– Meidän tavoitteenamme on lisätä Jyväskylän tunnettuutta, markkinoida kaupunkia kokous- ja tapahtumakaupunkina, Ruponen jatkaa.
– Kongresseissa esitellään yleensä viimeisintä tietoa alalta, mikä tukee oppilaitosten kehittymistä. Tapahtumat tarjoavat lisäksi näkyvyyttä järjestäjän edustamalle tiedeyhteisölle ja parhaimmassa tapauksessa avaavat ovia kansainvälisiin asiantuntijatehtäviin tai järjestöjen johtopaikoille.
Kokoukset, kongressit ja tapahtumat ovat tärkeitä myös kaupungin elinkeinoelämän ja yritystoiminnan kannalta. Keskimääräinen kongressivieras jättää paikkakunnalle jopa viisi kertaa enemmän rahaa kuin tavanomainen turisti. Finproon kuuluvan Finland Convention Bureaun (FCB) teettämän tutkimuksen mukaan vuonna 2016 yksittäinen kongressikävijä kulutti jokaista Suomessa viettämäänsä vuorokautta kohden noin 248 euroa.
– Viime vuonna kongressivieraat toivat Jyväskylään 4,5 miljoonaa euroa. Summa sisältää tapahtumien osallistumismaksut, ostokset, majoituksen ja ravintolapalvelut, Ruponen iloitsee.
JCB:n tarjoama apu on kaikkien käytettävissä. Jyväskylän kaupunki ja palvelusta hyötyvät yhteistyökumppanit eli jäsenet rahoittavat toimintaa. Jäseniä on 24.
– Kaupungin rahoitusosuuden lisäksi keräämme jäsenmaksuja toiminnassa mukana olevilta yrityksiltä ja organisaatioilta. Maksut määräytyvät esimerkiksi oheispalveluyrityksen henkilömäärän tai hotellin huonemäärän mukaan, Ruponen selventää.