jamk.fi
toggle mainmenu toggle search

Onko teksti ruudulla liian pientä pränttiä? Tuntuuko verkkosivun sisältö sekavalta? Haluaisitko katsoa luentovideon junassa, mutta kuulokkeet jäivät kotiin eikä videota ole tekstitetty?

Digitaalisella saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että mahdollisimman moni voi käyttää verkkopalveluita mahdollisimman helposti.

Erilaisia esteellisyyttä aiheuttavia haittoja on yli miljoonalla suomalaisella. Ne voivat liittyä esimerkiksi alentuneeseen näköön, kuuloon, motoriikkaan tai oppimiskykyyn. Jotkut meistä tarvitsevat apuvälineitä tai sovelluksia, kuten verkkosivun ääneen lukevaa ruudunlukijasovellusta.

Elämme näyttävien visuaalisten toteutusten ja videoiden maailmassa, mutta tärkeintä on, että digitaalinen palvelu sisältöineen on selkeä ja ymmärrettävä. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että verkkosivun kuvilla on tekstivastine ja videot on tekstitetty. Tekstin tulee olla loogisesti rakennettu ja kielen selkeää. Digipalvelua tulee voida käyttää eri apuvälineillä sekä ilman hiirtä, näppäimistön avulla.

Digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen tähtäävä laki astui voimaan huhtikuussa 2019. Laki koskee pääosin julkista sektoria (kuten virastot, kunnat ja oppilaitokset), mutta lisäksi mm. liikennepalveluiden tarjoajia, posti-, vakuutus- ja pankkialan toimijoita sekä osaa järjestöistä. Myös esimerkiksi jamk.fi-sivuston tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset 23.9.2020.

Saavutettavuuden parantaminen kannattaa aina. Saavutettava verkkopalvelu kertoo, että suhtaudut asiakkaisiin yhdenvertaisina ja haluat palvella asiakkaitasi hyvin myös verkossa.

Lue lisää: 
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavasti.fi

TEKTI UPE NYKÄNEN KUVA iSTOCK

9 vinkkiä saavutettavaan sisältöön

1. Selkeä kieli
2. Lyhyet lauseet ja tekstikappaleet
3. Looginen sisältörakenne
4. Kuvaavat otsikot ja linkkiteksti
5. Riittävä kontrasti tekstin ja taustan välillä
6. Tekstitys videoihin
7. Vaihtoehtoiset tekstit kuville
8. Tekstivastine äänitiedostoille ja infograafeille
9. Ei vilkkuvia kuvia