistuneista on töissä vuosi valmistumisensa jälkeen.

30
Yli 30 tutkintoa 8 eri alalla

JAMKista voit valmistua agrologiksi, insinööriksi, musiikkipedagogiksi, restonomiksi, sosiaali- ja terveysalan osaajaksi tai tradenomiksi. Ikähän ei ole este, vaan vaihtoehtoja löytyy kaikkiin elämäntilanteisiin. jamk.fi/tutkinnot

70
Opiskelijoita yli 70 maasta.

JAMKissa kulttuurien kirjo on valtava, tapaat ihmisiä monista maista ja tutustut uusiin kulttuureihin myös laajan kansainvälisen kumppaniverkostomme kautta.

Tilinpäätöstiedot

Ajankohtaista

Kaikki uutiset | Tapahtumat

27.10.2020

JAMK ja Likes ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhdistymisestä

Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy ja Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr (Likes) ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyön tiivistämisestä. Tavoitteena on JAMKin ja Likesin toimintojen yhdistäminen siten, että Likesin toiminta ja henkilöstö siirtyvät JAMKille 1.1.2022 mennessä. Tiiviimpi yhteistyö ja yhdistymisen suunnittelu käynnistyvät välittömästi.

23.10.2020

AMK-valintakoe JAMKin pääkampuksella 27.-28.10.2020

Ammattikorkeakoulujen yhteinen AMK-valintakoe järjestetään 26.–29.10. ammattikorkeakoulujen kampuksilla ympäri maata. Valintakokeeseen osallistuu yhteensä lähes 30 000 hakijaa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun pääkampukselle on kutsuttu n. 850 hakijaa valintakokeeseen 27. ja 28. lokakuuta. Koejärjestelyissä on huomioitu hakijoiden ja henkilökunnan terveys ja turvallisuus.

15.10.2020

Ammattikorkeakouluista valmistuneiden uraseurantakysely käynnistyy – 26 000 valmistunutta saa vastattavakseen kyselyn

Ammattikorkeakoulujen valtakunnallisella uraseurantakyselyllä kootaan tietoa työllistymisestä, työurasta sekä tyytyväisyydestä työuraan ja tutkintoon. Kyselyn saavat kaikki viisi vuotta sitten ammattikorkeakouluopintonsa päättäneet, eli vuonna 2015 valmistuneet.

8.10.2020

JAMK tarttuu vanhustyön johtamisen haasteisiin

Ikääntyneiden kasvava palvelutarve, palvelujärjestelmän rakennemuutokset sekä talous- ja laatuongelmat ovat vanhustyön arkea ja alleviivaavat vahvasti myös johtamisen tarvetta. Johtamisen vajeet on nähty yhtenä tekijänä jopa hoivakriisin syntymiselle – ei siis ole yhdentekevää, millaista johtamisosaamista vanhustyöhön tarvitaan.

7.10.2020

Ammattikorkeakoulujen rehtorit ja opiskelijakunnat vetoavat opiskelijoihin koronaviruksen leviämisen pysäyttämiseksi

Koronavirustilanne heikentyy Suomessa nopeasti ja tartuntaketjuja on myös ammattikorkeakouluopiskelijoiden parissa. Tämä on johtanut etäopetuksen lisäämiseen ja jopa kampusten sulkemisiin eri paikkakunnilla.

29.9.2020

Kestävän matkailun edistämistä Keski-Suomessa: reitistöjen matkailu- ja virkistyskäytön selvitystyö käynnistynyt maakunnassa

Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (HUMAK) ovat aloittaneet luonnon virkistys- ja matkailukäytön selvitystyön koskien maakunnan reitistöjä. Fokuksessa on erityisesti niihin liittyvien palveluiden eli elinkeinotoiminnan kehittämissuositusten laatiminen sekä karttatarkastelu alueen eri reitistöalueista.

Näytä lisää

JAMK blogit

JAMKin blogeja kirjoittavat niin opiskelijat kuin henkilökuntakin. Lukuiloa!

“More is not Better. Better is Better” ja “How’s The Heart? “
27.10.2020 15:47

“More is not Better. Better is Better” ja “How’s The Heart? “

“More is not Better. Better is Better”  by Seth Godin  Euroopan suurin korkeakoulutuksen kansainvälistymiseen liittyvä konferenssi EAIE järj...
Kotihoidon puhetavat – kehittämistyön este vai mahdollisuus? 
15.10.2020 8:20

Kotihoidon puhetavat – kehittämistyön este vai mahdollisuus? 

Kotihoitoon kohdistuu toistuvasti kritiikkiä, mutta myös ylimitoitettuja odotuksia (Kröger ym. 2018, 2019a, 2019b). Niihin vastatessaan henk...
Etäkuntoutus tarjoaa mahdollisuuksia, mutta kehitys vaatii uudenlaista osaamista
15.10.2020 6:55

Etäkuntoutus tarjoaa mahdollisuuksia, mutta kehitys vaatii uudenlaista osaamista

Etäkuntoutus ei ole vain tuttujen kuntoutusmenetelmien siirtämistä verkkoon, vaan parhaimmillaan digitaalisuus tarjoaa aivan uusia joustavia...
JAMK yhdessä kuntien kanssa kehittämään kuntien tavoitteellista maahanmuuttotyötä
5.10.2020 13:21

JAMK yhdessä kuntien kanssa kehittämään kuntien tavoitteellista maahanmuuttotyötä

Kotopaikka2-hanke käynnistyi Ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistyö keskisuomalaisten kuntien kanssa jatkuu, kun uusi Kotopaikka2 – Kot...
Näytä lisää