jamk.fi

Yrityksissä, joissa työtyytyväisyys ja työn tuottavuus ovat poikkeuksellisen korkeita, myös johtaminen ja työn organisointi poikkeavat perinteisestä, selviää JAMKin tekemässä Organisaatio 2.0 tutkimuksessa.

– Näissä organisaatioissa ei ole esimiehiä ja alaisia. On sitoutuneita työntekijöitä, jotka ottavat vastuun tekemisistään ja keskittyvät olennaiseen. Toiminnan fokus on asiakkaassa ja tavoitteet ovat selvillä, JAMKissa työskentelevä projektipäällikkö Liinamaaria Hakola kuvaa menestystekijöitä. Byrokratia ja hierarkia ovat näissä organisaatiossa lähes kirosanoja.

– Tietty määrä hallinnollisia toimia tarvitaan organisaation pyörimiseksi, mutta onko kaikki oleellista ja asiakasarvoa tuottavaa? Pahimmillaan hierarkia ehkäisee yrityksen päämäärää ja asiakas unohtuu, toteaa Hakola.

 

Organisaatio 2.0 tutki yhteistä ymmärrystä ja työn tuottavuutta edistäviä työnteon tapoja. Tutkimukseen osallistui IT-alan yrityksiä, joissa työtyytyväisyys ja työn tuottavuus ovat korkeita.

Yksi tutkimuskohteista, ohjelmistoyritys Vincit, on valittu kolme kertaa Suomen parhaaksi yritykseksi, ja lisäksi se on saanut myös Euroopan parhaan työpaikan tittelin.

– Vincitissä kaikilla työntekijöillä on halutessaan firman luottokortti. Se on rohkea veto ja esimerkki luottamuksesta henkilöstöä kohtaan, kuvaa Hakola.

Menestyvissä organisaatioissa sisäinen vuorovaikutus on toimivaa. Sen onnistumiseksi yritys panostaa niin työtiloihin kuin some-kanaviin. Tärkeimpänä toki ovat onnistuneet rekrytoinnit.

On varmasti ihmisiä, jotka eivät sovi tällaisiin työpaikkoihin; ne voivat vaikuttaa jopa kaoottisilta. Osa työntekijöistä haluaa tarkempia raameja. Jotta organisaatio menestyy, on henkilöstön oikeasti tunnuttava kuuluvansa sinne.

– Vähäinen hierarkia tarkoittaa myös sitä, että perinteisessä mielessä ajateltuja uralla etenemismahdollisuuksia ei ole. Henkilöt eivät etene urallaan saaden uusia titteleitä, vaan kehittymällä asiantuntijoina.

Menestyville organisaatioille on tyypillistä, että henkilöstö on hyvin itseohjautuvaa eikä organisaatio rajoita henkilöiden toimintaa.

– Vapauden vastapuoli on iso vastuu. Tutkimissamme yrityksissä paine on kova, koko ajan tulee tehdä priimaa. Asiakas käytännössä päättää, onko yrityksellä jatkoa, ja työntekijät ovat tästä tietoisia. Asiakastyytyväisyys ohjaa tekemistä, Hakola sanoo. Suhtautuminen ongelmiin vaikuttaa myös menestymiseen. Perinteinen organisaatio tarttuu ongelmiin vasta kun tilanne kriisiytyy, mutta menestyvä organisaatio ennakoi ja tarttuu ongelmiin ripeästi.

TEKSTI PAULA PASANEN, KUVA MIKKO VÄHÄNIITTY