Nopeasti tilanteet muuttuvat. Tämän lehden teon aloittamisen aikoihin ei koronaviruksesta ollut tietoakaan. Lehden jutut onkin tehty pääosin ennen epidemian vaikutuksia Suomessa. Ihmisten turvallisuus ja terveys sekä siihen liittyvä toimet menevät nyt kaiken edelle, ja niin pitää ollakin. Taloudellisen takaiskun laskua maksetaan myös hyvin pitkään. Erityisesti matkailu- ja palvelusektori on hädässä. Korona koettelee kaikkia.

On haastavaa löytää tilanteesta positiivista, mutta sananlasku ”ei niin paljon pahaa, ettei jotakin hyvääkin” toteutuu tässäkin tilanteessa. Etätyö ja -opiskelu on kiihdyttänyt digitalisaatiota kaikkialla. Jyväskylän ammattikorkeakoulun valmius ja osaaminen etäopetukseen- ja opintoihin olivat hyvällä tasolla jo ennen koronan tuloa ja digiloikka sujuikin yhteisössämme asiantuntevan napakasti yhteistyössä henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa. Tärkeää on, että opinnot etenevät ja opiskelijamme valmistuvat suunnitellussa aikataulussa. Kesän opintotarjontaa laajennetaan, koska kesätyöt ja harjoittelut ovat suurelta osin peruuntuneet. Myös tukea yrityksille tarjotaan. Kaikilta tarvitaan joustavuutta ja luovuutta haastavassa tilanteessa.

JAMK on myös uudistamassa brändiään. Tavoitteenamme on olla kansainvälisesti tunnustettu uuden sukupolven korkeakoulu, oppimisen uudistaja ja kilpailukyvyn kehittäjä. Uudistetun brändin ja strategiamme yksi keskeisimmistä käsitteistä on luovuus. Luovuus on perusta, joka ilmenee esimerkiksi pedagogisina kokeiluina ja ennakkoluulottomina ratkaisuina mm. työelämäyhteistyössä. Brändin ytimessä on johtoajatuksemme: JAMK on luova suunnannäyttäjä. Luovuutta on tehdä asioita uusilla tavoilla; se on taitoa toimia joustavasti uusissa tilanteissa ja tuoda niihin omaa osaamista ja uudenlaisia näkökulmia.

Kuinka ytimessä brändin kiteyttämisessä olemmekaan. Koronaviruksen leviämisen ehkäiseminen on olosuhteiden pakostakin tuonut toimintaamme luovuutta, uusien toimintamallien etsimistä ja olennaiseen keskittymistä. Ajasta ja paikasta riippumaton työskentely ja opiskelu ovat tulleet jäädäkseen. Tämä tuli todistettua myös tämän kevään yhteishaussa, etä- ja verkko-opiskeluun perustuvien tutkintojen hakijamäärät kasvoivat neljänneksellä. Luovien toimintamallien kehittäminen ja käyttöönotto jatkuvat voimallisesti niin opiskelu- kuin työelämässäkin - luodaan uutta. LuoVuutta.

Ole meihin yhteydessä- JAMKilla on paljon tarjottavaa ja luovia, uusia ratkaisuja työelämän tarpeisiin!

Heli Toivola, markkinointipäällikkö