jamk.fi

Katri Paakkarin työpäivä starttaa tänään yhdeksältä. Ensimmäisenä Paakkari vaihtaa kuulumiset vastaanottotiskin takana aamuvuoroon tulleen Kaisa Koutosen kanssa. Koutonen on Jyväskylän ammattikorkeakoulun alumneja, ja pitää työnsä monipuolisuudesta: Hän tekee sekä tarjoilijan töitä ravintolan puolella että palvelee asiakkaita vastaanottotiskillä, suomeksi, englanniksi ja saksaksi.

– Kun puhelin soi, ei voi ikinä tietää mitä kysytään. Vastaanottovirkailijan perustehtäviin kuuluu asiakas- ja myyntipalvelu, mutta myös kaikkea muuta ”pientä kivaa.” Työ on monesti salapoliisin, keksijän ja pikakirjoittajan työtä, Koutonen naurahtaa.

Katri Paakkari ja Kaisa Koutonen vaihtavat aamuvuoron kuulumisia

Työvuorossa olevalla virkailijalla on käsitys hotellin päivittäisestä kokonaiskuvasta ja siitä keskustellaan myös hotellinjohtajan kanssa.

Myös Paakkarin kalenterissa on tälle päivälle monta ja toisistaan poikkeavaa merkintää: Hotelli Albaa on remontoitu ja ulkoasua ehostetaan edelleen, tänään keskustellaan uusista kalusteista kerrosemännän kanssa. Myöhemmin lounaalla Paakkari tapaa kansainvälisiä konferensseja järjestävän Jyväskylä Convention Bureun väkeä ja iltapäivällä pidetään alaisen kanssa kehityskeskustelu.

– Ei ole olemassa kahta samanlaista päivää. Työhöni kuuluu hotellinjohtamista ja kehittämistä, markkinointia ja myyntiä, mutta esimerkiksi myös laskujen tarkastusta ja budjetointia, Paakkari kertoo.

Nyt meneillään oleva Alban brändiuudistus työllistää myös. Sitä työtä tukemaan Paakkari suorittaa parhaillaan liiketalouden ja yrittäjyyden YAMK-tutkintoa JAMKissa ja kehittää Alban brändiä opinnäytetyössään. Ammattikorkeakoulun kanssa on tehty hyvää yhteistyötä pitkään mm. palvelumuotoilun saralla. Vuosittain Albassa työskelee myös JAMKin restonomeja harjoittelussa ja kesätöissä.

Katri Paakkari on kulkenut Albaan Haaga-Helian restonomipintojen kautta ja työskennellyt aiemmin mm. Hotelli Kämpissä. Albassa hän suoritti aikoinaan esimiesharjoittelun ja hieman yllättäenkin hän sai kutsun tulla johtamaan hotellia. Sitä valintaa ei ole tarvinnut katua.

Hotelli Alba sijaitsee Jyväskylän yliopiston kupeessa ja yritysryppään lähellä ja se näkyy asukkaissa: on paljon vierailevia luennoitsijoita, hanketyöntekijöitä ja esimerkiksi rakennusalan ammattilaisia, koska lähitienoilla on aina työmaa käynnissä. Liikematkustajille on tärkeää asua siistissä ja rauhallisessa huoneessa ja nauttia monipuolinen aamupala. Saunassa kuulee yleensä parhaat jutut: löylyihin pääsee joka päivä ja kymmenessä huoneessa on myös oma sauna. Ja ennen löylyjä nykyinen liikematkustaja lenkkeilee. Ennen mentiin lasilliselle, nykypäivänä hikoillaan. Alban asiakkaat ovat olleet erityisen ihastuneita Alban tarjoamaan treeniin, jonka Paakkari lanseerasi syksyllä: joka tiistai asiakkaat ja henkilökunta pääsevät urheilemaan yhdessä. Joka toinen tiistai tulee ammattilainen pitämään ohjatun tunnin, ja joka toinen tiistai lähdetään porukalle lenkille tai esimerkiksi Mattilanniemen portaisiin.

– Nykypäivänä on myös tärkeää, että nettiyhteys toimii. Liikematkustajalla työaika ei lopu neljään, vaan huoneessa työskennellään, Paakkari sanoo.

Katrin mielestä parasta Albassa

upea näköala järvelle ja valaistulle Ylistönsillalle.

Suuri joukko Alban yöpyjistä on kanta-asiakkaita, jotka arvostavat sitä, että tiskin takana on tuttu ihminen. Se luo kodikkaan ja turvallisenkin tunteen. Alban henkilöstö on erittäin sitoutunutta ja myös asiakkaat sitä arvostavat.

– Tänään tuttu ranskalainen joukkue kävi tervehtimässä, se ilahdutti, Paakkari sanoo.

– Saamme usein kiitosta lämminhenkisyydestämme ja tietynlaisesta kotoisuuden tunteesta. Myös vuodenaikojen vaihtumisen näkyminen viehättää etenkin kansainvälisiä vieraita.

Toki Albassa majoittuu myös viikonloppu- ja lomaturisteja, erilaiset tapahtumat vetävät yöpyjiä ja niitähän Jyväskylässä riittää. Kesäisin Albassa yöpyy myös paljon juhlaväkeä.

Hotelli elää 24/7

Hotelli on aina auki, ja se lyö leimansa hotellinjohtajan työhön. Yölläkin voi paikalle pelmahtaa bussiliastillinen vieraita tarpeineen. Iltavuoroon tulevia albalaisia ei sovi unohtaa, ja siksipä Paakkari tulee välillä myöhemmin töihin, jotta ehtisi vaihtaa kuulumiset myös heidän kanssaan.

Albalaisia Paakkari kehuu vuolaasti: he ovat työhön sitoutuneita ja joustavia, niin kuin pienessä talossa kuuluukin olla. Nopea vaihtuvuus ei ole ongelma, kuten nykypäivänä niin monessa hotellissa ja ravintolassa puhutaan. Haastavammaksi on muuttunut vuosien varrella saada henkilökuntaa vilkkaisiin kesäsesonkeihin.

Välittäminen toimii suuntaan ja toiseen:
– Katri on hotellinjohtajana helposti lähestyttävä. Hän huolehtii sekä työntekijöistä että asiakkaista suurella sydämellä, Koutonen kehaisee.

126 huonetta järven rannalla

Mattilanniemessä, Jyväsjärven rannassa sijaitseva Hotelli Alba on rakennettu vuonna 1989. Se on yksityinen hotelli, mutta se kuuluu Finlandia-hotelliketjuun, johon kuuluu yhteensä 17 hotellia. Tähän kuuluvat mm. yhteismarkkinointi ja yhteinen bonusjärjestelmä, mutta muutoin Alba toimii itsenäisesti.

Hotelli Albassa on yhteensä 126 erityyppistä huonetta. Henkilöstöä Albassa on noin 25 ja lisäksi ekstraajat sesongin mukaan.

Hotelli Alba

TEKSTI PAULIINA HIETALAHTI, KUVAT MIKKO VÄHÄNIITTY