jamk.fi

Kaksivuotias Kaisla-koira saapuu innokkaana tuttuun pihapiiriin Jyväskylän Kuikan kylällä. Omistaja Nea Kolehmainen vie Kaislan omakotitalon ovelle, jonka avaa 7-vuotias Kiia Karhulahti. Kiia on yhtä hymyä, sillä on tiennyt odottaa Neaa ja Kaislaa.

– Eipä Kiia kuulemma koulupäivän aikana juuri muusta tänään puhunutkaan kuin siitä, että Kaisla tulee taas käymään, huikkaa Kiian äiti Marjo Karhulahti samalla, kun Kiia on jo tottuneesti ryhtynyt ottamaan Kaislan valjaita pois.

Näin alkaa Nean ja Kaislan vetämä toimintaterapiakäynti. Nea on valmistunut toimintaterapeutiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, mutta sen lisäksi hän on Kaislan kanssa suorittanut JAMKin koira-avusteisen kasvatus- ja kuntoutustyön täydennyskoulutuksen.

– Otat etusormella ja peukalolla kiinni ja painat lujasti. Voit ottaa molemmat kädet avuksi, Nea ohjeistaa Kiiaa.

Kiia saa valjaat irti, ja terapiakäynnin ensimmäinen harjoitus on suoritettu. Seuraavaksi otetaan käyttöön kosketuskeppi. Kaisla tietää, että kepin päähän kiinnitettyä tennispalloa kuonollaan koskettamalla saa herkun. Kiia opastaa Kaislaa ”Paikka!” -komennolla ja ojentaa keppiä. Kaisla koskettaa keppiä ja Kiia pudottaa koiralle makupalan. Tätä jatketaan vaihtamalla välillä kepin paikkaa.

– Eri harjoitteet valitaan yhdessä sovittujen kuntoutustavoitteiden ympärille. Niillä voidaan harjoittaa esimerkiksi hienomotoriikkaa tai tasapainoa, Nea Kolehmainen kertoo.

Kiialle Kaislan ja Nean vierailut ovat viikon kohokohtia

Kiialla on aistiyliherkkyyttä ja hahmotusongelmia. Hänellä on vaikeuksia hahmottaa esimerkiksi, miten kaukana jokin esine on. Hahmotusvaikeudet voivat näkyä arkuutena uusissa tilanteissa. Myös vuorovaikutustilanteet voivat olla haastavia. Kaislan kanssa Kiia ei tosin arkaile lainkaan.

– Kyllä sen huomaa, että Kaislan kanssa Kiia ylittää omat rajansa ihan huomaamatta, Marjo Karhulahti sanoo seuratessaan tyttärensä ja Kaislan yhteistä tekemistä.

Kiia käy koulua pienryhmässä, jossa on muitakin erityistukea tarvitsevia oppilaita. Pienryhmässä opetus on yksilöllistä ja rajoitteet huomioivaa. Marjo pitää kuitenkin tärkeänä sitä, että toimintaterapiaa saa kotona tutussa ja vähemmän kuormittavassa ympäristössä.

– Koulumaailmassa on oma stressinsä joka tapauksessa. Omassa, tutussa ympäristössä on aina helpompi olla ja jaksaakin enemmän, Marjo toteaa.

Virtaa näyttääkin riittävän niin Kiialla kuin Kaislallakin. Nean kaivaessa työlaukustaan erilaisia harjoitusvälineitä, innostuu Kaislakin kuopsuttamaan välineistöä.

– Meillä keskittyminen on ehkä vielä vähän harjoittelun alla, Nea naurahtaa.

Harjoittelusta kertoo sekin, että Kaislalla on vielä harjoitushuivi päällä. Kun koirakko suorittaa työnäytön ja valmistuu, saa koira työliivin, josta tunnistaa virallisen kasvatus- ja kuntoutuskoiran. Kasvatus- ja kuntoutuskoiran työtä Kaisla voi silti harjoittelunsa aikana tehdä täyttä päätä – ja tekisikin jopa enemmän kuin annetaan tehdä.

– Kyllä se olisi kovasti joka aamu lähdössä mukaan. Mutta toki koirakin tässä kuormittuu, kun asiakastapaamisia on enemmän, Nea sanoo.

"Kaisla taitaa olla mun paras kaveri."

Tällä hetkellä Kaisla tekee 2-3 -päiväistä työviikkoa. Yhteen työpäivään koiran kanssa mahtuu 2-3 terapiakäyntiä. Lopun viikosta Nea tekee toimintaterapeutin työtään ilman koiraa. Koiran mukanaolo kuitenkin tekee terapiakäynneistä aina erilaisia, ja Nea tunnistaa koiran tuoman lisäarvon.

– Siinä on heti mukana se kolmas ”pelikaveri”, joka pitää huomioida. Eli lapsi kuin huomaamattaan harjoitteleekin huomion jakamista, tunnetaitoja ja vuorovaikutusta. Ja koira tekee siitä lapsellekin mielekästä, Nea summaa.

Paras palaute tuleekin – totta kai – lapsen suusta.

– Erään terapiakerran jälkeen lapsi totesi, että Kaisla taitaa olla mun paras kaveri. Se oli jotenkin hätkähdyttävä tilanne. Ajattelin että jos koira saa tuollaisen tunteen aikaiseksi lapsessa, niin sitä kohti on mentävä. Siihen en yksin pysty, Nea toteaa.

TEKSTI ESKO PULLIAINEN, KUVAT MIKKO VÄHÄNIITTY

Jaa

Koira-avusteinen kasvatus- ja kuntoutustyö

JAMKin koira-avusteisen kasvatus- ja kuntoutustyön täydennyskoulutus (10 op) järjestetään yhteistyössä Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n kanssa. Koulutus sopii esimerkiksi opetus-, sosiaali- ja kuntoutusalalla työskenteleville. Koulutus koostuu lähiopetusviikonlopuista ja verkko-opinnoista. Koulutus noudattaa Green Care -toimintatapaa. Täydennyskoulutus antaa valmiudet hyödyntää koira-avusteista metodia omalla alallaan.

Koiran soveltumisen kuntoutustyöhön voi varmistaa Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n soveltuvuuskokeessa. Koulutuksen ja soveltuvuuskokeen suoritettuaan koirakko voi suorittaa myös työnäytön, jolloin koirakosta tulee virallinen kasvatus- ja kuntoutuskoirakko.

Koulutukseen voi osallistua myös ilman koiraa.

Ilmoittautuminen helmikuussa 2019 alkavaan koulutukseen 30.12. mennessä