Kansainvälisen ilmastopaneelin eli IPCC:n raportit ja maailmanlaajuiset kansanliikkeet ovat tuoneet ilmastoasiat ja ennen kaikkea huolen ilmaston tilasta yhä useamman tietoisuuteen. Aktivisti Greta Thunbergin myötä ilmastonmuutos on saanut myös kasvot, joihin nuoret voivat samaistua.
JAMK on mukana eurooppalaisessa BLOOM-projektissa, jonka tavoite on viestiä ihmisille biotaloudesta ja sen tulevaisuuden mahdollisuuksista globaalien ongelmien ratkaisemisessa. Projektiasiantuntija Aino Voutilaisen mukaan tärkein viestinnän kohderyhmä ovat nuoret.
– Haluamme viestiä nuorille niistä mahdollisuuksista, mitä biotalous pitää sisällään. Eli yritämme kääntää ilmastoahdistuksen toivoon paremmasta, Voutilainen muotoilee.
BLOOM-projektissa esitellään muun muassa erilaisia biotalouden keinoja ja innovaatioita, joiden avulla esimerkiksi erilaisia ympäristöä kuormittavia tuotantotapoja voidaan ratkaista.
– Yksi esimerkki on keramiikka. Sen valmistuksessa syntyy hillittömät hiilidioksidipäästöt. Lisäksi keramiikkaa ei voi tällä hetkellä kierrättää, vaan se menee kaatopaikalle. Silti emme kyseenalaista vaikkapa sitä, että lavuaarit tai wc-istuimet ovat keraamisia, Voutilainen sanoo.